Gå til innhold

Pusse opp kjeller: Separat bad/vaskerom, eller kombinert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi skal innrede kjelleren vår, men er litt i stuss om hvorvidt vi skal ha separat bad og vaskerom, eller kombinert. Alle soverommene + ett bad ligger i første etasje, og i kjelleren skal vi ha kjellerstue, kontor, ekstra soverom (gjesterom/ungdomsrom med tiden), bad nr 2 og vaskerom.

Arealet som skal brukes til bad/vaskerom er ca 3,5x5 m, og dette arealet skal inneholde:

bad: toalett, servant, dusj, skap til oppbevaring av håndklær osv

Vaskerom: vaskemaskin, trommel, utslagsvask, arbeidsbenk, mulighet til å sortere skittentøy i ca 8 ulike dunker/bokser, samt godt med snorer til oppheng av klær.

Ville du ha hatt dette som ett stort rom, eller delt dem opp?

-Innredet det som et bad med "skjult" vaskerom i skap osv, eller hovedsakelig som et vaskerom, men med dusj og toalett?

-Separat toalett med servant, og ellers et stort vaskerom med dusj?

-Ett stort rom, og et lite rom til snorer til oppheng av klær? (Klesoppheng er jo det "styggeste" her, så det er kanskje det det er greiest å få unna veien?

Det er dusj på hovedbadet også, så til daglig vil nok rommet stort sett bli brukt til vasking av klær og som ekstra toalett.

Men hva om noen år når ungene er tenåringer, og vil dusje i evigheter når jeg vil vaske klær? Hmmm!

Setter umåtelig stor pris på synspunktene deres!

Anonymous poster hash: 69e91...c5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville nok helst hatt ett stort rom. Kanskje med vaskemaskin, tørketrommel osv bak skyvedører? Tørkesnor har jeg litt vanskelig for å se for meg, men det er vel ikke noe særlig å tørke klær på et knøttlite kjellerom uten vindu. Så da kommer det litt an på vinduer og layout også.

Anonymous poster hash: 156ed...dd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt separat. Du får da mer veggplass også kontra å ha ett stort rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Det med veggplass var lurt! Når jeg er nede i det store rommet og ser nå, klarer jeg liksom bare å visualisere dusj, toalett osv i hvert sitt hjørne, og så blir det "ballsal" i midten.

Men er det da best med separat bad og vaskerom, eller eget tørkerom og felles bad/vaskerom? Skal ha avtrekksvifter, så er ikke redd for fukt osv mtp å tørke inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hva du vil bruke vaskerommet til i tillegg til det opplagte da!! :)

Hvor oppbevarer du sengetøy, håndklær, duker, gardiner...

Når jeg hadde ungdommer en periode hadde jeg alle klærne deres på vaskerommet. Jeg brettet i bunker der og la i hyller, så fikk de hente selv.

I tillegg hadde jeg slike ting som soveposer, sekker...Alt av tekstil som ikke kunne ligge i den eneste boden som var ;)

Et annet hus vi bodde i hadde jeg et enormt bad. Det var ingen suksess,det var bare masse plass midt på gulvet ettersom alt på et bad og vaskerom naturlig står inntil vegg.

Jeg ville enten hatt to rom eller brukt skillevegg som er nevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaskerom adskilt fra bad!

da slipper du rot, støv og klesvask på badet.

Vaskerommet kan brukes samtidig som andre bruker badet. (Amen!)

Alternativt ville jeg satt vaskemaskin inn bak Elfa skyvedørsgarderobedører. Med plass til skittentøyet, mopper, vaskebøtte m.m. Gjerne med noen hyller til vaskemidler, og annet.

Anonymous poster hash: d97b5...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo legge til at jeg i dag har bad 2 og vaskerom i ett.

Jeg har valgt det med hensikt fordi jeg alltids jobber litt ekstra når jeg først er på badet.

Det virker enklere for en rotete mor å fylle maskinen før jeg går i dusjen enn det gjør å gå inn på et annet rom der døren så beleilig er lukket og det bak er enkelt å fortrenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Separat! Noen jeg kjenner har innredet vaskrom med bad i kjelleren og helt ærlig, det var et nitrist syn med fancy løvefotbadekar omringet av vaskemaskin, tørketrommel, tørkesnor og skittentøy...  "jada kjære, du skal få drømmebadekaret... på vaskerommet!...

Anonymous poster hash: a1094...49a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg hadde forhørt meg med en fagmann/våtromsspesialist før jeg planlagte videre.

Våtrom i kjeller må først og fremst konstrueres med tanke på ventilasjon og inneklima, tenker jeg, fordi det har lett for å bli fuktproblemer i en kjeller i utgangspunktet, og at det ligger enda bedre til rette for det med våtrom.

Det kan også være avgjørende hvordan røropplegget er. Er det et forholdsvis nytt hus, eller gammelt?

Anonymous poster hash: 2a96e...cf1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det med veggplass var lurt! Når jeg er nede i det store rommet og ser nå, klarer jeg liksom bare å visualisere dusj, toalett osv i hvert sitt hjørne, og så blir det "ballsal" i midten.

Men er det da best med separat bad og vaskerom, eller eget tørkerom og felles bad/vaskerom? Skal ha avtrekksvifter, så er ikke redd for fukt osv mtp å tørke inne.

Jeg har skilt alt av vask/tørk i det ene rommet og har do/dusj/bad i det andre b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg hadde forhørt meg med en fagmann/våtromsspesialist før jeg planlagte videre. Våtrom i kjeller må først og fremst konstrueres med tanke på ventilasjon og inneklima, tenker jeg, fordi det har lett for å bli fuktproblemer i en kjeller i utgangspunktet, og at det ligger enda bedre til rette for det med våtrom. Det kan også være avgjørende hvordan røropplegget er. Er det et forholdsvis nytt hus, eller gammelt? Anonymous poster hash: 2a96e...cf1

Det er et firma som skal ta seg av alt, så det blir nok trygt og fuktsikkert gjennomført. Gulvet skal pigges opp, så vi står helt fritt mtp plassering av rør og anlegg. Huset er fra 1966, men dreneringa er ny, og gulvet skal senkes og isoleres i hele etasjen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er komfortabel med gjester på vaskromme ter samlet en fin løsning, om ikkke er det en dårlig løsning

Anonymous poster hash: aa66c...b2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fort du nevnte tørkesnorene så er mitt svar at jeg ville hatt to rom.

Lufttørk vil også kreve solid utlufting, og det er kanskje ikke akkurat det du helst vil kombinere med badet som vil bli brukt av gjester? - du nevner gjesterom i samme etasje.

Det er grenser for hvor morsomt besøkende synes det er å ha nyvasket undertøy viftende under nesen mens de gjør sitt fornødne på toalettet eller når de kommer ut av dusjen.

Anonymous poster hash: 276f2...b16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hvor ryddig man er. Klarer man å holde vaskedelen helt ryddig, er det en greit sammen. Selv synes jeg det alltid blir litt rot på vaskerommet, og ville hatt det separat.

Anonymous poster hash: 9fa98...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å lage en halv-vegg? Slik at vaskeromsdelen kommer i ett skjult avlukke. Da får du ekstra veggplass også, enkel tilgang samt at du får skjult det.

Anonymous poster hash: cb8d9...431
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Vi har nettopp gjort det du planlegger - gjort rom i sokkeletasjen om til bad/vaskerom. Det høres ut som at husene våre er relativt like, og arealet disponibelt til bad/vaskerom er ca det samme.

Vi endte opp med to rom. Et lite bad med do, servant, dusj ned innfellbare dører og en oppbevaringsbenk. Litt større vaskerom med en kjøkkeninnredning fra IKEA, vaskemaskin/tørketrommel under benken, overskap, stor kum, masse benkplass og tørkesnorer til å heise ned.

Vi er utrolig fornøyde! Anbefaler virkelig separate rom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Separate rom. Da slipper du lo fra vaskemaskinen på badet, og du får vasket klær selv om noen dusjer i en halv evighet. I tillegg ser badet penere ut uten vaskemaskin og tørketrommel der inne, og du står fritt til å la en haug med klær ligge på vaskerommet i påvente av at du får tid til å brette de, uten å måtte rydde det bort når du får gjester. Du får også mer veggplass til evt. skap og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...