AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Jenta til samboeren har plutselig begynt å "glefse" til meg.. Ber jeg henne om noe, sier at det der får hun ikke gjøre ol. Så kjefter hun og roper hun på meg.. Kan være det har noe med pubertet og gjøre.. Men jeg er ikke klr for den slags oppførsel.. Planen var å reise til syden neste uke, bare jeg, mitt barn og hun..Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg tørr å ta sjansen på å ta henne med.. Hele ferien blir ødelagt dersom oppførselen fortsetter slik.. Noen som har tips til hvordan heg håndterer den slags oppførsel?? Anonymous poster hash: 84ab2...107
fruBeist Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Leste litt feil... Endret 14. juli 2015 av fruBeist
bobler Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Følelseslivet hos tenåringer svinger sterkt. Ha en forståelse for at dette er en slags unntaksfase. Ungdom er ikke voksne enda, så ha en viss tålmodighet for at de vil fortsette å utvikle seg. Kommunikasjon mellom voksne og ungdom kan være preget av forskjellige oppfatninger. Derfor er konflikter en naturlig del av det å gå fra ungdom til voksen. I det ligger en mulighet til å bygge opp en toleranse for hverandres forskjeller og på denne måten bli bedre kjent med seg selv og hverandre. Hvis foreldre er eksplosive selv, og har mange sterke følelser, gjelder det å ha noen knep som holder disse følelsene under kontroll. Ta en samtale med din tenåring, men gjør det på riktig tidspunkt slik at både du og tenåringen er rolige. Det er klart at man skal si ifra, men det er også naturlig i noen tilfeller å velge sine kamper. Ungdommer har for lengst fått den oppdragelsen de trenger når de kommer i ungdomsårene, da skal de veiledes inn i voksenlivet på en annen måte enn hvordan de veiledes i barndommen. Med et ønske om harmoni i hjemmet er det ikke noe feil med ungdommen om det ikke er harmonisk til enhver tid. Tatt fra http://www.nrk.no/livsstil/slik-takler-du-tenaringen-1.11409233
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 harmonisk er en ting.. men man må jo kunne snakke til en tiåring dersom den gjør noe galt ute å få en skyllebøtte tilbake.. Kan jeg si til henne at om ikke oppførselen hennes forbedrer seg, så blir det ingen ferietur? Anonymous poster hash: 215bc...d5e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 harmonisk er en ting.. men man må jo kunne snakke til en tiåring dersom den gjør noe galt ute å få en skyllebøtte tilbake.. Kan jeg si til henne at om ikke oppførselen hennes forbedrer seg, så blir det ingen ferietur?Anonymous poster hash: 215bc...d5e Dersom du ønsker å dempe konflikt ville jeg ikke ha formulert meg på den måten, det blir på en måte en trussel... Få av oss som responderer positivt på det. Sett deg ned med jenta og snakk med henne om hvordan hun har det akkurat nå. Si at du opplever at hun ikke er helt seg selv og undrer deg litt over hva som står på. I den samme samtalen kan du høre hva hun tenker om den turen og hvordan dere alle kan få en hyggelig tur.Anonymous poster hash: e622e...905 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå