AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Hei! Jeg trener kun styrke (fullkroppsprogram 2-3 ganger i uka) og ligger på mellom 600-200 kcal i underskudd. Er ikke så nøye med hvor mye, men prøver å alltid ligge litt i underskudd. Målet er å gå ned i fettprosent, og stramme opp! Jeg leser stadig at kardio er veldig bra når man vil ned i fettprosent, men er det noe annet poeng i det enn at man kan spise mer? Om jeg også skulle trene kardio og forbrant noen hundre kalorier måtte jeg jo spist de kaloriene opp igjen for å ikke bryte ned muskelmasse etc? Forstår jo at det kan være greit om man vet at man skal spise mye en dag, for å veie opp osv, men er det noe poeng når jeg fint greier å holde meg innen kalorigrensa mi? Så er det noe annet som gjør at jeg bør trene kardio med tanke på målet mitt? (Jeg vet jo at det har gode helseeffekter, får opp pulsen, er godt for hjertet osv) men tenker kun utseendemessig i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: 1b542...5c9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Du blir jo litt fastere i fisken av kardio også?Anonymous poster hash: e6417...7b2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Hva er kardio? Anonymous poster hash: 8c455...818
Wiggins Skrevet 14. juli 2015 #4 Skrevet 14. juli 2015 Ja, det er viktige fordeler med utholdehetstrening (jeg skjønner ikke hvorfor det ikke så veldig selvforklarende ordet kardio har blitt mer utbredt). - Utholdenhetstrening gir flere helsefordeler som styrketrening ikke gir. Spesielt gir det nedsatt risiko for hjerte- og karsykdommer. - Rent utseendemessig forbrenner en økt utholdenhetstrening mye mer enn en like lang styrkeøkt. Dessuten gir 3-4 utholdenhetsøkter i uka betydelig økt hvileforbrenning. Man kan dermed lettere gå ned i fettprosent. Det er fullt mulig å ha framgang med styrketreningen og gå ned i fettprosent med riktig kosthold, inntil en viss grense selvsagt. 2
Lurium Skrevet 14. juli 2015 #5 Skrevet 14. juli 2015 HIIT er gunstig hvis du ikke ønsker å miste for mye "masse", og allikevel få de gunstige virkningene som cardio gir.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #6 Skrevet 14. juli 2015 Hva er kardio? Anonymous poster hash: 8c455...818 Utholdenhetstrening. Og til deg TS - JA. Det er vits. Jeg vil som PT og instruktør anbefale deg det uansett mål. Variasjon er nøkkelen til suksess. Dog viktig å utføre cardio du trives med. Ikke løp fordi du tror det forventes av deg, for eksempel. En times gåtur er i mine øyne like flott :-) Anonymous poster hash: 5d7a5...49d 1
King in the North Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Du blir jo litt fastere i fisken av kardio også?Anonymous poster hash: e6417...7b2 Man blir fastere i fisken av å bygge/beholde muskler. Det gjør man ikke mye av ved cardiovascular trening. Dog finnes det mange helsegevinster, samt gir deg en mulighet til å spise mye mer, og samtidig gå i kaloriunderskudd. 1
Wiggins Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Man blir fastere i fisken av å bygge/beholde muskler. Det gjør man ikke mye av ved cardiovascular trening. Dog finnes det mange helsegevinster, samt gir deg en mulighet til å spise mye mer, og samtidig gå i kaloriunderskudd. Å bygge muskler gjør at man får større muskelmasse i forhold til mengden fett, men utholdenhetstrening gjør at fettmengden reduseres. Kombinasjonen av disse to er dermed bedre enn bare en av dem. Det er særlig det å trene utholdenhet 3-4 ganger i uka som gjør at hvileforbrenningen øker markant som gjør at man går ned i fettprosent. 1
King in the North Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 Å bygge muskler gjør at man får større muskelmasse i forhold til mengden fett, men utholdenhetstrening gjør at fettmengden reduseres. Kombinasjonen av disse to er dermed bedre enn bare en av dem. Det er særlig det å trene utholdenhet 3-4 ganger i uka som gjør at hvileforbrenningen øker markant som gjør at man går ned i fettprosent. hvileforbrenning går og opp av økt muskelmasse 1
Wiggins Skrevet 15. juli 2015 #10 Skrevet 15. juli 2015 hvileforbrenning går og opp av økt muskelmasse Det gjør den, men ikke så markant som den gjør av mye utholdenhetstrening. I de periodene jeg trener mest kan jeg våkne på natta av at jeg er sulten. Da må jeg ta litt nattmat for å få sove videre, likevel går vekta nedover til matchvekt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #11 Skrevet 15. juli 2015 Man blir fastere i fisken av å bygge/beholde muskler. Det gjør man ikke mye av ved cardiovascular trening. Dog finnes det mange helsegevinster, samt gir deg en mulighet til å spise mye mer, og samtidig gå i kaloriunderskudd. Jo, man blir litt fastere i fisken av det, som jeg skrev. Jeg vet godt hva styrketrening gjør for kroppen, men du kan vel ikke for alvor hevde at utholdenhetstrening ikke gir et lite bidrag? Anonymous poster hash: e6417...7b2 1
King in the North Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Det gjør den, men ikke så markant som den gjør av mye utholdenhetstrening. I de periodene jeg trener mest kan jeg våkne på natta av at jeg er sulten. Da må jeg ta litt nattmat for å få sove videre, likevel går vekta nedover til matchvekt. Høres ikke videre behagelig ut, men ser poenget Ville fort blitt et problem for meg som må opp i vekt hehe
King in the North Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Jo, man blir litt fastere i fisken av det, som jeg skrev. Jeg vet godt hva styrketrening gjør for kroppen, men du kan vel ikke for alvor hevde at utholdenhetstrening ikke gir et lite bidrag? Anonymous poster hash: e6417...7b2 vel, i den grad man kan gå ned i vekt, samt gå på en smell når det gjelder muskelsvinn ved for mye jogging etc.. Så er det enn sannhet med modifikasjoner. I mitt hode er målet å enten beholde musklene man har, eller bygge mer muskler, om man vil bli strammere Det er vanskelig med mye kondisjonstrening. Intervaller er selvsagt bra, eventuelt gåturer osv. Pluss det er kjempesunt, mej i visse situasjoner er ikke overdreven kardio svaret, selv om det har massevis av fordeler.
Musicman Skrevet 17. juli 2015 #14 Skrevet 17. juli 2015 Kardio er greit for helse. Ikke spesielt viktig for fettprosent. Et par halvbra økter i ukam ed kardio gir deg den helseeffekten du trenger. Resten kan brukes på styrketrening.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 Hei! Jeg trener kun styrke (fullkroppsprogram 2-3 ganger i uka) og ligger på mellom 600-200 kcal i underskudd. Er ikke så nøye med hvor mye, men prøver å alltid ligge litt i underskudd. Målet er å gå ned i fettprosent, og stramme opp! Jeg leser stadig at kardio er veldig bra når man vil ned i fettprosent, men er det noe annet poeng i det enn at man kan spise mer? Om jeg også skulle trene kardio og forbrant noen hundre kalorier måtte jeg jo spist de kaloriene opp igjen for å ikke bryte ned muskelmasse etc? Forstår jo at det kan være greit om man vet at man skal spise mye en dag, for å veie opp osv, men er det noe poeng når jeg fint greier å holde meg innen kalorigrensa mi? Så er det noe annet som gjør at jeg bør trene kardio med tanke på målet mitt? (Jeg vet jo at det har gode helseeffekter, får opp pulsen, er godt for hjertet osv) men tenker kun utseendemessig i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: 1b542...5c9 Det er ikke noe poeng i cardio Jeg har ihvertfall aldri fått noe poeng når jeg løper på mølla :fnise: #grammergonewrong Anonymous poster hash: df123...866
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #16 Skrevet 18. juli 2015 Ja, det er viktige fordeler med utholdehetstrening (jeg skjønner ikke hvorfor det ikke så veldig selvforklarende ordet kardio har blitt mer utbredt). - Utholdenhetstrening gir flere helsefordeler som styrketrening ikke gir. Spesielt gir det nedsatt risiko for hjerte- og karsykdommer. - Rent utseendemessig forbrenner en økt utholdenhetstrening mye mer enn en like lang styrkeøkt. Dessuten gir 3-4 utholdenhetsøkter i uka betydelig økt hvileforbrenning. Man kan dermed lettere gå ned i fettprosent. Det er fullt mulig å ha framgang med styrketreningen og gå ned i fettprosent med riktig kosthold, inntil en viss grense selvsagt. En liten digresjon, men: Utholdenhetstrening er da virkelig ikke synonymt med kardio? Vanlig norsk ord for kardio er vel kondisjonstrening. Og kondisjonstrening trenger ikke å være utholdenhetstrening (f.eks. høyintensive korte intervaller er kondisjonstrening, men ikke utholdenhetstrening, mens en joggetur på en time er utholdenhetstrening). Anonymous poster hash: 98d40...365 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #17 Skrevet 18. juli 2015 Hvor mye må man løpe for å merke forskjell? Jeg er 34 og løper 1-3 dager i uka, ca 5 km hver gang. Syns ikke jeg merker noe på fettprosenten, er det for lite? Jeg ønsker å gå ned 5 kg. Anonymous poster hash: c0e6a...d0a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #18 Skrevet 18. juli 2015 vel, i den grad man kan gå ned i vekt, samt gå på en smell når det gjelder muskelsvinn ved for mye jogging etc.. Så er det enn sannhet med modifikasjoner. I mitt hode er målet å enten beholde musklene man har, eller bygge mer muskler, om man vil bli strammere Det er vanskelig med mye kondisjonstrening. Intervaller er selvsagt bra, eventuelt gåturer osv. Pluss det er kjempesunt, mej i visse situasjoner er ikke overdreven kardio svaret, selv om det har massevis av fordeler. Så denne kroppen er ikke stram i dine øyne? Anonymous poster hash: 34fee...d2e 1
Nariko Skrevet 18. juli 2015 #19 Skrevet 18. juli 2015 Hvor mye må man løpe for å merke forskjell? Jeg er 34 og løper 1-3 dager i uka, ca 5 km hver gang. Syns ikke jeg merker noe på fettprosenten, er det for lite? Jeg ønsker å gå ned 5 kg. Anonymous poster hash: c0e6a...d0a Løping alene gjør ikke at fettprosenten går ned. Det er det totale kaloriinntaket som avgjør, så du må spise mindre enn du forbrenner. Om du f.eks spiser 2000 kcal, veier 60 kg og har en viss prosent med fett så vil ikke løpingen redusere noe av fettet om du løper 5 km(som da utgjør ca. 300 kcal, du brenner ca. din egen kroppsvekt per km) og du kompenserer med å spise inn igjen de 300 kcal og havner på 2300 kca den dagen du løper. Spiser du derimot 2000 kcal i dag for vedlikehold og ikke spiser inn igjen løpekaloriene så vil fettprosenten begynne å gå nedover.
King in the North Skrevet 18. juli 2015 #20 Skrevet 18. juli 2015 Så denne kroppen er ikke stram i dine øyne?image.jpgAnonymous poster hash: 34fee...d2e Jeg har ikke sagt et ord om den kroppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå