Gå til innhold

Barn og skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Økonomien har blitt dårlig så vi må flytte. Eksen insisterte på å selge huset under takst. De nye bidragsreglene gir mindre barnebidrag. I tillegg har han mindre samvær enn avtalen tilsier. Han betaler ikke en krone mer enn han må. Datteren vår hadde fått et par tøysko da hun var på ferie hos han. Nå har advokaten hans krevd meg for et kr 400 for skoene. Må flytte til en annen bydel for å ha råd til bolig. Barna må skifte miljø. Jeg er sliten. Faren gjør alt han kan for at jeg skal få det vanskelig. Både økonomisk og praktisk. Han innrømmer det til og med selv at han går inn for å gjøre livet mitt vanskelig. Det var han som tok ut separasjon. Men jeg var enig i bruddet.

Hvorfor går han inn for å ødelegge for meg? Hvorfor vil han ikke innse at han også ødelegger for barna sine?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

For det første skal du kaste den regninga på 400 kroner - både fordi du selvsagt ikke skal betale den og uansett markere at det ikke går an å være så smålig.

Det er nok så at du som bidragsmottaker skal stå for alle utgifter gjennom barneloven, men han har kjøpt skoene av fri vilje.

Du er nødt til å ta skjeen i egne hender, og prøve å ikke la han forsure livet ditt. Først og fremst sørge for at han faktisk betaler hva han skal i bidrag. Dernest prøve å overse hans innfall og utfall. Har du gode venninner som du kan betro deg til?

Hva angår for lite samvær, må du innse at du ikke kan tvinge fyren til å ha mer samvær enn han vil. Ja, det er bittert at han bortprioriterer barna sine, men ingen kan tvinge han til mer samvær enn han vil.

Innse dette - og vit at etter hvert går livet bedre!

Skrevet

Ikke betal den regningen! Kan ikke fatte at advokaten har gått med på å sende den til deg engang, må være en heller useriøs advokat.

Ikke lett når den ene foreldren skal gjøre livet mest mulig surt for den andre, men du får bare trøste deg med at for de fleste så vil bitterheten gå over etter hvert som tiden går.

Forhåpentligvis vil han finne noe bedre å bruke tiden sin på enn å forsure ditt liv. Ta godt vare på barna dine, og gi dem mye kos og oppmerksomhet nå, det trenger de hvis far svikter!

Det er ikke lett å skilles, men dette klarer du! :klem:

Gjest Far til 2
Skrevet
Ikke betal den regningen! Kan ikke fatte at advokaten har gått med på å sende den til deg engang' date=' må være en heller useriøs advokat.[/quote']

Enig. Det er desverre advokater som mer eller mindre oppfordrer til konflikt for på den måten å tjene penger i ettertid. Utifra den informasjonen som kommer frem er dette en useriøs advokat. Det koster mer for faren å kreve disse pengene enn det gir av tilbakebetaling. Et argument for deg om problemene skulle fortsette å hope seg opp. Da vil andre se hvem som generer konflikt.

Skrevet

Når det gjelder regningen på 400 kr. så for alldel IKKE kast den. Send et skriv til advokaten hvor du redegjør for situasjonen da han kjøpte skoene og gjør oppmerksom på at du bestrider kravet. Vist du kaster den, kan du få purring og bli sendt til inkasso.

Når det gjelder faren, så vil jeg si at det er viktig at det er endel ting du rett og slett må heve deg over, og du må være veldig bevist på at exen IKKE skal få gleden av å ødelegge livet ditt. Han forstår ikke konsekvensene, og det er derfor viktig at du poengterer dette.Sett krav.

Gå gjerne til familievernkontoret og se om ikke de kan bidra til en felles avtale.

Når det gjelder bidrag, så snakk med trygdekontoret og kreve det du kan kreve av ham. Vist det viser seg at han har veldig mye mindre samvære en det som er vanlig, så tar trygdekontoret dette med i beregning, samt inntekt da.

Nå vet jeg ikke hva du har av inntekt, men snakk med trygdekontoret så får du en grei informasjon om hva du har krav på. Men vist det går for langt, så får du eventuelt sette et krav om at han heretter må gå gjennom advokat om han ikke vil instille seg på å sammarbeide. Legg kortene på bordet.

Og i verste fall om dette virkelig går utover barna, så lurer jeg på hvilken måte. Vist det er så gale at det blir ungene som virkelig lider for dette, så gå til hjelpetjenesten og søk hjelp der. De kan støtte deg i en sånn sak.

Lykke til!

Skrevet
Når det gjelder regningen på 400 kr. så for alldel IKKE kast den. Send et skriv til advokaten hvor du redegjør for situasjonen da han kjøpte skoene og gjør oppmerksom på at du bestrider kravet. Vist du kaster den' date=' kan du få purring og bli sendt til inkasso.[/quote']

Det er nok lurt å sende ett brev til advokaten, men det har da heller ingenting å si om den går til inkasso. Betalingsanmerkninger får du ikke før den har vært hos namsmannen, og dersom du bare møter opp i forliksrådet vil nok han få beskjed om at kravet hans er ugyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...