Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler jeg i skatt for feriepenger utbetalt i inneværende år? Er det tabelltrekk som vanlig eller 36%?

Anonymous poster hash: bcac9...ef6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler jeg i skatt for feriepenger utbetalt i inneværende år? Er det tabelltrekk som vanlig eller 36%?

Feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år betaler du ikke skatt for i år (skatten på disse betalt du i fjor). Er de opptjent i år og utbetalt i år betaler du skatt på lik linje med annen inntekt du får utbetalt i år (dobbel beskatning på en måte).

Anonymous poster hash: 39edf...eda

AnonymBruker
Skrevet

Altså brukes tabelltrekk hvis det er det du har nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år betaler du ikke skatt for i år (skatten på disse betalt du i fjor). Er de opptjent i år og utbetalt i år betaler du skatt på lik linje med annen inntekt du får utbetalt i år (dobbel beskatning på en måte).

Det er da ikke dobbel beskatning.

Anonymous poster hash: 8e9d6...288

Skrevet

Jo, man betaler skatt på feriepengene, men selve utbetalingen er trekkfri. Dette er det tatt høyde for, slik at en betaler litt mer skatt de øvrige mnd.

Skrevet

Skatten du betaler er en forskuddsskatt. Man betaler oftest lavere %-sats for vanlig lønn enn for overtid eller ekstra inntekter. Vanligvis betaler man halv skatt på vanlig lønn i desember og ingen skatt den måneden man får feriepenger, vanligvis juni. Når skatteoppgjøret for 2015 kommer blir det ikke skillt på om hvilke del av inntekten som har vært vanlig lønn, overtid eller feriepenger. Da skattes alt likt.
AnonymBruker
Skrevet

Jo, man betaler skatt på feriepengene, men selve utbetalingen er trekkfri. Dette er det tatt høyde for, slik at en betaler litt mer skatt de øvrige mnd.

Ja, det var det jeg skrev.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var det jeg skrev.

Nei. Du skrev at man feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år ble beskattet i fjor, det er feil. Man betaler skatt i utbetalingsåret.

Anonymous poster hash: 22842...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du skrev at man feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år ble beskattet i fjor, det er feil. Man betaler skatt i utbetalingsåret.

Anonymous poster hash: 22842...8aa

Aha, da har jeg misforstått. Trodde man skattet av feriepengene i opptjeningsåret, altså året før de utbetales, men det du sier er selvfølgelig logisk. Takk! :)

Skrevet

Spiller ingen rolle hvilket skattetrekk man har, enten det er tabell, tabell pluss prosent eller prosent. Det som betyr noe er hva man har fått i lønn og ytelser året før, som blir satt opp i mot fradrag. Skattesatser varierer med skatteklasse, toppsatser osv. Men uansett. Feriepenger utbetales som regel året etter inntjening, og utbetales da uten skattetrekk (forskuddstrekk). Men de inngår jo i sluttregnskapet hvor skatten blir regner ut i fra. Skatter man nok ellers i året slipper man å betale restskatt på feriepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...