AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Vi har en gutt på 4,5 år. Han er ikke bleiefri hverken på dag eller på natt og nekter fullstendig alt som har med bleieslutt og potte-/dobruk å gjøre. At han bruker bleier er helt greit, men det som er slitsomt er at han minst en gang om dagen, ofte flere, tisser ut klærne sine i tillegg. Jeg har lagt merke til at han kjenner når han må tisse for da stiller han seg bredbent midt på gulvet og tisser og ofte kommer det da utenfor bleia, selv om bleia kanskje er helt ny. Det er ganske frustrerende med så mye klesskift og klesvask. Vi har prøvd bleier i større og mindre størrelser for å se om det hjelper, men til ingen nytte. Noen forslag? Anonymous poster hash: 4f6c6...213
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Hva med å kjøpe noen 'spennende' truser? Feks med angry birds (H&M) eller kaptein sabeltann eller noe? Er han god i språk? Ligger han tilbake på andre områder?Anonymous poster hash: d1ad9...6f3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Takk for tips. Vi har prøvd truser ja. Hadde en runde i påskeferien hvor han fikk velge truser selv og vi ble enige om å prøve å slutte med bleier. Det endte med at han bare gikk inn i et annet rom og tisset seg ut bevisst så bleiene kom på igjen etter få dager. Vi har også prøvd belønningsskjema med klistremerker og premier etter et visst antall merker. Det fungerte heller ikke. Han har meget godt språk og utviklingsmessig ligger han generelt der han skal være eller foran. Anonymous poster hash: 4f6c6...213
La Luna Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Hadde tatt bort bleiene uansett, og heller holdt ut mye vasking en periode. Vasking blir det jo uansett på dere? En på 4,5 år trenger IKKE bleie,så på høy tid å ta den vekk. Du sier jo selv at han kjenner når han må tisse. 11
Ordkløverenga Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Faste dotider. Hvis han er egentlig klar for det, men bare ikke gidder å gå på do, så kan det være lurt å innføre faste tider å gå på do for å tisse. Hvis han sier at han ikke må så spiller ikke det noen rolle, han må prøve. Tenker siden han stiller seg opp eller går inn i andre rom for å tisse så kjenner han når han må. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Jeg ville også bare kuttet bleiene helt på dag/kveld, og heller tørket opp. Har en på lik alder som sluttet for to år siden. Men nattbleie blir vi ikke kvitt, har prøvd å vekke for å gå på do, lite drikke på kvelden, klistremerker. Men tror rett og slett ikke han merker at han gjør det, så nå nevner vi det nesten ikke, og han bruker bleie på natt til han får tørre bleier. Er tørt et par dager i uka nå, så hår fremover. Lykke til Anonymous poster hash: 72023...dea
mara2012 Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Starte med ett belønningssystem? Datteren vår er også 4 år og har nylig startet med bleie slutt på dagtid, men ikke natta enda. Men det måtte Frost - truser til. Pluss mye snak fra de voksne på avdelingen at "nå er du såpass stor at du må lære deg å gå på do".
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Faste dotider høres ut som en plan. Bruk sommeren på det Drikker han masse eller? Her sier ofte mini at hun ikke må på do, men jeg ber henne sette seg ned og se om det kommer noe. Og sannelig min hatt, visst kommer det noe. Anonymous poster hash: c8b58...055
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Har dere snakket med lege? Dersom det ikke er et fysiologisk problem ville jeg i allefall sluttet med dagbleie og jobbet derfra. Passe på å ta ham med på do regelmessig og skryte når han tisser der. Blir mye vask i en periode, men det vil bli gradvis bedre. Men bleien må vekk. Sengevæting kan være et problem til langt oppi tenårene. Vi har god erfaring med minirin på kvelden. Men jeg ville hatt fokus på dagtissingen først. Anonymous poster hash: c6b20...f53 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Vi har prøvd faste dotider, men selv om kanskje fikk ut litt på potte/do kunne han gå og tisse seg ut rett etterpå likevel. Belønningssystem og løfter og premie ved bleieslutt har vi prøvd, men han bryr seg overhodet ikke om hverken klistremerker, andre belønninger eller premie. Han vil bare ikke. Anonymous poster hash: 4f6c6...213
Ordkløverenga Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Kan kanskje virke som denne gutten trenger hjelp av en lege. Hvis dere har prøvd både faste dotider og belønning og både slutte og bruke bleier så høres det ut som dere har prøvd alt. Hvor lenge gikk det mellom hver gang det var tid for å gå på do? Jeg tror at dette muligens kan kreve veldig mye arbeid i forkant. Følge årvåkent med og hver gang det ser ut som han skal til å tisse så bær han ut på doen og sett han der. Hva sier han selv? Hva sier han at grunnen til at han tisser i buksa er? Er det for å få oppmerksomhet? Hva om dere ikke gir han oppmerksomhet en periode for å se om det hjelper da? Når han tisser seg ut så må han bare gå og fikse opp i problemet selv? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Æsj, så kvølmt. Anonymous poster hash: 13e9b...caf 1
La Luna Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Vi har prøvd faste dotider, men selv om kanskje fikk ut litt på potte/do kunne han gå og tisse seg ut rett etterpå likevel. Belønningssystem og løfter og premie ved bleieslutt har vi prøvd, men han bryr seg overhodet ikke om hverken klistremerker, andre belønninger eller premie. Han vil bare ikke.Anonymous poster hash: 4f6c6...213 Når han er så stor så er det ikke lenger opp til han selv om han vil eller ikke. Da er det dere som må bestemme. Drøy litt med å skifte hver gang, er ikke deilig å gå våt hele tida. 1
onyx Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Han er faktisk såpass stor at jeg ville nok bedt han skifte og vaske opp etter seg selv. Mulig det ikke er så kult hvis han må ta den jobben og ikke fåt noe oppmerksomhet heller. 5
Gjest Mythic Skrevet 16. juli 2015 #15 Skrevet 16. juli 2015 Har det skjedd noe i familien som gjør at han tviholder på bleiene og i tillegg tisser seg ut med vilje? Har han blitt storebror nylig, eller er det kommet baby i familien i den senere tiden? Hvis det ikke er noen åpenbare årsaker til at han holder på sånn, ville jeg tatt han med til lege for å utelukke at det er noe fysiologisk, i hvert fall. Jeg jobber i barnehage, og ser at det er veldig stor forskjell på når barn er klare for bleieslutt, men alle 4,5 åringene har vært tørre lenge, og det er sjelden de har uhell også. De synes også det er flaut hvis de har uhell. Synes ikke gutten din det er flaut å tisse på seg? Jeg har hatt et par-tre tilfeller hvor barn tisser seg ut flere ganger i løpet av en dag, og de skal snart begynne på skolen. Felles for dem, er at de drøyer så lenge de kan og rekker ikke på do før det er for sent, fordi de ikke har tid til å gå fra leken de holder på med. Vi har faste dotider for alle barna vi vet har en del uhell, og det funker fint etter å ha "drillet" dem på det en stund. Færre uhell og stolte barn som føler at de mestrer å gå uten bleie hele tiden. De fleste av disse er dog året yngre enn din.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #16 Skrevet 16. juli 2015 Han er faktisk såpass stor at jeg ville nok bedt han skifte og vaske opp etter seg selv. Mulig det ikke er så kult hvis han må ta den jobben og ikke fåt noe oppmerksomhet heller. Hva om han bare slenger fra seg alle våte klær på gulvet ett eller annet sted, og finner seg noe annet ? Da må jo foreldrene uansett plukke opp og vaske klærne hans.... Anonymous poster hash: 48dc4...d83
onyx Skrevet 16. juli 2015 #17 Skrevet 16. juli 2015 Hva om han bare slenger fra seg alle våte klær på gulvet ett eller annet sted, og finner seg noe annet ? Da må jo foreldrene uansett plukke opp og vaske klærne hans.... Anonymous poster hash: 48dc4...d83 Da lærer man barnet å hive skittentøyet i kurven, for hele poenget er jo at barnet skal gjøre det selv og ikke bli passivt skiftet på av foreldrene... De fleste barn på den alderen bør faktisk fint greie å finne seg rent tøy og skifte på seg selv. Og det er vel nesten selvsagt at det er foreldre som vasker tøy... 2
Sushi Skrevet 18. juli 2015 #18 Skrevet 18. juli 2015 Reagerer litt på at du skriver at dere synes det er "helt greit" at 4,5-åringen bruker bleier? Uten at det er noe som feiler ham, fysisk eller psykisk? Hvis det virkelig ikke er noe galt med ham ville jeg bare kutta bleiene tvert, tatt ham på do ofte og latt ham skifte våte klær og dusje selv når han har uhell. Ikke noe kjefting, minst mulig oppmerksomhet, men heller ikke noe dulling. Han er altfor stor til å bruke bleier! 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #19 Skrevet 18. juli 2015 Jeg tror dere er dessverre alt for sent ute med det. En 2årig gutt klarer fint å lære seg å gå på do, han er for gammel til det nå. Nå blir det motstand fordi han forstår at han kan ha på seg bleier og blir skiftet på. Ville virkelig gått til legen. Anonymous poster hash: 965b4...94d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #20 Skrevet 18. juli 2015 Det er vel ikke han som bestemmer om han skal bruke bleie eller ikke? KUTT UT BLEIENE. Han er for stor for sånt. Så får han heller vaske opp selv. Anonymous poster hash: cdb35...34e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå