Gå til innhold

Svindel - ENIRO - inkasso

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor ble kontaktet av en kataloghai i april vedr ENK hun opprettet for noen år siden og den har ikke vært aktiv. Jeg var tilstede da de ringte og tok rask over telefonen og fortalte at hun ikke skulle ha noen tjenester fra de. En uke senere fikk hun faktura i posten på flere tusen kroner. 

Da kontaktet jeg de med en gang og kom ikke gjennom. Jeg sendte en epost via deres nettside om at vi ikke har bestilt noen tjenester og fakturaen vil heller ikke blir betalt, og hørte ikke noe mer fra de før hun fikk inkasso i posten. 

Det synes jeg er meget drøyt og ikke minst utrolig frekt av de. At vi må bruke tid på  å kontakte disse svindlerne for å få slettet kravet. 

Har noen tips å komme med? 

Anonymous poster hash: f5968...3f2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har samtykket er det jo bare å bestride kravet.

Anonymous poster hash: ed114...86b
  • Liker 1
Skrevet

Kontakt forbrukerrådet.  Eller bestride kravet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og de kommer ikke videre med det hvis jeg bestrider kravet? Jeg kontaktet inkassobyrået og forklart dem saken. Hva skjer etter dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Send en bestridelse i brevform, ikke mail. Kontakt så forbrukerrådet

Anonymous poster hash: 6fd91...d09
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Mail er godt nok. Det som derimot er vanskelig å bevise er muntlige avtaler. Her vil det hjelpe stort å henvise til telefonlogg.

Kataloghaier er noe pakk.

Det er de som må bevise at du har bestilt, kan de ikke det skal de heller ikke ha betaling. Sørg for å fortelle dem dette skriftlig med kopi til inkassoselskapet.

Skrevet

Hvis avtalen er inngått mellom Eniro og hennes ENK er det en bedriftsavtale, og dermed forliksrådet saken skal tas til (Ikke forbrukerrådet da det er en tvist mellom to selskaper).

Det viktigste du kan gjøre er å etterspørre avtalebekreftelsen fra din mor, som er grunnlaget for fakturaen. Hvis den ikke foreligger har Eniro en dårlig sak og burde ikke gå så langt som til forliksrådet. Merk at det tar ganske lang tid før en sak går fra en tvist til forliksrådet (5-6 måneder)

AnonymBruker
Skrevet

Bestride kravet skriftlig er første bud. Andre mulighet er å kontqkte Forbrukerrådet, de kan ikke slette eller gjøre noe med et inkassokrav. Og er nok veldig obs på Eniro. Dette firmaet har vært omtalt før.

Inkassokrav bør bestrides skriftlig i brevs form, særlig med en aktør som Eniro. Noen skriver at epost er godt nok, men det stemmer ikke, noe store, vanskelige firmaer vet.

Sett deg inn i formkravene til en bestridelse av et krav, skriv, legg ved dokumentasjon og følg opp. Om du når frem kommer mye an på hvor mye arbeid du legger i dette. Eniro er kjent for å være pågående på alle måte i følge det jeg har lest og sett på tv.

NB: Gjør du ingenting med et krav, vil du ende opp med en uteblivelsesdom.

Anonymous poster hash: 1b518...54b

AnonymBruker
Skrevet

Bestride kravet skriftlig er første bud. Andre mulighet er å kontqkte Forbrukerrådet, de kan ikke slette eller gjøre noe med et inkassokrav. Og er nok veldig obs på Eniro. Dette firmaet har vært omtalt før.

Inkassokrav bør bestrides skriftlig i brevs form, særlig med en aktør som Eniro. Noen skriver at epost er godt nok, men det stemmer ikke, noe store, vanskelige firmaer vet.

Sett deg inn i formkravene til en bestridelse av et krav, skriv, legg ved dokumentasjon og følg opp. Om du når frem kommer mye an på hvor mye arbeid du legger i dette. Eniro er kjent for å være pågående på alle måte i følge det jeg har lest og sett på tv.

NB: Gjør du ingenting med et krav, vil du ende opp med en uteblivelsesdom.

Anonymous poster hash: 1b518...54b

Kan jeg fakturere Eniro for den tiden jeg kommer til å bruke på dette? Jeg kan ikke fortelle min mor om dette, for det vil ta livet av henne. Hun som aldri har hatt inkasso. 

Det provoserer meg veldig at de får lov til å drive med dette og det er ofrene som må bruke tid på å få kravet slettet når de vet at de svindler folk. 

Skrevet

Kan jeg fakturere Eniro for den tiden jeg kommer til å bruke på dette? Jeg kan ikke fortelle min mor om dette, for det vil ta livet av henne. Hun som aldri har hatt inkasso.

Det provoserer meg veldig at de får lov til å drive med dette og det er ofrene som må bruke tid på å få kravet slettet når de vet at de svindler folk.

Jeg jobber med telefonsalg i et annet firma. Send meg gjerne PM om det er noe jeg kan hjelpe med så kan jeg fortelle litt om hva du kan gjøre.

Skrevet

Forbrukerrådet hjelper vel privatpersoner, ikke firmaer? Det har jeg lest flere ganger. Selv om det "bare" er et ENK foretak i dette tilfellet, er det fremdeles ikke å regne som en privat forbruker, men som et firma.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forbrukerrådet hjelper vel privatpersoner, ikke firmaer? Det har jeg lest flere ganger. Selv om det "bare" er et ENK foretak i dette tilfellet, er det fremdeles ikke å regne som en privat forbruker, men som et firma.

Det er helt korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...