Gå til innhold

Blir stipendreglene endret - IGJEN?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har kommet en underskiftskampanje på underskift.no der folk er i mot de nye justeringene som rammer 30 av 40tusen elever, tror jeg. Uansett, siden det har raskt kommet så mange underskrifter lurer jeg på om det innen skoleåret begynner i august blir gjort en endring?

Her er da en situasjon:

-----------------------------------------------------------------------

Jeg har ikke fullført videregående selv, men har kun 1 år igjen og har lyst å fullføre uten at jeg skal behøve å jobbe over 50% i et helt år. I en kort periode går det fint men å gå skole/jobbe tilsammen over 150% er ikke noe de fleste klarer uten å få mye fravær og såvidt bestå. Spesielt når det er siste året påbygg. 

Nå kommer det jo ann på timelønn og erfaring men uten fullført videregående er ikke gjennomsnittslønnen 160 akkurat. Da er man heldig. Selv har jeg bare 137 i timelønn i butikk. Og jeg kan ikke bo hos mor eller noen familie.

Så jeg vet at ingen kan vite hva regjeringen velger å bruke penger på, untatt sette opp bomstasjoner og slik, men når det kommer så mange underskifter-tror dere noe vil gjøres i år eller senest neste år? Eller at de setter opp satsene for hva man kan tjene.

F.eks 

Har man bodd med moren hele livet og faren ikke bidrar, kan man få 0kr i grunnstipend. La oss si mor er ufør og har 250brutto i mnd, det er far også og har 250brutto + 2 søsken er over 19, så får man ikke stipend. Det er ca. 15-16tusen netto i mnd hos mor som forsørger.

Etter eleven er 18 har ingen som følger ordinert skoleløp fullført vgs. De yngste er 18,5 år om de har bursdag i desember, men de som har bursdag i januar er 19,5 år. Man får ikke barnetrygd, skattelette(eller hva det nå er for alenemødre) etter de er 18år. Så det er kun 15-16 tusen som er den faktiske netto-inntekten.

Da leier man mest sannsynlig bolig. Enten litt øde og må ha bil, eller sentrumsnært med leie og strøm på langt over 6000kr. Er det i Oslo og storbyer er det mye høyere. 

Og det er da for 1-soveromsleilighet. Så jeg kan ikke bo hjemme + diverse andre grunner.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/inntektstabeller-og-belop/

Hva skal dette være godt for?

Anonymous poster hash: fa40f...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...