Meg12345 Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Hei! Nå starter jeg i vg3, og det er snart på tide å finne ut hva jeg vil gjøre etterpå. Jeg aner ikke hva jeg tenker å studere, og er derfor også åpen for å ha et friår. Jeg vil ha et år til å vokse som person, bli bedre kjent med meg selv og kanskje finne ut hva jeg ønsker å studere. Her er noen av ideene jeg har til nå. 1. Backpacking. Da vil jeg jobbe et halvt år her hjemme, før jeg reiser rundt i noen måneder etter jul og jeg ønsker å avslutte reisen med frivillig arbeid et sted. 2. Studere i utlandet. Ettårs-studie, kanskje? Da vil jeg danne et nettverk på et sted, og knytte meg til dette stedet. Det er fordelen i motsetning til backpacking hvor man reiser rundt hele tiden. 3. Jobbe som au pair i ett år. 4. Jobbe på Disney world i California sammen med andre norske i norsk-avdelingen. 5. Bare jobbe som frivillig et sted enten et halvår eller et år. Her trenger jeg nok litt innspill til hvordan det kan fungere? Har dere noen andre ideer? Kanskje det er noen andre her som gjorde noe spennende etter videregående?
Aviale Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Et annet godt alternativ kan være folkehøgskole! På folkehøgskole bor man på skolen, blir godt kjent med 100+ mennesker, og man går en linje der man fordyper seg i noe man er interessert i. Det fins et lass med backpacking/reise-linjer over hele landet. Folkehøgskole har ingen karakterer, lekser eller typisk "skolearbeid", og mye handler om å utvikle seg selv som person og utfordre komfortsonen sin. Mange får venner for livet på folkehøgskole Det koser en del, det blir et ekstra år med studielån fra lånekassen (ca 60 000 etter at deler av lånet blir omgjort til stipend), men jeg synes det var verdt det! Man får gjort så mye man ellers ikke ville hatt muligheten til, mange av turene er godt organisert og det har vel blitt vanlig med flere utenlandsturer i året, også fellesturer for hele skolen.Det fins både kristne og frilynte folkehøgskoler, det er lurt å sette seg inn i skolens regler/rutiner før man søker (omtrent alle er sikret å komme inn inntil det er fullt). Jeg er ikke kristen, men gikk på en kristen fhs som hadde svært lite obligatorisk "kristent", der omtrent halvparten var kristne. Jeg trivdes med nulltoleranse for alkohol, siden det skapte et godt miljø.En del frilynte folkehøgskoler har friere tøyler. Å bo på internat er også en fin overgang til å bo for seg selv, siden man bor hjemmefra må vaske selv, men får maten servert. Folkehøgskole høres ut som det kan passe deg, så du bør sjekke det ut! Ellers er nok også backpacking en god idé 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå