Gå til innhold

Kan man bli meldt til BV...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...fordi mor og far tillater 16 åringen å røyke/snuse/drikke?

Anonymous poster hash: 9a842...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kan bli meldt til bv av alt mulig, men bv kommer ikke til å bry seg om en ungdom som tar seg en fest eller snuser/røyker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså folk kan melde inn for hva de vil. Vet ikke hvor mye vekt de legger på det akkurat. Er jo utrolig mange barn som har mye verre problemer i livet sitt enn det der.

Anonymous poster hash: 455f5...2f3
  • Liker 2
Skrevet

hahaha tviler på det, jeg er 18 og når jeg var 16 år fikk jeg lov til å dra på fest uten alkohol, men alle snek med uansett. og alle venna mine fikk også lov til å dra på fest, var jo noen foreldre som tillot 16 åringene sine å drikke pga. da slapp ungene å skjule det eller ikke tørre å ringe hjem osv hvis noe skjer, så foreldrene ville ha full kontroll og lot ungene drikke litt i steden for at ungene måtte juge om hvor han/hun var. Halvparten av klassen min snusa også, var ikke så mange som røyka siden det ikke er så "inn", men de fleste festrøyka. så, nei du blir ikke meldt til barnevernet og dem kommer hvertfall ikke til å bry seg med mindre 16 åringen din gjør mye rart på fest som det blir politi problemer ut av. så lenge dere har kontroll på ungen skal det gå bra:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ekstremt mye til før barnevernet har hjemmel til å gjøre noe. Det må være "fare" for barnet på en eller annen måte før de kan gripe direkte inn. Utenom det kan de tilby foreldreveiledning og div oppfølgingsting men dette er frivillig. Aldri i livet om de gidder å bry seg om en 16-åring som får lov til å drikke. 

Anonymous poster hash: 73644...88b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har viktigere saker å prioritere. Snus og alkohol blir nedprioritert, vi har mest saker med hasj og annet rusmisbruk.

Anonymous poster hash: c0c5b...a4c

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Som de andre sier, folk har fri vilje og kan ringe barnevernet etter hva som passer dem! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller liten rolle om foreldrene tillater dette eller ikke, barna klarer jo å gjøre det uansett. Da hadde det blitt mange unødvendige barnevernssaker om all ungdom som røyker eller drikker skulle hatt forskjellige tiltak.

Anonymous poster hash: 7789f...a3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, folk har fri vilje og kan ringe barnevernet etter hva som passer dem! :)

Ja, men det betyr ikke at slike meldinger går til undersøkelse. Slike meldinger henlegges hvis vi ikke har noe annen tidligere bekymringsfull historikk på familien.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Ja, men det betyr ikke at slike meldinger går til undersøkelse. Slike meldinger henlegges hvis vi ikke har noe annen tidligere bekymringsfull historikk på familien.

Ja, man kan bli meldt til barnevernet fordi at man tillater snus, røyk og alkohol hos 16 åringen, men det betyr ikke at man blir undersøkt av barnevernet fordi at man tillater snus, røyk og alkohol hos 16 åringen. Skulle kanskje presisert det nærmere når jeg skrev! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kjøper alkohol til barna vil jeg tro at de kan bli politianmelt hvertfall, for det er jo ulovlig. 

Anonymous poster hash: 1efac...9c6
Skrevet

Det skal ekstremt mye til før barnevernet har hjemmel til å gjøre noe. Det må være "fare" for barnet på en eller annen måte før de kan gripe direkte inn. Utenom det kan de tilby foreldreveiledning og div oppfølgingsting men dette er frivillig. Aldri i livet om de gidder å bry seg om en 16-åring som får lov til å drikke.

Anonymous poster hash: 73644...88b

Dette har vist seg å ikke stemme. Barnevernet har en (per i dag) liten terskel for å gripe inn.

AnonymBruker
Skrevet

...fordi mor og far tillater 16 åringen å røyke/snuse/drikke? Anonymous poster hash: 9a842...683

Ingen blir meldt til barnevernet. Alle kan sende bekymringsmelding til bv.

Skjer det noe og polititet dukker opp, vil politiet sende bekymringsmelding til bv, eller tilkalle bv avhengig av alvorlighetsgrad.

Drikker, røyker, snuser eller stjeler en ungdom jeg kjenner, kan jeg selne bekymringsmelding til bv. Bv er da pliktig til å undersøke saken, med mindre de ser at den er åpenbart en tullemelding.

Anonymous poster hash: 072d3...f20

Gjest Universe
Skrevet

Barnevernet må bry seg om de som ikke blir oppdratt skikkelig, ikke om de som røyker/snuser/drikker. Det er vanlig blant tenåringer det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen blir meldt til barnevernet. Alle kan sende bekymringsmelding til bv.

Skjer det noe og polititet dukker opp, vil politiet sende bekymringsmelding til bv, eller tilkalle bv avhengig av alvorlighetsgrad.

Drikker, røyker, snuser eller stjeler en ungdom jeg kjenner, kan jeg selne bekymringsmelding til bv. Bv er da pliktig til å undersøke saken, med mindre de ser at den er åpenbart en tullemelding.

Anonymous poster hash: 072d3...f20

Vi er ikke pliktige til å undersøke saken, vi er pliktige til å vurdere om meldingen går til undersøkelse eller henlegges. Hvis vi skulle hatt undersøkelser vedrørende alle meldinger måtte vi hatt flere ressurser og ansatte.

Gjest Angry Man
Skrevet

Hvis foreldrene kjøper alkohol til barna er dette ulovlig og selfølgelig også en sak for BV. Men hvis de type bare stilltiende godtar at det skjer er det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man og det synes jeg virkelig er på sin plass!

Røyk, sprit og snus er direkte og ren barnemishandling!

Anonymous poster hash: 90b9a...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...