Gå til innhold

Spørsmål vedrørende AAP som student- sikkert noen som vet:)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har ett par spørsmål om AAP. Har prøvd å lese meg opp, men er fortsatt ett par ting som ikke er helt tydelig.

Har fått innvilget AAP, med retten til å studere ved siden av.( Ønsker ikke å diskutere diagnosen min).

Har ikke fått vedtaket om hvor mye jeg vil få i støtte, men dette har jeg skjønt kan ta opptil noen uker fra NAV forsvaltning sin side. (Stemmer dette? Er over 2 1/2 uke nå, saksbehandler bad meg vente en uke til..)

Det jeg lurer på:

Individuelt mål på aktivitetsplanen: har dette noe å si for AAP? Er litt uenig med hvordan de har formulert brevet, og mener selv de har surret litt, så vurderer å ringe saksbehandler.

Vil trolig få minstesats, har ikke rett til lån eller stipend fra lånekassen, og skjønte det slik når jeg leste på nav.no at jeg kan søke om støtte til bøker o.l? Noen her som har gjort det?

Jeg har ringt NAV ett par ganger, men får helt generelle svar..kommer liksom ingen vei.

Og hvorfor kaller de det for minstesats når man likevel får 66% av tidligere inntekt? Tror jeg har misforstått noe.

Spørsmål om meldekort: Nå denne helgen gikk det plutselig å trykke på meldekortet på nav sine sider så jeg kunne registrere meg. Dette så jeg ved en tilfeldighet. Står ingenting om dette i brevet, og saksbehandler har heller ikke sagt noe.

Jeg trodde jeg automatisk vil få igjen penger fra søkedatoen? Er slik jeg oppfattet saksbehandleren under møtet vårt. Ble litt usikker etter å ha googlet div. tråder her inne. Nå har jeg sendt inn meldekort for de siste 14 dagene, men har jo krav på en måned til...?

Takk på forhånd for alle svar.

Anonymous poster hash: 38d1c...9cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme tiltak som deg. Fikk fortsatt fullt stipend fra Lånekassen. Kunne også fått fullt lån, men dette hadde jeg ikke bruk for med AAP i tillegg. Jo, jeg hadde hatt veldig god råd, men kjedelig med lån når det ikke er nødvendig

Anonymous poster hash: ff9e2...ff9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme tiltak som deg. Fikk fortsatt fullt stipend fra Lånekassen. Kunne også fått fullt lån, men dette hadde jeg ikke bruk for med AAP i tillegg. Jo, jeg hadde hatt veldig god råd, men kjedelig med lån når det ikke er nødvendig

Men har man krav på AAP når man kan få stipend fra lånekassen?

Jeg er jo ikke i samme situasjon som deg dessverre, har ikke krav på noe stipend fra lånekassen.

Når fikk du forresten tiltaket ditt? Fungerer det for deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har man krav på AAP når man kan få stipend fra lånekassen?

Jeg er jo ikke i samme situasjon som deg dessverre, har ikke krav på noe stipend fra lånekassen.

Når fikk du forresten tiltaket ditt? Fungerer det for deg?

Nå var det pga skade jeg ikke kunne fortsette med min jobb, fikk innvilget AAP og deretter søkte jeg omskolering. Snakket mye med NAV og Lånekassen. Sendte inn all dokumentasjon på skaderapport etc og fikk innvilget stipend i tillegg.

Det skal være fullt mulig :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det pga skade jeg ikke kunne fortsette med min jobb, fikk innvilget AAP og deretter søkte jeg omskolering. Snakket mye med NAV og Lånekassen. Sendte inn all dokumentasjon på skaderapport etc og fikk innvilget stipend i tillegg.

Det skal være fullt mulig :)

Glad på dine vegne!

Skal høre med saksbehandleren min om jeg kan ha rett til det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Glad på dine vegne!

Skal høre med saksbehandleren min om jeg kan ha rett til det samme.

Gjør det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt aap og Lånekassen under utdanning, men bidraget fra lånekassen har vært 100% lån. Ved trygd (som Lånekassen regner aap som) har man ikke rett på stipend.

Se lenke hos Lånekassen:

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Hovedregelen er altså ikke stipend fra lånekassen. Jeg har fått brev med beskjed om at det ikke er omgjøring pga aap.

Anonymous poster hash: d0768...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk alle sammen,

noen som kan svare på de andre spørsmålene?:)

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å svare på de andre spørsmålene dine, men det er ut fra min erfaring. Tydeligvis mye ulike erfaringer om ting :)

Individuelt mål på aktivitetsplanen: har dette noe å si for AAP? Er litt uenig med hvordan de har formulert brevet, og mener selv de har surret litt, så vurderer å ringe saksbehandler.

- dette vet jeg ikke helt. Mitt mål i aktivitetsplanen var yrket utdannelsen jeg startet på var rettet mot. f.eks. lærer.

Vil trolig få minstesats, har ikke rett til lån eller stipend fra lånekassen, og skjønte det slik når jeg leste på nav.no at jeg kan søke om støtte til bøker o.l? Noen her som har gjort det?

- Du får støtte til bøker og reise til aktiviteten. Satsene står på nav sine nettsider https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/Satser.380089.cms?kap=380107

Og hvorfor kaller de det for minstesats når man likevel får 66% av tidligere inntekt? Tror jeg har misforstått noe.

- Man får 66% av tidligere inntekt, eller minstesats dersom 66% er under 2G i året. Har man tjent 500 000 får man altså 66% av dette, har man tjent 100 000, får man ikke 66000 i året, men 2G i stedet.

Spørsmål om meldekort: Nå denne helgen gikk det plutselig å trykke på meldekortet på nav sine sider så jeg kunne registrere meg. Dette så jeg ved en tilfeldighet. Står ingenting om dette i brevet, og saksbehandler har heller ikke sagt noe. Jeg trodde jeg automatisk vil få igjen penger fra søkedatoen? Er slik jeg oppfattet saksbehandleren under møtet vårt. Ble litt usikker etter å ha googlet div. tråder her inne. Nå har jeg sendt inn meldekort for de siste 14 dagene, men har jo krav på en måned til...?

- Jeg fikk beskjed om å begynne å sende meldekort det øyeblikket jeg leverte inn søknaden. Vet ikke hvor standardisert dette er. I utgangspunktet får man penger tilbake fra datoen man søkte.

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å svare på de andre spørsmålene dine, men det er ut fra min erfaring. Tydeligvis mye ulike erfaringer om ting :)

- dette vet jeg ikke helt. Mitt mål i aktivitetsplanen var yrket utdannelsen jeg startet på var rettet mot. f.eks. lærer.

- Du får støtte til bøker og reise til aktiviteten. Satsene står på nav sine nettsider https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/Satser.380089.cms?kap=380107

- Man får 66% av tidligere inntekt, eller minstesats dersom 66% er under 2G i året. Har man tjent 500 000 får man altså 66% av dette, har man tjent 100 000, får man ikke 66000 i året, men 2G i stedet.

Spørsmål om meldekort: Nå denne helgen gikk det plutselig å trykke på meldekortet på nav sine sider så jeg kunne registrere meg. Dette så jeg ved en tilfeldighet. Står ingenting om dette i brevet, og saksbehandler har heller ikke sagt noe. Jeg trodde jeg automatisk vil få igjen penger fra søkedatoen? Er slik jeg oppfattet saksbehandleren under møtet vårt. Ble litt usikker etter å ha googlet div. tråder her inne. Nå har jeg sendt inn meldekort for de siste 14 dagene, men har jo krav på en måned til...?

- Jeg fikk beskjed om å begynne å sende meldekort det øyeblikket jeg leverte inn søknaden. Vet ikke hvor standardisert dette er. I utgangspunktet får man penger tilbake fra datoen man søkte.

Hei:) Takk for svar!

Jeg fikk vedtaket for noen dager siden (tror jeg), brevet hadde havnet hos naboen som var på ferie! Fantastisk..

Men jeg vil få minstesats fremover...nå må jeg søke om støtte til bøker osv.

Dere som har gjort det- er det en grei prosess? Har behandlingstiden tatt lang tid for dere? Hva skal til for å få full sats der? (Får man etterbetalt ved å sende inn kvitteringer?)Selv full sats vil ikke dekke pensum for meg...kommer ut nye bøker nesten hvert semester pga tulleoppdateringer....så er vanskelig å få kjøpt brukt. Men jeg kommer til å prøve å kjøpe brukt og låne det jeg kan klare å få til. Noe som også pleier å være umulig..

Prøver å regne ut hvordan jeg skal klare meg..og evt søke om stønad til behandlingene.

Ohh, vil bare bli frisk og klare dette nå. Man blir jo så deprimert..ikke nødvendigvis av å ha mindre penger, men at man er mindre enn halv energimessig. Og den stadige kampen...men skjønner at man må ha ett system, men hadde det bare vært litt enklere. (En eller to saksbehandlere å forholde seg til osv..).

Takk for ett godt svar!

AnonymBruker
Skrevet

Vil forresten få etterbetalt fra datoen jeg søkte så da kan jeg betale tilbake mine kjære foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Satsen er uavhengig av hva du kjøper. Om du studerer fullt, får du full sats uansett.

Vær kritisk til om du må ha den nyeste boken. I mitt fagfelt er det ofte byttet farger på overskriften og et kapittel heter noe annet.. :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Går master..så har god erfaring. Desverre blitt straffet bevisst engang for å ikke ha kjøpt den nyeste boken. Men ellers har jeg klart meg fint. Er ofte sånn at de bytter forfattere etter hvem som er eksamensformann...ikke atvdet burde ha noe å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...