AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Jeg og mannen skal i bryllup snart, og er invitert i kirke og til middag og fest. Vi er ikke personlig kristne og giftet oss selv i Tinghuset. Mannen har ikke så veldig lyst til å gå i kirken, og jeg er litt sånn bob-bob. Ingen problemer med det, kan godt gå men kan også la vær. Det blir 80-90 gjester til middag, og jeg lurer på - reagerer noen av dere bruder på om noen av gjestene ikke møter opp i kirka? Skal også sies at vi har litt reisevei så det hadde vært enklere for oss å la være, men er interessert i hva andre mener om dette Anonymous poster hash: 0c567...05b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Alle mine venner og familie vet jeg er ateist og ikke går i nærheten av kirker og andre religiøse steder. Så da to av mine venner giftet seg i kirken brydde de seg lite om jeg var der eller ikke. Men ville gjerne ha meg med på festen Anonymous poster hash: 71fc9...6c7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Om dere hadde valgt bort kirka pga reisevei hadde det vært helt i orden. Hadde dere valgt bort kirka pga personlige grunner som tro så hadde jeg synes dere var smålige og egosentrerte! Dropper dere begravelser også, fordi det foregår i kirker? Hva med å respektere andres ønsker for dagen sin? Det er ikke dere det handler om, men brudeparet. De ønsker å dele opplevelsen sin med dere. Men dere kan jo fint skylde på reisevei, det forstår nok de fleste. Jeg hadde blitt pissed off om mine venner ikke kunne bite sammen tennene den lille timen i kirken pga noe så latterlig som at de selv ikke er kristne. Anonymous poster hash: d2389...62b 11
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Alle mine venner og familie vet jeg er ateist og ikke går i nærheten av kirker og andre religiøse steder. Så da to av mine venner giftet seg i kirken brydde de seg lite om jeg var der eller ikke. Men ville gjerne ha meg med på festen Anonymous poster hash: 71fc9...6c7 Hva gjør du i begravelser?? Anonymous poster hash: d2389...62b 4
Ginny Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Jeg er ateist og liker ikke egentlig kirken, men jeg kan respektere at andre ønsker å gifte seg der. Så jeg møter opp til begravelser og bryllup og dåp og alt mulig, selv om jeg ikke selv ville hatt noen av delene i kirken. Jeg synes kirke er kjedelig til det ekstreme, og etter å ha blitt fortalt at jeg er et syndig menneske litt for mange ganger har jeg egentlig hele greia i vranghalsen. Men jeg går likevel i spesielle anledninger, for å ære den eller de som har valgt å invitere meg til å feire dagen deres. Trenger hverken å prakke mitt syn på dem eller å la vær å delta, jeg bare møter opp og feirer folk Og til de som lurer, så trenger ikke en begravelse å være i kirken. Det er fult mulig å ha seremonien på andre steder, for så å bli gravlagt på kirkegården etterpå. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Jeg giftet meg i kirka da jeg giftet meg med mannen min. Hans familie hadde nesten en dags kjøretur for å komme til stedet vi giftet oss på fra der de bodde. I slike tilfeller ordner man det jo slik at man kommer frem dagen før slik at det ikke blir superstress på selve dagen. Omtrent hele mannens familie er ateister, men de møter opp på andre religiøse gudshus når det er for å støtte familien sin. Det skulle nå bare mangle også, mener nå jeg. Anonymous poster hash: 0f47e...f52
Gjest Birti Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Jeg er alt annet enn religiøs selv, men når noen gifter seg (eller døper unga sine eller begraves) så handler det jo overhodet ikke om meg - det handler om å backe de man er glad i når de gjør noe som er viktig i deres liv. Så jeg tenker som så; Enten er jeg med på alt, eller så er jeg ikke med på noen ting. (Og DNK har skjerpa seg bra den siste tida - korte vielser! )
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Om dere hadde valgt bort kirka pga reisevei hadde det vært helt i orden. Hadde dere valgt bort kirka pga personlige grunner som tro så hadde jeg synes dere var smålige og egosentrerte! Dropper dere begravelser også, fordi det foregår i kirker? Hva med å respektere andres ønsker for dagen sin? Det er ikke dere det handler om, men brudeparet. De ønsker å dele opplevelsen sin med dere. Men dere kan jo fint skylde på reisevei, det forstår nok de fleste. Jeg hadde blitt pissed off om mine venner ikke kunne bite sammen tennene den lille timen i kirken pga noe så latterlig som at de selv ikke er kristne. Anonymous poster hash: d2389...62b Ts her Vil ikke si jeg er egosentrisk og smålig bare fordi jeg sa at jeg kanskje vurderer å ikke dra i kirken. Det er jo ikke noe jeg sier til brudeparet - jeg syns det er topp at de gifter seg i kirken siden de ønsker det. Det er som sagt svært mange gjester som kommer, og vi har reisevei. Vi skal være der resten av dagen og jeg skal også bidra med noe senere på kvelden for brudeparet. Selvsagt drar vi begge i begravelser. Vi unngår ikke kirken konsekvent. Når vi hadde vår vielse var vi jo selvsagt glade for at folk kom, men jeg hadde ikke blitt dødsfornærmet om noen ikke kom til vielsen, men kom til festen. Det er dette jeg lurer på - ville dere som brudepar blitt fornærmet om noen ikke kom til vielsen, men deltar på alt resten av dagen? Personlig ble jeg ikke lei meg om noen ikke kom til vielsen, men ser at det er delte meninger og derfor jeg lurer Vi heller helt klart mot å gå altså, bare interessert i hva folk mener om å ikke delta i vielsen (egentlig både om den er borgerlig, på tinghus eller i kirke eller hva som helst annet), men å delta på alt annet av ulike grunner. Anonymous poster hash: 0c567...05b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Jeg er ateist og liker ikke egentlig kirken, men jeg kan respektere at andre ønsker å gifte seg der. Så jeg møter opp til begravelser og bryllup og dåp og alt mulig, selv om jeg ikke selv ville hatt noen av delene i kirken. Jeg synes kirke er kjedelig til det ekstreme, og etter å ha blitt fortalt at jeg er et syndig menneske litt for mange ganger har jeg egentlig hele greia i vranghalsen. Men jeg går likevel i spesielle anledninger, for å ære den eller de som har valgt å invitere meg til å feire dagen deres. Trenger hverken å prakke mitt syn på dem eller å la vær å delta, jeg bare møter opp og feirer folk Og til de som lurer, så trenger ikke en begravelse å være i kirken. Det er fult mulig å ha seremonien på andre steder, for så å bli gravlagt på kirkegården etterpå. Jeg mente selvsagt hva man gjorde om man skulle i en begravelse, ikke hva man gjorde da man skulle begraves selv! Ellers flott at du gjorde slik, det er sånn jeg mener de fleste burde tenke. Man klarer den timen i kirken for andres skyld. Ts her Vil ikke si jeg er egosentrisk og smålig bare fordi jeg sa at jeg kanskje vurderer å ikke dra i kirken. Det er jo ikke noe jeg sier til brudeparet - jeg syns det er topp at de gifter seg i kirken siden de ønsker det. Det er som sagt svært mange gjester som kommer, og vi har reisevei. Vi skal være der resten av dagen og jeg skal også bidra med noe senere på kvelden for brudeparet. Selvsagt drar vi begge i begravelser. Vi unngår ikke kirken konsekvent. Når vi hadde vår vielse var vi jo selvsagt glade for at folk kom, men jeg hadde ikke blitt dødsfornærmet om noen ikke kom til vielsen, men kom til festen. Det er dette jeg lurer på - ville dere som brudepar blitt fornærmet om noen ikke kom til vielsen, men deltar på alt resten av dagen? Personlig ble jeg ikke lei meg om noen ikke kom til vielsen, men ser at det er delte meninger og derfor jeg lurer Vi heller helt klart mot å gå altså, bare interessert i hva folk mener om å ikke delta i vielsen (egentlig både om den er borgerlig, på tinghus eller i kirke eller hva som helst annet), men å delta på alt annet av ulike grunner. Anonymous poster hash: 0c567...05b Jeg hadde blitt fornærmet hvis jeg ikke hadde visst om noen grunn til at dere gjorde det ja. Anonymous poster hash: d2389...62b
Arabella Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Jeg stusser litt på hva som menes med å bli invitert til vielsen i kirken. Har dere lukket kirke? Kirken er ellers åpen for alle.
Rosa Sitron Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Jeg hadde stusset skikkelig om noen ikke hadde kommet i kirken ja. Det er liksom en del av hele pakken. På samme måte hadde jeg deltatt i en vielse fra et annet trossamfunn om jeg ble invitert til det. 1
Brud2014 Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Et familiemedlem av meg pluss følge kom ikke i kirka fordi de plutselig ikke rakk det eller noe.. Jeg ble litt furten, men viste det ikke. Følte at de bare kom for mat og drikke uten å være til stede under det vi skulle feire - nemlig at vi giftet oss. Vielsen handler jo om kjærlighet, den er vel ikke ment som påprakking av religion..
Brud2014 Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Når det er sagt så ville jeg nok ha vært forståelsesfull hvis du som gjest hadde sagt at du ikke vil gå i kirken på grunn av din tro/ikke-tro. Men da skulle det vært mer enn bob-bob for deg
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Om dere hadde valgt bort kirka pga reisevei hadde det vært helt i orden. Hadde dere valgt bort kirka pga personlige grunner som tro så hadde jeg synes dere var smålige og egosentrerte! Dropper dere begravelser også, fordi det foregår i kirker? Hva med å respektere andres ønsker for dagen sin? Det er ikke dere det handler om, men brudeparet. De ønsker å dele opplevelsen sin med dere. Men dere kan jo fint skylde på reisevei, det forstår nok de fleste. Jeg hadde blitt pissed off om mine venner ikke kunne bite sammen tennene den lille timen i kirken pga noe så latterlig som at de selv ikke er kristne. Anonymous poster hash: d2389...62b Øh. Håper ikke du er en av dem som kritiserer religionen islam. Anonymous poster hash: 477fd...50d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 Øh. Håper ikke du er en av dem som kritiserer religionen islam. Anonymous poster hash: 477fd...50d Hvorfor kan jeg ikke kritisere islam? Jeg kritiserer kristendommen også, religion er stort sett bare ødeleggende for mennesker etter mitt syn. Det betyr ikke at jeg klarer å holde kjeft om jeg har venner som vil dele en slik opplevelse med meg, samme hvor den foregår. Jeg har vært i muslimske tilstelninger og kristne tilstelninger og gjør det for å glede de som har invitert meg, og av ren folkeskikk. Det har ingenting med min personlige overbevisning å gjøre. Anonymous poster hash: d2389...62b 1
Portvinpiken Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Jeg synes det virker veldig uhøflig å droppe kirken. Det er jo selve vielesen et bryllup er bygget rundt! Dvs. ingen vielse - ingen fest. Og hva slags "standpunkt" viser man annet enn at man er veldig uhøflig, lite tolerant og en smule fanatiker? Det der med å bruke religion som unskyldning blir for dumt. Ateist, kristen, muslim, hindu. Om man ikke har samme tro/ikke tro, så får man heller takke pent nei til å komme i det hele tatt hvis man mener det er så tåpelig at man ikke engang vil sette sine bein i kirken (eller hvilket trossamfunn det skal være). Dessuten handler det ikke om dere - men om de som gifter seg. Dere behøver på ingen måte bli kristne for å gå i en kirke, bare så det er klart. Jeg tror at for veldig mange så er ikke kirken det "morsomste" i et bryllup. Der kan være langdrygt og kjedelig for mange, men å velge det bort er jo bare egoistisk. Jeg ville reagert veldig dersom noen ikke gadd å komme i kirken. Nå giftet ikke vi oss i kirken, men om de som er kristne valgte å ikke komme i vielsen men kun til middag fordi de ikke var kristne høres jo helt fanatisk ut spør du meg. Om man bruker reisevei som unskyldning synes jeg det er like uhøflig. En vielse varer vel maks en time? Klarer man ikke karre seg opp en time tidligere for å overvære vielsen til de som har invitert deg i bryllup og betaler en god del for at du får mat og drikke? (normalt sett ihvertfall). Det synes jeg er respektløst. Hva er tanken? "vi gidder ikke stå opp tidlig for å overvære vielsen, så vi velger å komme bare til middagen etterpå". Da bør man i så fall heller takke nei til invitasjonen fordi man egentlig ikke gidder å gjøre seg bryderiet med å dra. Endret 17. juli 2015 av Portvinpiken 2
FruFiolett Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 Jeg synes det virker veldig uhøflig å droppe kirken. Det er jo selve vielesen et bryllup er bygget rundt! Dvs. ingen vielse - ingen fest. Og hva slags "standpunkt" viser man annet enn at man er veldig uhøflig, lite tolerant og en smule fanatiker? Det der med å bruke religion som unskyldning blir for dumt. Ateist, kristen, muslim, hindu. Om man ikke har samme tro/ikke tro, så får man heller takke pent nei til å komme i det hele tatt hvis man mener det er så tåpelig at man ikke engang vil sette sine bein i kirken (eller hvilket trossamfunn det skal være). Dessuten handler det ikke om dere - men om de som gifter seg. Dere behøver på ingen måte bli kristne for å gå i en kirke, bare så det er klart. Jeg tror at for veldig mange så er ikke kirken det "morsomste" i et bryllup. Der kan være langdrygt og kjedelig for mange, men å velge det bort er jo bare egoistisk. Jeg ville reagert veldig dersom noen ikke gadd å komme i kirken. Nå giftet ikke vi oss i kirken, men om de som er kristne valgte å ikke komme i vielsen men kun til middag fordi de ikke var kristne høres jo helt fanatisk ut spør du meg. Om man bruker reisevei som unskyldning synes jeg det er like uhøflig. En vielse varer vel maks en time? Klarer man ikke karre seg opp en time tidligere for å overvære vielsen til de som har invitert deg i bryllup og betaler en god del for at du får mat og drikke? (normalt sett ihvertfall). Det synes jeg er respektløst. Hva er tanken? "vi gidder ikke stå opp tidlig for å overvære vielsen, så vi velger å komme bare til middagen etterpå". Da bør man i så fall heller takke nei til invitasjonen fordi man egentlig ikke gidder å gjøre seg bryderiet med å dra. Signerer! 👍🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå