AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Hei. Har noen fiskefileter i frysern (coop laksefilet med sitronpepper, 4pk frosset i butikk) som gikk ut på dato for flere mnd siden. Gjør det noe om jeg spiser dem? Anonymous poster hash: 3c64f...4c5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Så lenge du frøs dem ned før de gikk ut på dato skal det gå fint. Anonymous poster hash: 543f6...563
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Stek dem og smak. Det verste som kan ha skjedd er at fettet i laksen har blitt harskt siden laks er en fet fisk. sannsynligvis har det ikke skjedd. Anonymous poster hash: cd05c...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Jeg har spist laksefileter som sikkert har ligget i fryseren i opptil et år flere ganger. Ikke har det smakt vondt, og ikke har jeg blitt syk. Så vil tro det går helt fint. Anonymous poster hash: ddea8...158
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Når mat blir fryst så "stopper tiden" deres, så ja du kan spise den. Så lenge den ble fryst før den gikk ut av dato.Anonymous poster hash: 71beb...50c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Fisk er fin i rundt 6 mnd i frysen (etter dato) og 1 år for kjøtt. Anonymous poster hash: d8ebc...fed
Jade Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Det er jo meningen at fisken skal være frosset hele tiden for å ha den utøpsdatoen som er satt. Så hvis fisken fortsatt er spiselig, så er det i såfall pga at de har satt datoen ekstra tidlig for å være på den sikre siden. Flere måneder synes jeg var litt drøyt. Jeg hadde ikke tatt sjansen.
Druid Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Det er jo meningen at fisken skal være frosset hele tiden for å ha den utøpsdatoen som er satt. Så hvis fisken fortsatt er spiselig, så er det i såfall pga at de har satt datoen ekstra tidlig for å være på den sikre siden. Flere måneder synes jeg var litt drøyt. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Ultøpsdato på frossenvarer er typisk Best før dato, og har mere med smak og utseende å gjøre enn helse. Det er få eller ingen helsefare med å spise frystmat som er over best før dato. Men det KAN smake høgg. KJØLEvarer er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 De gikk forøvrig ut på dato i begynnelsen av april..Anonymous poster hash: 3c64f...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå