AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Vi har leid hus i Toscana i september, og gleder oss stort. Det et første gang vi leier hus, og skal bo litt utenfor allfarvei. Skal derfor handle og ha de fleste måltider i huset. Har forstått at man handler mye hver for seg, feks kjøtt hos slakteren osv. Er disse butikkene åpne hele dagen, eller stenger de midt på dagen som mange steder? Noen generelle tips til denne typen ferie i Toscana?Anonymous poster hash: e16b8...e7f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #2 Skrevet 17. juli 2015 Vi har leid hus i Toscana i september, og gleder oss stort. Det et første gang vi leier hus, og skal bo litt utenfor allfarvei. Skal derfor handle og ha de fleste måltider i huset. Har forstått at man handler mye hver for seg, feks kjøtt hos slakteren osv. Er disse butikkene åpne hele dagen, eller stenger de midt på dagen som mange steder? Noen generelle tips til denne typen ferie i Toscana?Anonymous poster hash: e16b8...e7f Vi har leid hus i Toscana mange ganger. Når det gjelder åpningstider og butikker, kommer det an på hvor dere skal. I småbyene stenger de fleste mellom 13.00 og 16.00, dette gjelder også supermarkedene. Men i større byer er det ofte flere supermarkeder som er åpne hele dagen, også søndager. De fleste spesialbutikker (slakter, fiskebutikk) stenger også mellom 13.00 og 16.00. Hvor skal dere, TS? Kanskje jeg er kjent i området dere skal reise til? Anonymous poster hash: 4f44b...05a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #3 Skrevet 17. juli 2015 Vi har leid hus i Toscana mange ganger. Når det gjelder åpningstider og butikker, kommer det an på hvor dere skal. I småbyene stenger de fleste mellom 13.00 og 16.00, dette gjelder også supermarkedene. Men i større byer er det ofte flere supermarkeder som er åpne hele dagen, også søndager. De fleste spesialbutikker (slakter, fiskebutikk) stenger også mellom 13.00 og 16.00. Hvor skal dere, TS? Kanskje jeg er kjent i området dere skal reise til? Anonymous poster hash: 4f44b...05a Tusen takk for svar. Har forstått det slik at det er stengt midt på dagen ja, for vi skal til småsteder. Nå husket jeg faktisk ikke hva hovedstedet vi skal til heter (ikke jeg som har booket, men skal sjekke ut). Men det ligger i området rundt Siena, ca en time unna. Vi skal også på spa på et sted som heter Fonta Verde eller noe sånt Ligger stort sett de forskjellige butikkene rett ved hverandre (kjøtt, ost osv)?Anonymous poster hash: e16b8...e7f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #4 Skrevet 17. juli 2015 Tusen takk for svar. Har forstått det slik at det er stengt midt på dagen ja, for vi skal til småsteder. Nå husket jeg faktisk ikke hva hovedstedet vi skal til heter (ikke jeg som har booket, men skal sjekke ut). Men det ligger i området rundt Siena, ca en time unna. Vi skal også på spa på et sted som heter Fonta Verde eller noe sånt Ligger stort sett de forskjellige butikkene rett ved hverandre (kjøtt, ost osv)?Anonymous poster hash: e16b8...e7f Det er ingen "regel" om at spesialbutikkene ligger rett ved hverandre. Det varierer fra landsby/by til landsby/by. Det er et stort wellness-senter som heter Fonteverde. Det ligger helt sør i Toscana, nesten på grensen til Lazio. Anonymous poster hash: 4f44b...05a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #5 Skrevet 17. juli 2015 Det er ingen "regel" om at spesialbutikkene ligger rett ved hverandre. Det varierer fra landsby/by til landsby/by. Det er et stort wellness-senter som heter Fonteverde. Det ligger helt sør i Toscana, nesten på grensen til Lazio.Anonymous poster hash: 4f44b...05a Stemmer! Det er i det området vi skal, så tar gjerne mot tips om du har noen Anonymous poster hash: e16b8...e7f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #6 Skrevet 17. juli 2015 Stemmer! Det er i det området vi skal, så tar gjerne mot tips om du har noen Anonymous poster hash: e16b8...e7f Området er ganske stort, så det hjelper hvis du sier navnet på stedet dere skal til. Det kommer jo blant annet an på hvilke byer/landsbyer som ligger nærmest der dere skal bo. Jeg vet om flere som jeg er ganske godt kjent i, men avstandene innen området er ganske store. Anonymous poster hash: 4f44b...05a
Aule Skrevet 22. juli 2015 #7 Skrevet 22. juli 2015 Det er lange avstander i Toscana-regionen pga de dårlige veiene, så 50km tar fort litt tid. Det kan være en fordel å bo i nærheten av en by slik at man kan dra ut på kveldene og ikke blir sittende å kjede seg i huset. Det er nesten et must med badebasseng pga varmen. Dagligvarebutikkene har dårlig utvalg (med unntak av kjøtt/vin) og er dyre. Siden butikker er stengt halve dagen, 12-16ish kan det lønne seg å stå opp tidlig og gjøre unna handlingen før 11. Sure servitører/ræva kundeservice i Siena by....
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #8 Skrevet 22. juli 2015 Det er lange avstander i Toscana-regionen pga de dårlige veiene, så 50km tar fort litt tid. Det kan være en fordel å bo i nærheten av en by slik at man kan dra ut på kveldene og ikke blir sittende å kjede seg i huset. Det er nesten et must med badebasseng pga varmen. Dagligvarebutikkene har dårlig utvalg (med unntak av kjøtt/vin) og er dyre. Siden butikker er stengt halve dagen, 12-16ish kan det lønne seg å stå opp tidlig og gjøre unna handlingen før 11. Sure servitører/ræva kundeservice i Siena by.... Dårlig utvalg??? Si meg, hvilket utvalg er du vant med i Norge? Hvis du med dette påstår at det er dårligere utvalg der enn hjemme i Norge, lurer jeg på hvilke varer du savner. Mange butikker stenger fra 13-16, men det betyr vel ikke at du må "stå opp tidlig" for å handle? 13.00 er langt på dag for de fleste. Anonymous poster hash: 4f44b...05a
Aule Skrevet 22. juli 2015 #9 Skrevet 22. juli 2015 Dårlig utvalg??? Si meg, hvilket utvalg er du vant med i Norge? Hvis du med dette påstår at det er dårligere utvalg der enn hjemme i Norge, lurer jeg på hvilke varer du savner. Mange butikker stenger fra 13-16, men det betyr vel ikke at du må "stå opp tidlig" for å handle? 13.00 er langt på dag for de fleste. Jeg handler på to forskjellige Rema 1000, og begge disse butikkene er faktisk mye, mye bedre enn de dagligvarebutikkene jeg har besøkt i Italia, både Toscana og østkysten. Greit at utvalget på kjøtt og ost er bra, men frukt & grønt imponerte ikke (heller ikke prisene), lite utvalg på vanlige tørrvarer samt kjedelige brødavdelinger. Mange norske butikker holder bra nivå, og det er ikke sånn at alt er bedre i utlandet, verken på pris eller kvalitet... Jeg ferierer ikke med barn, så jeg sover til jeg våkner i ferien. Og da blir klokka fort 11-12 før man er ut døra. Litt irriterende med et land som stenger halve dagen fordi det er 30 varmegrader (selv om folk flest jobber innendørs), men slik er nå kulturforskjeller. Må sies at jeg har feriert i Italia ganske mange ganger, og liker landet greit. Men det har sine feil og mangler som alt annet....
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #10 Skrevet 22. juli 2015 Jeg handler på to forskjellige Rema 1000, og begge disse butikkene er faktisk mye, mye bedre enn de dagligvarebutikkene jeg har besøkt i Italia, både Toscana og østkysten. Greit at utvalget på kjøtt og ost er bra, men frukt & grønt imponerte ikke (heller ikke prisene), lite utvalg på vanlige tørrvarer samt kjedelige brødavdelinger. Mange norske butikker holder bra nivå, og det er ikke sånn at alt er bedre i utlandet, verken på pris eller kvalitet... Jeg ferierer ikke med barn, så jeg sover til jeg våkner i ferien. Og da blir klokka fort 11-12 før man er ut døra. Litt irriterende med et land som stenger halve dagen fordi det er 30 varmegrader (selv om folk flest jobber innendørs), men slik er nå kulturforskjeller. Må sies at jeg har feriert i Italia ganske mange ganger, og liker landet greit. Men det har sine feil og mangler som alt annet.... Men da går jeg utifra at du sammenligner supermarkeder med supermarkeder. Dvs. at du ikke sammenligner Rema 1000 med en liten frittstående dagligvarebutikk? Vi må også huske på at matkulturen i Norge og Italia er veldig forskjellig. I Italia er det lite interessant å ha fjarten forskjellige typer grillpølser og ørten typer potetgull. Og når det gjelder grønnsakene: Husk at i Italia er det sesongbetont. Man selger ikke alle grønnsaker hele året rundt. Man selger de grønnsakene som er best i sesongen. Hvem kjøper vel ferske tomater i februar? I Italia: Ingen. Anonymous poster hash: 4f44b...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå