Gå til innhold

Går opp i styrke tross for kaloriunderskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg prøver å gå litt ned i fettprosent. Jeg ligger rundt 200-600 kalorier i underskudd hver dag. Prøver å ha litt mindre underskudd på dager jeg trener styrke, og litt større underskudd de dagene jeg ikke trener. Noen dager ligger jeg over grensa (ifølge vektklubb skal jeg ha rundt 2200 for å vedlikeholde vekta mi)

Jeg er forholdsvis ny innen styrketrening (startet i slutten av mars, gikk 2-3 ganger i uka frem til slutten av mai. I mai skjedde det en del, dødsfall i familien, eksamener etc.. som gjorde at det gikk 4 uker før jeg startet opp igjen 1. juli) Jeg har nå tyngre vekter enn jeg hadde før den måneden uten trening, og bare siden første juli har jeg blant annet økt med 25 kg i beinpress. Har også gått ned 2 cm i midjen i løpet av disse to ukene.

Jeg har hele tiden hørt at det er så og si umulig å øke i muskelmasse og samtidig å øke i muskelmasse og samtidig gå ned i fettprosent. Men hvorfor skjer det med meg? Er det mulig jeg undervurderer hvor mange kalorier jeg spiser? Logger på vektklubb, men er litt vanskelig å beregne ca. hvor mye en porsjon pasta er, så jeg skriver ofte inn 2 eller 2,5 fordi jeg spiser nok mer enn hva som er anbefalt for en som er i kaloriunderskudd. Spiser to-tre store måltider istedet for flere små, så blir jo mer kalorier pr. måltid! :)

Skal jeg legge meg enda mer i underskudd? Skal til syden om 3,5 uke, og har veldig lyst til å se så bra ut som mulig på den korte tida! Har en bmi på rundt 22,5, men tror jeg har ganske høy fettprosent/ lav muskelmasse. Spesielt på mage, hofte og lår har jeg en god "håndfull" fett.. Det er jo alt for mye for ei jente på 22 år..

Anonymous poster hash: c8b62...f3f
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

2 faktorer:

1. Har du lagret energi å gå på? Nvm. Leste at du hadde ganske høy fett prosent. Figures, da vil du jo ha overskudd.

2. Effektiv styrke er ikke bare muskeltversnitt. Teknikk og muskelfiberaktivisering er også av betydning.

Som en generell regel, hvis du fortsetter å være flink kan du se bort ifra BMI, da muskelmasse gjør BMI-verdien ubrukelig som mål på noe som helst.

Endret av Lurium
Skrevet

Muskelen din kan bli sterkere selv om den ikke har blitt større :)

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Svaret er egentlig veldig simpelt. Når du er ny innenfor styrketrening er det fullt mulig å gå opp i muskelmasse samtidig som du går ned i vekt. Begrepet er også kjent som "noob gains". Dette kan fortsette til 3-6 måneder, da kroppen din ikke er vant til å trene styrke, men det blir betraktelig vanskeligere og nesten umulig å gå opp i muskelmasse når du er i kaloriunderskudd.

Benytt muligheten nå, fortsett å trene hardt og spis sunt. Nyt disse månedene, fordi det blir betraktelig vanskeligere å legge på seg muskelmasse desto lengre du har trent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...