AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Jeg er i prosessen med å søke på jobb som kundeservicebehandler for et skandinavisk selskap som er basert i Hellas, og det virker som om jeg kommer til å få jobben. Jeg er nyutdannet, og tror denne jobben vil være en grei måte å tjene litt penger på (ganske godt betalt) og å tilbringe tid i en spennende by mens jeg tenker over hva jeg vil i det lange løpet. Denne jobben går på tremånedersbasis, altså at kontrakten blir fornyet dersom begge parter vil det hver 3 mnd. Det ville passet fint for meg da jeg gjerne vil tilbringe 6 mnd til ett år innen selskapet før jeg forhåpentligvis har funnet ut hva jeg vil gjøre videre. Men det er noe som skurrer litt for meg med å skulle få en grei, godt betalt jobb i Hellas når økonomien er som den er for landet og mange sliter med arbeidsløshet og fattigdom. Etisk sett vet jeg ikke om det er forsvarlig for meg å skulle flytte dit og nyte godt av godene i et skandinavisk selskap innen Hellas hvor mange sliter som de gjør. Da jeg opprinnelig søkte på jobben var det en impulsavgjørelse som jeg ikke trodde kom til å bli noe av, men nå tenker jeg mer og mer på hvorvidt dette er riktig. Innspill? (Jeg har forresten logget meg ut som bruker da jeg synes dette er litt personlig). Anonymous poster hash: 60aad...7d7
Vox_populi Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Du er veldig vag om bransje etc., men er dette et arbeid som en innfødt kan gjøre, da? Om det krever kjennskap til skandinaviske språk og kulturer, tar du ikke jobben fra noen greker og kan dra med god samvittighet. 1
Sea Lace Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Og bruker du pengene du tjener mens du er i Hellas, stimulerer du jo strengt tatt økonomien der ... 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 TS her. Jeg var med vilje litt vag når det gjelder jobben. Det er kun mennesker med gode norskkunnskaper som kan gjøre denne jobben, men en greker som snakker norsk kunne selvfølgelig gjort den. Det virker som om selskapet er mest interessert i å ansette skandinaver i akkurat disse stillingene, men det jobber mange grekere i selskapet. Jeg tenker altså delvis på det å eventuelt ta jobber som lokale kunne fått, og i tillegg på at det antagelig ville føltes ekkelt å være litt turist og ha endel å rutte med når jeg vet at mange lokale sliter som de gjør. Jeg ville selvfølgelig brukt endel penger der, men målet er egentlig å spare endel mens jeg er der siden jobben er godt betalt og jeg har et studielån å betjene. Anonymous poster hash: 60aad...7d7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Hvis ikke du drar dit, er det en annen skandinavisk som drar. Du sier selv at de er mest interessert i å ansette skandinavere, så du tar jo ikke en jobb fra grekerne. I tillegg må disse grekerne snakke norsk for å kunne få jobben. Anonymous poster hash: 3491f...89d
Pawn Hearts Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Det er fint at du tenker over det, men jeg kan ikke se at det er noe problem. Det skal mye til å finne en greker som kan norsk godt nok (bortsett fra grekere bosatt i Norge, selvfølgelig), og Hellas får skatteinntekter av virksomheten. Jeg kan heller ikke tenke meg at du vil tjene så godt at grekerne vil synes du er plagsomt rik. Og skulle du bruke mer enn den jevne greker, vil nok bare innehaverne av butikkene og utestedene være glade for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå