Gå til innhold

Pusteproblemer hos malteser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en snart seks måneder gammel malteser som jeg tror kan ha litt pusteproblemer... Innimellom puster han veldig hardt og fort, type "HEH HEH HEH HEH HEH", først var det kun når vi kjørte bil og han var småstresset pga han ikke liker dette, men nå kommer det hyppigere og såvidt jeg kan se er det helt tilfeldig når det begynner... Senest var nå mens han lå ved siden av meg i sofaen, det er ikke spesielt varmt ute eller noe annet som kan stresse ham, men likevel denne pustingen. 

Han har aldri hatt noen helseproblemer ellers og det er heller ikke spesielt varmt nå. Han både spiser og drikker normalt og virker fin i formen ellers. 

Er dette normalt, eller bør jeg ta han med til dyrlegen? :(

Anonymous poster hash: 566ac...630
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Earth

Jeg har ingen erfaring med denne rasen, men jeg ville kontakte veterinær dersom det skjer "uprovosert". Jeg ville fått undersøkt luftrøret, jeg vet at på pomeranier kan det komme av kollaps i luftrøret.

Som nevnt har jeg ingen erfaring med den rasen du har, så jeg håper at jeg ikke skremte deg med mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ligger han og sover, og det piper veldig når han puster... :(

Tror jeg må ta en tur til dyrlegen ja.. 

- TS

Anonymous poster hash: 566ac...630
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Lykke til Ts!

Det kan jo være at det ikke er noe alvorlig også, men jeg hadde så Absolutt tatt en tur til vet.

Endret av Earth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det omtrent sånn det høres ut når han begynner å puste fort?

Jeg har også en Malteser på snart 6 måneder, han gjør også dette innimellom. Det heter innovernys/reverse sneezing og er for det meste ufarlig. Vi pleier å holde forsiktig over nesen når han gjør det og stryke lett over halsen og brystkassen. Med en gang han svelger så går det over. Hvis ikke vi gjør dette så varer det uansett ikke veldig lenge. Det begynner som regel hvis han lukter litt intenst på tur, hvis han spiser eller drikker litt fort, eller under lek.

Husk at dersom du bare er litt i tvil så er det alltid bedre å høre med en veterinær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...