Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har muligheten til å betale ned hele studielånet mitt nå, har ikke annen gjeld, men har lyst til å kjøpe leilighet i løpet av et års tid. Har en god slump til EK og studielånet er ikke veldig stort.

Jeg er i tvil om hva som er lurest, innfri hele studielånet nå og dermed måtte låne litt mer i banken når jeg skal kjøpe leilighet eller bare beholde studielånet selv om det er litt høyere rente på det enn det jeg får i banken.

Noen som har gode råd?

Det skjedde noe rart istad, så det ble en tom post, beklager det.

Anonymous poster hash: 1b92b...7b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, studielån gir litt skattelette og andre goder.

Det ser faktisk litt bedre ut å ha studielån når du skal kjøpe bolig :)

Du får nesten høre med forskjellige banker hva de mener

Anonymous poster hash: 91fcc...95a
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg har muligheten til å betale ned hele studielånet mitt nå, har ikke annen gjeld, men har lyst til å kjøpe leilighet i løpet av et års tid. Har en god slump til EK og studielånet er ikke veldig stort.

Jeg er i tvil om hva som er lurest, innfri hele studielånet nå og dermed måtte låne litt mer i banken når jeg skal kjøpe leilighet eller bare beholde studielånet selv om det er litt høyere rente på det enn det jeg får i banken.

Noen som har gode råd?

Det skjedde noe rart istad, så det ble en tom post, beklager det.

Jeg gjorde dette, men jeg hadde ikke så mange tusen kroner (tror det var 10.000-20.000) så valgte å bare la det forsvinne.  :fnise: Ikke at det var kanskje den mest økonomiske fornuftige avgjørelsen, men det var deilig å få den tusenlappen ekstra hver måned! :) Men det er også en av grunnene til at jeg lot det forsvinne, det har faktisk høyere rente enn boliglånet. :) 

Endret av Steve Rogers
AnonymBruker
Skrevet

Tja, studielån gir litt skattelette og andre goder.Det ser faktisk litt bedre ut å ha studielån når du skal kjøpe bolig :) Du får nesten høre med forskjellige banker hva de mener Anonymous poster hash: 91fcc...95a

Får man skattelette av det? Trodde det bare var boliglån. Men når jeg tenker meg om står det jo oppført på selvangivelsen. På hvilken måte ser det bedre ut? Sånn at banken ser at jeg har utdannelse? Jeg får ta en telefon til banken min.

AnonymBruker
Skrevet

Får man skattelette av det? Trodde det bare var boliglån. Men når jeg tenker meg om står det jo oppført på selvangivelsen. På hvilken måte ser det bedre ut? Sånn at banken ser at jeg har utdannelse? Jeg får ta en telefon til banken min.

Sånn jeg ble fortalt i banken så så det bedre ut å ha studielån og ville ha bolig. Da visste de du hadde en utdannelse, klarer å betale ned lån og dermed større sjanse for å få lån

Anonymous poster hash: 91fcc...95a

Skrevet

Hei.

Jeg tror det koster litt ekstra å innfri studielånet, altså mer enn hva som er igjen av lånet. Jeg tror at dette er fordi Lånekassen har beregnet en viss inntekt av dine fremtidige renter. Som du ser så skriver jeg tror, men sjekk det ihvertfall opp før du ber om å få innfri lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg tror det koster litt ekstra å innfri studielånet, altså mer enn hva som er igjen av lånet. Jeg tror at dette er fordi Lånekassen har beregnet en viss inntekt av dine fremtidige renter. Som du ser så skriver jeg tror, men sjekk det ihvertfall opp før du ber om å få innfri lånet.

Det er kun hvis du har fastrente at det koster ekstra å innfri lån.

Anonymous poster hash: 7a040...8d7

• Liker 1
Skrevet

Det er kun hvis du har fastrente at det koster ekstra å innfri lån.

Anonymous poster hash: 7a040...8d7

Åh, da lærte jeg noe nytt, bra  :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...