Gå til innhold

Sove med lyset på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år er redd for mørket og har lenge insistert på å sove med lyset på. I begynnelsen pleide jeg å slå av lyset hos henne før jeg la meg, men det hente at hun våknet og ble skikkelig oppskaket, så jeg sluttet med det. har også prøvd små nattlys i stikkontaktene, men det vil hun ikke godta. Må liksom være skikkelig lyst.

I dag hørte jeg om en undersøkelse som er gjort i USA hvor det viser til en sammenheng mellom Leukemi og mangel på produksjon av melantoninin som produseres i mørket og forutsetter at vi ikke bruker kunstig belysning om natten, men sover i så mørkt rom som mulig. Vet ikke hvor denne undersøkelsen er publisert, men har noen andre kjennskap til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om den undersøkelsen, men jeg har et forslag når det gjelder lys...

En lampett som du henger i vinduet og setter inn en "svak" pære kan dere kanskje bli enige om... (ikke kjempesvak pære, men svakere enn taklampe, el.l)

Da blir det litt mørkere enn "ordentlig lyst", samtidig som at det blir lys alikevell, liksom...

:klem:

Skrevet

Hørte noe slikt på radioen, men jeg trodde det gjaldt bare i de tilfellene man i tillegg bodde veldig nær en høyspentledning?

Angående lyset, så kan det kanskje hjelpe å ha lys på i et tilstøtende rom og døra på gløtt? Så ser hun at det er lyst der ute, samtidig som det er mørkt hos henne selv. Husker hvertfall at det var sånn jeg selv ville ha det da jeg var liten.

Å tvinge noen til å sove i mørket som er redd er hvertfall ikke noen god ide.

Skrevet

Vi har en slik rød hjerte lampe på om natten, de gir godt lys, men ikke så sterkt at ungene våkner.

Tror også det beste er å la henne ha lyset på, ikke kjekt å være mørkredd.

Når det gjelder leukemi kjenner jeg ikke til symptomet med lysskyhet. Har lest en del om leukemi da min mor hadde det.

Skrevet

Jenta vår på 3 1/2 vil heller ikke sove i mørket.

HUn har også en sånn hjerte-lampe (fra Ikea) som står på hele natten. Den gir et rosa, akkurat passe sterkt lys så da sover hun trygt :)

Gjest Dolphina
Skrevet

Jeg sov med lyset på hele barneskolen tror jeg, har ikke leukemi allikevel.

Det er ikke gøy å være mørkeredd, alt blir skummelere når det er mørkt da og svært betryggende med lyset på...

Skrevet

Datteren min vil ha på lys om natten. Vi har en sånn stor stjernelampe fra IKEA som ikke lyser så sterkt. I tillegg vil hun at lyset skal stå på inne hos oss. Vi har naborommet. Når det lyset er slukket vet hun at vi har lagt oss.

Skrevet

Takk Annie og alle andre for svar. Jeg er bekymret, men det er vel lite vi kan gjøre annet enn a bruke fargede lyspærer, som det står om i artikkelen. :-?

Skrevet

Tror ikke man skal legge for mye vekt på det. Da hadde det vært kjent her hjemme også.

Skrevet

jeg liker ikke å sove i stummende mørke, har aldri likt det. Min syvåring har en liten lampe tent hos seg hele natten, i tilfelle han våkner og ikke finner bryteren selv...

Skrevet

Mørkreddhet går aldri over tror jeg. Da jeg var liten sov jeg alltid med lyset på, men for å være mer "voksen" nå, har jeg lyset av på rommet mitt, og døra oppe til stua mi hvor det er lyst :oops:

Tror ikke det bare er unger dette gjelder...

Skrevet

Jeg har også en 6-åring som vil ha det lyst hos seg når hun sover. Hun har en lampe over senga si, med bryter så lett tilgjengelig som mulig slik at hun selv har kontroll over den. Vi lar henne sovne med lampa på, og så slukker vi den. - Våkner hun om natta finner hun kjapt bryteren og slår på lyset, og sover da videre. I alle fall har vi hindret at hun sover med lyset på hele natta, selv om det er en del morgener lyset står på over senga... :idesmil:

Skrevet

Det sto om forholdet mellom lys på natten og Leukemi i siste KK også. Tydeligvis noe i det, når fler skriver om det...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...