AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Jeg jobber en plass hvor de fleste er over 40. Vi er vel fire stykker under 30, men vi er aldri på jobb samtidig. Når vi har lunsj sitter vi "unge" og prater eller leser avisen, sjekker kanskje mobilen litt sånn i stillhet, men vi er ikke oppslukt av den. Vi unge er mer stille og jeg vil si at vi er mye mer profesjonelle. Damene i slutten av 40'årene sitter enten å baksnakker kunder, eller så sitter de med mobilen sin. Type "Fikk du den snappen? Skjønner du denne nye oppdateringen?" Jeg sier ingenting fordi a) jeg bruker nesten ikke snapchat og syns ikke det er viktig i det hele tatt og b) jeg prøver å ikke le av dem når de ikke skjønner telefonen sin. Det hadde sikkert vært veldig upopulært. Jeg syns ikke noe om at de snakker drit om kunder heller. Og de snakker også drit om andre de kjenner eller kanskje andre kolleger som ikke er på jobb. Men når vi unge sier at vi er for medisinsk marijuana får vi som ørene flyger fordi "unge" aksepterer alt for mye, og det spiller ingen rolle om det er vår mening fordi man bør ikke snakke høyt om ting som er lovlig. Det er ingen av oss som røyker marijuana, men jeg syns at hvis man skal dø av kreft så kan man bli så høy man vil. Dessuten så er det mye som er lovlig som kanskje burde være ulovlig, og det er ting som er ulovlig som burde være lovlig. Bare fordi noe er ulovlig, betyr ikke at man ikke har lov til å si sin mening om det. Jeg irriterer meg så sinnssykt over av de oppfører seg som fjortiser, men tar seg tid til å snakke ned om ungdommen som faktisk er de som oppfører seg mest voksent. Vi sitter ikke med mobilen hele tiden, vi snakker ikke stygt om kunder og andre kolleger... dessuten er det de som klager aller mest. Vi unge gjør jobben vår, men får vi det travelt en dag så begynner alle de eldre å sutre om at de ikke vil... de gidder ikke. Jeg skjønner ikke hvordan man kan se ned på unge mennesker når eldre oppfører seg slikt! Før jeg begynte å jobbe trodde jeg at godt voksne var... godt voksne og modne mennesker... men jeg tok kraftig feil. Anonymous poster hash: 211df...685 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Skjønner delvis hva du mener. Her hvor jeg jobber er det rene hurpestyret blant folk i den alderen og oppover. De er bistre og ikke noen man kunne snakket med på fritiden. Er drittlei. Anonymous poster hash: fc0ac...e5c
Havbris Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Huffda. Jeg tilhører gruppen "de eldre" og jobber sammen med noen mennesker av yngre dato. Jeg ser klart at vi har vokst opp i ulike tidsaldere og har respekt for det. Synd at du har fått så dårlige erfaringer med folk i min generasjon. Og fint at du føler at du er mer voksen enn eldre kolleger. Men jeg er litt nysgjerrig på hva du mener med å "oppføre seg voksent". 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Men jeg er litt nysgjerrig på hva du mener med å "oppføre seg voksent". Jo altså... jeg syns ikke det er veldig voksent å snakke stygt om kunder... og spesielt ikke om andre kolleger. Dessuten syns jeg ikke det veldig bra for jobb miljøet og sitte med telefonen hele lunsjen. Jeg opplever også at de snakker ned om unge mennesker, og at de dømmer alt det vi "unge" sier utifra alderen vår. For eksempel: "Medisinsk marijuana? Jeg syns ikke du bør si at du er for det her på jobb. Dere unge er alt for åpne for rus." Samtidig så sender de snapchatter til andre kolleger i fylla. Alkohol er da rus det og, en type rus som ødelegger mange flere liv enn marijuana på resept kunne gjort. Anonymous poster hash: 211df...685 1
ClosedParadise Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Samme her! Jobber i helsesektoren og de eldre er mere grinete, gjør jobben "fort og kjapt" som da noen ganger blir dårligere. De tror de er utlært og kan alt, men sånn er det ikke. Man er aldri utlært, man lærer livet ut. Livslang læring eller hva det nå enn heter. Nevner at ikke ALLE eldre er sånn selvfølgelig, men mange jeg har vært borte i er sånn. Som nevnt over baksnakker de en del, og er flinke til å holde de yngre utenfor. Nevner igjen; ikke alle er sånn, men mange jeg har vært borte i.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Jeg må også ligge til at dette er ikke ALLE eldre. Min mor ville aldri oppført seg sånn. Anonymous poster hash: 211df...685
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Jeg gikk helsefag på vgs og det ble et stort sjokk å komme i jobb, nyutdannet og som lærling som 17åring. De eldre klagde på pasientene, var konstant negativ, sladret om alt og alle som bodde på det stedet og de baksnakket til og med sine egne kollegaer, spesielt ei var utsatt og når hun gikk ut til en pasient begynte straks kaklingen om henne. En gang så jeg en pasient (verdens søteste mann i 80årene) sitte å overhøre to ansatte baksnakke han. Fikk så vondt av han Han var helt frisk, men bodde der kun for å ta seg av sin syke kone. Dette var bare noen eksempel. Gang dette med hver eneste dag. Gikk lei etter to måneder og sluttet, begynte på påbygg og etter det studier. Tror dette er en trend blandt lavt utdannede kvinner som gjerne jobber på hjemplassen sin. Typiske arbeidsplasser er butikk og helsevesen. Anonymous poster hash: d25cc...602
makkapakka Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 huff ja kjenner til den der, kan alt og vet alt, og hvis man prøver å svare på noe i en samtale så får man stort sett beskjed om at man ikke har greie på det.. Jeg tok heller lunsj et annet tidspunkt når det var mulig.
Gjest The damned Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Tror det kommer an på arbeidsplassen,for jeg har den erfaringen,men også motsatt erfaring. Ene stedet var det utrolig dårlig arbeidsmiljø,og det var mye baksnakking,klaging,unnasluntring og mye sure miner. Ble utrolig lei av det,og de brukte så mye tid på å klage på arbeidet. Oppførte seg som fjortiser og de kunne stå sammen og hviske om andre kolleger. Nå har det visst blitt bedre,siden det har kommet flere yngre folk og er en blanding mellom menn og kvinner. Men jeg har også opplevd motsatt der alle tar vare på hverandre og er hyggelige mot vikarer og de som er nye.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Eldre? Når folk har passert 40 så er de eldre? Nok om det. Når folk baksnakker og vedkommende hører på....det er ikke det verste. Det verste er at ingen griper inn. De unge ler ikke over at de ikke forstår tlf sin...for et utsagn. De unge er oppvokst med teknologien, de "eldre" må lære dette. Jeg er "eldre" og jobber med unge og mange eldre. Vi har ikke mobil med i matpause. Da får en gåen annen plass. Vi snakker heller ikke jobb. Vi har et hyggelig måltid. Ulike personer har vært hos oss. Er det noen som baksnakker noen, så får de ikke respons. De skjønner fort at de har tabbet seg ut. Når vi har med oss de helt yngre på opplæring, så blir det mellom den nye og veileder. Mange mestrer jobben, noen tar lang tid. Noen sluntrer,og forstår ikke alltid viktigheten. Man forklarer og etterhvert går det inn. Det er de ansatte som gjør arbplasser. ...alle har sin plikt til å gjøre det hyggelig. Vi responderer ikke på sladder og bakvaskelser. Anonymous poster hash: d6f9a...e74 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Uff, dere skulle prøvd å jobbe sammen med unge. De går i beina på deg hele tiden, klarer ikke å ta en selvstendig avgjørelse, ser ikke hva som skal gjøres osv. Ja, også tror de at de kan alt og vet alt. Vi snakker nå unge ufaglærte som tror at de kan og vet bedre enn voksne faglærte. Er så drittlei sånne unge. Datteren min ville aldri vært sånn. Det bare vet jeg. Anonymous poster hash: 54ff7...454 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Hvis man er sur og baktaler kunder/pasienter eller kollegaer så er det kanske tide til å prøve noe nytt. Anonymous poster hash: 74782...bcf
OPIgirl Skrevet 18. juli 2015 #13 Skrevet 18. juli 2015 Jeg jobber en plass hvor de fleste er over 40. Vi er vel fire stykker under 30, men vi er aldri på jobb samtidig. Når vi har lunsj sitter vi "unge" og prater eller leser avisen, sjekker kanskje mobilen litt sånn i stillhet, men vi er ikke oppslukt av den. Vi unge er mer stille og jeg vil si at vi er mye mer profesjonelle. Damene i slutten av 40'årene sitter enten å baksnakker kunder, eller så sitter de med mobilen sin. Type "Fikk du den snappen? Skjønner du denne nye oppdateringen?" Jeg sier ingenting fordi a) jeg bruker nesten ikke snapchat og syns ikke det er viktig i det hele tatt og b) jeg prøver å ikke le av dem når de ikke skjønner telefonen sin. Det hadde sikkert vært veldig upopulært. Jeg syns ikke noe om at de snakker drit om kunder heller. Og de snakker også drit om andre de kjenner eller kanskje andre kolleger som ikke er på jobb. Men når vi unge sier at vi er for medisinsk marijuana får vi som ørene flyger fordi "unge" aksepterer alt for mye, og det spiller ingen rolle om det er vår mening fordi man bør ikke snakke høyt om ting som er lovlig. Det er ingen av oss som røyker marijuana, men jeg syns at hvis man skal dø av kreft så kan man bli så høy man vil. Dessuten så er det mye som er lovlig som kanskje burde være ulovlig, og det er ting som er ulovlig som burde være lovlig. Bare fordi noe er ulovlig, betyr ikke at man ikke har lov til å si sin mening om det. Jeg irriterer meg så sinnssykt over av de oppfører seg som fjortiser, men tar seg tid til å snakke ned om ungdommen som faktisk er de som oppfører seg mest voksent. Vi sitter ikke med mobilen hele tiden, vi snakker ikke stygt om kunder og andre kolleger... dessuten er det de som klager aller mest. Vi unge gjør jobben vår, men får vi det travelt en dag så begynner alle de eldre å sutre om at de ikke vil... de gidder ikke.Jeg skjønner ikke hvordan man kan se ned på unge mennesker når eldre oppfører seg slikt! Før jeg begynte å jobbe trodde jeg at godt voksne var... godt voksne og modne mennesker... men jeg tok kraftig feil. Anonymous poster hash: 211df...685 De eldre er sikkert like irritert over dere " unge ". At du kaller folk på 40 for eldre synes jeg er merkelig. Det er ikke mer enn 10,år mellom 30 og 40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå