Gå til innhold

Bryllupsgave man kan lage selv

Fremhevede innlegg

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg gleder meg til den dagen en av mine venninner skal gifte seg, da har jeg planer om å lage noe større håndarbeid til brudeparet. Kommer da til å forhøre meg om farger og hva de liker/ikke liker, men både kjærestevotter, pledd osv er aktuelt.

Syns også at fotobok fra utdrikningslag (så lenge ikke helt drøye bilder er med) høres koselig ut!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk de evnene du har :)

Kan du hekle så hekler du en duk, kan du strikke så strikker du et teppe, kan du male så maler du et bilde osv.

Jeg driver litt med rosemaling (ja vet, sær hobby 😜) og har gitt rosemalt fat eller fjøl til et par brudepar. Begge parene har hytte på fjellet så jeg tenkte at de kan sikkert ha det der dersom de ikke vil ha det hjemme 😉

Anonymous poster hash: d282d...18c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du lyst til å lage gaven selv? Er det en spesiell begivenhet den skal minne om, en opplevelse de/dere har hatt du kan relatere gaven til? Har du laget noe før som de har likt? En gave du har laget skal (etter min mening) være personlig, og hvis du leter rundt på nettet etter mer eller mindre tilfeldige gaver du kan lage, er det (fortsatt etter min mening) ikke så veldig personlig likevel.

Ett råd skal du få av meg: Ikke mal et bilde og gi i gave, det er sjelden vellykket.

Fordi jeg elsker å lage ting, og tenker at en gave som jeg har brukt tid på er mye mer personlig enn noe hvem som helst kan kjøpe på en butikk. Jeg kommer uansett til å safe og lage noe jeg nesten kan garantere at de liker. 

Takk for mye god inspirasjon i tråden! 

TS

Anonymous poster hash: 22344...d3f

Skrevet

Tror man skal være rimelig god for å gjøre dette. Vite deres smak, hva som passer deres hjem osv.

Jeg har gitt vekk et bilde en gang og aldri mere. Paret hadde beundret og omtalt et bilde jeg har. Verket er gjort av en amatør. Kunstneren er kjent. Fantastiske bilder. Jeg kunne ikke dra i bryllupet, men sendte det i posten. Kostet meg mange kroner. Jeg valgte et som lignet mitt, og hadde samme farger.

Jeg var jo spent. Fikk takkekort, bildet var ikke nevnt. Så året etter var jeg på besøk, bildet var ikke på noen vegger.

Jeg så hvorcdet kunne passe ( driver med dette).

Så å kjøpe eller male bilder til folk er risikabelt.

Jeg har selv fått et bilde av m.aulie av en klovn.Kjøpt på møbelhus.De som har vært hos meg vet at det ikke passer inn, jeg liker heller ikke disse bildene. Nå risikerer jeg ikke å bli avslørt av giver. Så det henger i vedskjulet på hytten

Anonymous poster hash: 3315c...0f6

Jeg har gitt maleri i gave ett par ganger og med unntak av en person henger det oppe på ganske tydelige plasser. Jeg vil ikke kalle meg veldig flink, men kanskje jeg har vært heldig med hvem jeg har gitt til?

Skrevet

Fordi jeg elsker å lage ting, og tenker at en gave som jeg har brukt tid på er mye mer personlig enn noe hvem som helst kan kjøpe på en butikk. Jeg kommer uansett til å safe og lage noe jeg nesten kan garantere at de liker. 

Takk for mye god inspirasjon i tråden! 

TS

Anonymous poster hash: 22344...d3f

Hva liker du å lage og er flink til å lage?

Noe jeg kunne tenke meg å lage er "Hans og Hennes" smykkesett, med mansjettknapper og slipsnål til mannen, kjede og øredobber til bruden, men det har ikke klaffet med bryllup og tilgang på utstyr.

Et kjøkkensett kan også være fint, med matchende forklær og disse gryteunderlagene/gryteklutene: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=581&lang=no

Eller julepynt, hvis de er julemennesker. Et stort nissepar synes jeg ville vært veldig koselig å få. Eller hjemmelaget juletrepynt.

En brodert juleløper (ville mye heller hatt en løper enn en duk, det er ikke så lett å søle saus på en løper).

Liker de turer i skog og mark kan tovede sitteunderlag, ev. sammen med votter og ullsokker og kanskje en termos være fint.

"Poser" til bestikk hvis de f.eks. ønsker sølvtøy/bestikk som ikke skal brukes til hverdags. Broder gjerne bryllupsdatoen i et hjørne.

Toalettmapper og sminkepung, pose til skittentøy når de er på reise, pose til å legge skoene i.

Tovede tøfler.

Strikket eller heklet pledd.

En eller flere dekorerte tidsskriftsholdere til bruksanvisninger.

En hjemmelaget "kokebok". Har du noen gode oppskrifter som du vet brudeparet setter pris på, og som de vil klare å lage? Kjøp en fin perm/bok, skriv ned oppskrifter og ta bilder og samle dem der. (Ikke fyll permen/boka, noe av hensikten er jo at det skal gå an å legge til flere oppskrifter senere.) Ta gjerne også med store eller små smaksprøver av ting som tåler å lagres en stund, som sursild, knekkebrød, granola, appelsinmarmelade, småkaker etc. Ta gjerne med bilder av brudeparet, enten når de spiser noe av det du har oppskrifter på eller når de holder på på kjøkkenet.

Spiselige gaver er ofte populært, men det er nok ikke den mest praktiske bryllupsgaven.

Hjemmelagde krydderblandinger, hvis du har noen gode oppskrifter på det. (Det kan også være med i kokeboka, hvis du vil det.)

Har de noen spesielle interesser? Tegneserier de liker? Spill? Figurer/motiver derfra kan gjøre seg bra på alt fra forklær til sofaputer.

Det jeg synes er viktig med hjemmelagde gaver (egentlig gaver i sin alminnelighet) er at de kan brukes til noe, at det ikke er ting som kun er ment som pynt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...