AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 For å få det klart: Jeg har aldri hatt hund, aldri oppdratt en hund. Jeg har småsøsken og katter jeg har "oppdratt". Men er det mye mer voldelig å oppdra en hund enn et barn? F.eks så har naboen min hund, og den bjeffer en del. Ofte så ignorerer de bikkja, men av og til så kjefter de bikkja huden full. Ting som "HOLD KJEFTEN PÅ DEG!" Og "DRA DEG HIT! KOM HER!" Etterfulgt av en pipende hund har blitt sagt. Mamma kom en gang ut av huset, og den bikkja sto på tunet. Hun sa:"Gå hjem med deg." I en rolig stemme og hunden så interessert på henne. Så kom eieren og tok et skikkerlig tak rundt nakken på den stakkars bikkja og DRO den med seg hjem. Er det normalt? Hunden pep. En annen gang så gikk jeg og lillebroren lin tur på en skogssti. Da kom en mann med en hund/kvalp. Ikke samme eier som den oppi her. Uansett, den hunden var skikkerlig interessert i å hilse på oss, men eieren stod på den andre siden og holdt hunden hardt i båndet og rundt snuten på hunden(Greit nok, vi skulle ikke hilse på den). Så når vi hadde gått noen meter forbi, så hørte jeg mannen snakke med hunden og holde han nede på bakken med makt, og hunden pep. Det eneste hunden hadde gjort, som jeg visste om, var at den prøvde å gå bort til oss når vi gikk forbi + bjeffe på oss når vi var langt vekk fra dem. Dette syns jeg var skikkerlig ubehagelig å se! Så har vi onkelen min. Når hunden hans bjeffer(Rasen er bjeffete) så sier han noen ganger strengt nei, eller vær stille med strengstemme(og det er greit.) men om hunden begynner å "klage" eller pipe, så tar onkelen min godt tak i fettet/hunden til hunden som er bak forbena. Hunden hyler til, men blir helt rolig etter en liten stund. Dette syns jeg også er skikkerlig ubehagelig å se. Jeg selv har omtrent aldri brukt vold for å oppdra mine søsken eller katter. Jeg har tatt den ene katten i nakkeskinnet en gang for den bet tak i meg og nektet å slippe, og det gjorde veldig vondt. Foreldrene mine har heller aldri brukt vold, så er dette så "populært" i hundemiljøet? Er det ok det desse 3 hundeeierene gjør? Anonymous poster hash: 87917...768
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Er nok mer vanlig enn det burde være, men det er på ingen måte greit. Anonymous poster hash: 9d5b9...18d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 De metodene du beskriver her synes jeg ikke er greit. For meg virker det nokså åpenbart at disse hundeeierne feilet grovt nokså tidlig i oppdragelsen, hvis dette er metoder de ser seg nødt til å ty til. Men, så er det også klart at type oppdragelse avhenger av type hund. Jeg har hatt diger polarhund, en nokså egenrådig hanhund, som måtte ha nokså klar beskjed for å forstå at den ikke kunne bestemme. Jeg har også hatt bitteliten selskapshund, og den ville blitt fullstendig knust om jeg hadde behandlet den på samme måte som polarhunden. Men jeg metodene du beskriver er uakseptable, uansett rase. Dårlig oppdragelse som hunden straffes for. Ikke bra. Anonymous poster hash: 0ad4b...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 De metodene du beskriver her synes jeg ikke er greit. For meg virker det nokså åpenbart at disse hundeeierne feilet grovt nokså tidlig i oppdragelsen, hvis dette er metoder de ser seg nødt til å ty til. Men, så er det også klart at type oppdragelse avhenger av type hund. Jeg har hatt diger polarhund, en nokså egenrådig hanhund, som måtte ha nokså klar beskjed for å forstå at den ikke kunne bestemme. Jeg har også hatt bitteliten selskapshund, og den ville blitt fullstendig knust om jeg hadde behandlet den på samme måte som polarhunden. Men jeg metodene du beskriver er uakseptable, uansett rase. Dårlig oppdragelse som hunden straffes for. Ikke bra. Anonymous poster hash: 0ad4b...f7f Ts. Det er ein liten blanding(Nr.1) Schæferkvalpmix(nr.2) muligens ein slags lapphund. Nummer 3 er ein jakthund, middels. Anonymous poster hash: 87917...768
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Nei, det er ikke vanlig lenger. Det kalles mishandling og vold. Sånn oppdro man også barn på 1800-tallet, før man visste bedre. Det baserer seg blant annet på manglende kunnskap og/eller på feilaltig forskning fra en canadisk ulveforskner som senere trakk de feilaktige hypotesene sine. Mennesker som benytter vold på hundene sine er ofte ikke de som tar til seg ny kunnskap så lett. De står gjerne steilt på sitt, fordi man kan undertrykke atferd ved hjelp av frykt. Ved å påføre smerte kan man kue, undertrykke og få et dyr til å underkaste seg og bli apatisk. Men det blir vanskelig å få en utforskende og lettlært hund, som tør å prøve og improvisere i ulike øvelser, da må man bruke helt andre tilnærminsmåter. Man lærer hunden hvordan den skal respondere ved å belønne ønsket atferd, samt forebygge og avlede uønsket atferd. Man bygger en god og trygg relasjon til hunden ved å jobbe med den og lære den helt grunnleggende øvelser som innkalling, sitt, dekk, ulike aktiviseringsøvelser osv. Dette gjøres positivt med gobiter eller leke. Og man kan jobbe med uønsket atferd på en positiv måte. Hvis hunden for eks bjeffer, så kan man be den utføre en oppgave (for eks legge seg, sette seg, eller søke), sånn at den får oppmerksomheten bort fra det å bjeffe. Enda viktigere er det å se for seg situasjoner der den kan komme til å bjeffe, for så å aktivisere den eller bare ta den inn FØR situasjonene oppstår. Noen kan være fristet til både å straffe og belønne hunden og tro at det er dobbelt effektivt. Men straff skaper frykt, og vil ødelegge både den trygge relasjonen mellom hund og eier, og i tillegg vil frykt gjøre at hunden blir stresset og lærer saktere, også om man belønner. Det betyr ikke at man ikke kan sette grenser og krav når hunden er godt innlært og vet hva den skal gjøre. Men man gjør det ikke med vold, men ved for eks et innlært stoppord. Poenget er ikke å starffe, men å signalisere til hunden at man ønsker en bestemt atferd og at man skal ha kontakten. På canis kan man få opp gode artikler om man søker på positiv forsterkning. Anonymous poster hash: 830f4...f3a 3
Gjest Gaea Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 (endret) Om det er vanlig? Tja, det spørs hva man legger i ordet vanlig. Jeg har sett lignende flere ganger, det har du også, de fleste har vel det. Så uvanlig vil jeg ikke si det er, men såpass ekstreme tilfeller som gjør at hunden faktisk piper/hyler vil jeg ikke tro er mer vanlig enn å unngå slikt. Men om det er greit, eller nødvendig? Absolutt ikke. Problemet ligger i at for mange skaffer seg dyr uten tilstrekkelig kunnskap om hvordan de best lærer og/eller ikke anerkjenner dyrs følelser og tanker som like viktige som menneskers - m.a.o. tenker de ikke over stresset/smerten/ubehaget dyret føler, de vil bare at den skal slutte med hva den enn gjør. Tid og engasjement kan også være en grunn - man får seg hund, uten å ha tid eller lyst til å gi den et tilfredsstillende liv - det avler atferdsproblemer - det å jobbe med atferdsproblemer med positive metoder krever tålmodighet og kunnskap - det oppleves som enklere å true hunden til den gjør det man ønsker. Forresten - kanskje det er mulig å snakke med onkelen din? De to du ikke kjenner er det jo litt sent for, men hvis du tror han kan høre på fornuft finnes det uendelig mange artikler o.l. ute på nett som handler om å jobbe med å få kontroll på bjeffing. Avhengig av typen og hvor komfortabel du er med det går det jo også an å si rett ut hva du synes om slik behandling - jeg kunne i hvert fall sagt i fra til alle i min familie om jeg hadde sett de gjøre noe lignende, selv om det så klart hadde vært litt ubehagelig. Endret 15. juli 2015 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Ts. Det er ein liten blanding(Nr.1) Schæferkvalpmix(nr.2) muligens ein slags lapphund. Nummer 3 er ein jakthund, middels.Anonymous poster hash: 87917...768 Onkelen din gjør som veldig mange jaktfolk jeg kjenner. Dessverre er det sånn at altfor mange av de folka ser på hunden som et hjelpemiddel i jakta, en bruksting, og ikke et selvstendig individ med følelser og behov. Jeg vet om en som har en elghund som står bak låven i en hundegård 24/7, bortsett fra under elgjakta. Det er jo direkte dyremishandling. Anonymous poster hash: 0ad4b...f7f 3
Gjest Belle âme Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Onkelen din gjør som veldig mange jaktfolk jeg kjenner. Dessverre er det sånn at altfor mange av de folka ser på hunden som et hjelpemiddel i jakta, en bruksting, og ikke et selvstendig individ med følelser og behov. Jeg vet om en som har en elghund som står bak låven i en hundegård 24/7, bortsett fra under elgjakta. Det er jo direkte dyremishandling.Anonymous poster hash: 0ad4b...f7f Da hadde eg ringt mattilsynet. Stakkars hund!
Gjest imperio Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 det er ikke normalt, eller lovlig å behandle en hund slik!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå