Liz00 Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Har akkurat fullført 13 år med skole og har de siste ukene bare stresset mer og mer med hva jeg skal gjøre med livet mitt nå. Har fylt ut alle de ti søkemulighetene for høyere studie, men tanken på universitetet gleder meg ikke akkurat.. Har ingen plass å bo fra september, og det eneste som holder meg igjen i hjembyen er egentlig en kjæreste som bare virker mindre og mindre interessert i å finne et sted vi kan bo sammen. Derfor bestemte jeg meg I DAG for å flytte vekk. Ta med meg kofferten til en helt ny by i Norge, finne meg en plass å bo, en jobb og rett og slett oppleve noe nytt. Vekk fra kalde Nord-Norge et år, nå når jeg faktisk har muligheten. Det store spørsmålet er da hvor jeg skal flytte.Har tenkt på Trondheim, Stavanger, Bergen og Kristiansand. Har aldri satt min fot i noen av byene, så om noen har vært i samme situasjon som meg, eller bare har noen innspill så tar jeg gjerne i mot alles tips!! En by det er lett å få nye venner i, med jobbmuligheter og hvor det er mulig å finne en plass å bo. Hjelp meg
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Så tøff du er! Først: hva med et år på folkehøyskole? Noen mnd på språkskole? Au pair? Kan være nyttig hvis man bare ønsker å gjøre noe annet en stund Ellers: Alle byene du nevner er fine har en venninne som nettopp har flyttet til stavanger, og der er det litt dårlig stemning for tiden pga mye oppsigelser i oljebransjen. Ser for meg at det derfor kan være vanskelig å få jobb der? Det finnes også mange fine mindre byer rundt om på østlandet der det kanskje er enklere å bli kjent med unge folk. Ville heller flyttet til en plass med 20.000-40.000 innbyggere enn en stor by der det er vanskelig å komme inn i et miljø så lenge man ikke er student. Hva kunne du tenke deg å jobbe med? Kunne du tenke deg å jobbe innen helsesektoren? Da er det i så fall mange muligheter, men du får kanskje ikke jobbe 100%. For å bli kjent med unge mennesker på jobb, kan det jo kanskje være greit å jobbe i butikk eller barnehage, hvis det er noe du kunne tenke deg? Kan være vanskelig å få jobb i bar hvis du ikke har noen erfaring, og det er også vanskelig å jobbe 100% pluss at det er litt ugunstige arbeidstider. Kjenner noen som kombinerer barjobb i helgene med jobb innen eldreomsorg i ukedager og får det til å bli en ok månedsinntekt til sammen. Kan være vanskelig å balansere og ta ekstravakter. Lykke til!Anonymous poster hash: 5bfd7...0c2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Meg som er anonym over her. Ville bare legge til at det ofte også er veldig dyrt å leie bolig i de største byene. Da må man gjerne bo et stykke utenfor og blir gjerne avhengig av bil. Jeg ville ha skaffet meg jobb før jeg flyttet, med mindre du har satt til side nok penger til å kunne bo 2-3 mnd et sted. Sjekk aktuelle utlyste stillinger på nav og finn, og prøv å få til et telefonintervju/skypeintervju eller reis til den aktuelle byen 1 uke og forsøk å få deg intervjuer. Noen bransjer er helt klart lettere å få seg jobb innen enn andre, så det er litt avhengig av hva du ønsker å gjøre.Anonymous poster hash: 5bfd7...0c2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Jeg vet kun om Trondheim, har nærmest separasjonsangst for høsten. Det er høy leie her, men man trenger ikke komme langt ute fra sentrum for å finne en grei pris. Mer mot sørsiden vil det være noe billigere vil jeg troAnonymous poster hash: 6f3fd...2cc
funginger Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Jeg vil og råde deg til å undersøke folkehøgskole. Det høres ut som om det kan være noe for deg! Det er mange skoler som har "restplasser", så du finner en skole selv om du ikke søkte før fristen.
Liz00 Skrevet 26. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2015 Da har jeg funnet meg leilighet i STAVANGER, skulle egentlig bare skrive en mail til en som la ut en leilighet, og plutselig fikk jeg den! Alt som mangler nå er jobb, også tenker jeg kanskje å prøve å komme meg inn på et årsstudium der nede for å få litt stipend og for å å bli kjent med folk der nede:) Noen som vet om det er gode sjanser for å komme seg inn på noe etter skolestart?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå