Gå til innhold

Oppdrett og parring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det vanlig å parre hundene? Hørte nemlig om noen som parret på en parkeringsplass foran en butikk. Hørtes ikke helt riktig ut i mine ører, men det kan jo hende det er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Gjest hells bells
Skrevet

Det som er mest vanlig er at tispa kommer hjem til hannhunden. Da er det størst sjanse for vellykket parring. :)

Skrevet

Det som er mest vanlig er at tispa kommer hjem til hannhunden. Da er det størst sjanse for vellykket parring. :)

Ah, eieren ville ikke ha tispa hos henne i de dagene. Men synes det er rart å velge en parkeringsplass istedet :-p

Gjest Earth
Skrevet (endret)

Selvfølgelig virker det rart, fordi det ikke er slik det skal fungere i vanlig praksis. Er dere virkelig seriøse oppdrettere?

Det vanligste er at hannhunden er hos eier av tispa, eller omvendt. Parring bør etter min mening kun gjøres hos seriøse oppdrettere eller hos veterinær.

Endret av Earth
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkken oppdrett...

Anonymous poster hash: 0cfcc...9d6

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig virker det rart, fordi det ikke er slik det skal fungere i vanlig praksis. Er dere virkelig seriøse oppdrettere?

Det vanligste er at hannhunden er hos eier av tispa, eller omvendt. Parring bør etter min mening kun gjøres hos seriøse oppdrettere eller hos veterinær.

Dere? Er ikke jeg som har gjort det :-p Jeg vet veldig lite om oppdrett, derfor spør jeg :-)

• Liker 1
Gjest Earth
Skrevet

Dere? Er ikke jeg som har gjort det :-p Jeg vet veldig lite om oppdrett, derfor spør jeg :-)

Ja jeg skjønte det, ettersom du spurte.

Du er ikke tilfeldigvis forvert oppi det hele?

Skrevet

Ja jeg skjønte det, ettersom du spurte.

Du er ikke tilfeldigvis forvert oppi det hele?

Nei, jeg tror og håper at hvis jeg hadde vært forvert så hadde jeg lest meg opp på forhånd.

Vet ikke helt hvor mye jeg vil skrive om hvem som så det. I og med at jeg tror (og håper) at det ikke er så mange som parrer på den måten. Jeg kjenner eieren til hannhunden ihvertfall. Dyr rase også, og sjelden farge. Så synes det er rart at hun vil "ødelegge" genene med useriøs avl.

Gjest Earth
Skrevet

Nei, jeg tror og håper at hvis jeg hadde vært forvert så hadde jeg lest meg opp på forhånd.

Vet ikke helt hvor mye jeg vil skrive om hvem som så det. I og med at jeg tror (og håper) at det ikke er så mange som parrer på den måten. Jeg kjenner eieren til hannhunden ihvertfall. Dyr rase også, og sjelden farge. Så synes det er rart at hun vil "ødelegge" genene med useriøs avl.

Nei jeg ser den. Hørtes merkelig ut.

Skrevet

Om man har lang vei til hannhunden og eier av denne har mulighet til å møtes på halvveien ser jeg ikke helt problemet med å parre på en eventuelt parkeringsplass, ville kanskje valgt ett sted hvor det var minimalt med trafikk og folk. 

En hannhund som er riktig skrudd sammen, altså har de instinktene den skal/ bør ha for å produsere seg videre, vil ikke bry seg om hvor den er så lenge det er rett tid i forhold til syklusen til tispen.

Gjest Earth
Skrevet (endret)

Om man har lang vei til hannhunden og eier av denne har mulighet til å møtes på halvveien ser jeg ikke helt problemet med å parre på en eventuelt parkeringsplass, ville kanskje valgt ett sted hvor det var minimalt med trafikk og folk.

En hannhund som er riktig skrudd sammen, altså har de instinktene den skal/ bør ha for å produsere seg videre, vil ikke bry seg om hvor den er så lenge det er rett tid i forhold til syklusen til tispen.

Det sistnevnte kan jeg si meg noe enig i, samtidig dersom det er første gangen hunden parres, syns jeg ikke dette er en riktig måte å gjøre det på. Jeg har observert både hannhunder og tisper som trenger bistand under parring, noe som ikke bør gjøres på en parkeringsplass. Jeg hadde ikke gått med på å møte oppdretter på en parkeringsplass dersom de skulle ønske å låne en av mine hunder.

Ei heller kjenner jeg noen oppdrettere som er villig til å gå med på denne ordningen. I mine øyne fremstår det som useriøst.

Dessuten så holder det ikke med kun en parring, det skal gjøres flere ganger i løpet av tispens løpetid, da det er større sjangs for at tispen vil ta seg.

Skal man møtes på parkeringsplassen flere dager i uken av tispens løpetid da?

Endret av Earth
Skrevet

Det sistnevnte kan jeg si meg noe enig i, samtidig dersom det er første gangen hunden parres, syns jeg ikke dette er en tiktig måte å gjøre på. Jeg har observert både hannhunder og tisper som trenger bistand under parring, noe som ikke bør gjøres på en parkeringsplass. Jeg hadde ikke gått med på å møte oppdretter på en parkeringsplass dersom de skulle ønske å låne en av mine hunder.

Ei heller kjenner jeg noen oppdrettere som er villig til å gå med på denne ordningen. I mine øyne fremstår det som useriøst.

Dessuten så holder det ikke med kun en parring, det skal gjøres flere ganger i løpet av tispen løpetid, da det er større sjangs for at tispen vil ta seg.

Skal man møtes på parkeringsplassen flere dager i uken av tispens løpetid?

Mine tisper har kun hatt 1 parring og har fått alt i fra 6-8 valper som jeg anser som ett meget godt kull. 

De fleste tar vel å parrer 2 ganger med 1 dag imellom.. hvor de møtes og parrer ser ikke jeg på som useriøst.. så lenge begge går med på det. 

I mine øyne så er en hannhund som ikke vet hvordan den skal gjøre noe så naturlig som det er å parre- skal ikke brukes i avl!  

Jeg har hatt endel hannhunder i avl oppgjennomtidene og hatt en haug med tispeeiere som skal tukle en hel masse under seansen, ( utrolig å mye rart de har kommet med av remidere også.. ), og det har både guttene og jeg satt en stopper for.

At man holder tispen så hun ikke hiver seg rundt å skader de begge er en selvfølge.

• Liker 1
Gjest Earth
Skrevet

Mine tisper har kun hatt 1 parring og har fått alt i fra 6-8 valper som jeg anser som ett meget godt kull.

De fleste tar vel å parrer 2 ganger med 1 dag imellom.. hvor de møtes og parrer ser ikke jeg på som useriøst.. så lenge begge går med på det.

I mine øyne så er en hannhund som ikke vet hvordan den skal gjøre noe så naturlig som det er å parre- skal ikke brukes i avl!

Jeg har hatt endel hannhunder i avl oppgjennomtidene og hatt en haug med tispeeiere som skal tukle en hel masse under seansen, ( utrolig å mye rart de har kommet med av remidere også.. ), og det har både guttene og jeg satt en stopper for.

At man holder tispen så hun ikke hiver seg rundt å skader de begge er en selvfølge.

Om en hannhund ikke får det til første gang har ikke noe å si for fremtidige avkom. Det eksisterer ingen retningslinjer, ei heller påvist via forskning hvorvidt de kan brukes i avl eller ikke. Det avgjørende er modningen på bikkja, noe som er like individuelt for hunder, som for mennesker. så den ser jeg ikke. Jeg har drevet med oppdrett i mange år, og jeg ser ikke helt hvordan den påstanden kan være relevant.

Jeg foretrekker at det gjøres flere parringer enn en gang pr. løpetid. Da er det lettere å avgjøre for fremtiden om tispa skal tas ut av avl eller ikke, dersom hun ikke tar seg.

Det med parring på en parkeringsplass virker for meg som at det kun er penger som er viktig, hvorvidt du anser deg enig eller ikke, får være en annen sak. Jeg foretrekker å få hunden hjem eller motsatt.

Skrevet

Om en hannhund ikke får det til første gang har ikke noe å si for fremtidige avkom. Det eksisterer ingen retningslinjer, ei heller påvist via forskning hvorvidt de kan brukes i avl eller ikke. Det avgjørende er modningen på bikkja, noe som er like individuelt for hunder, som for mennesker. så den ser jeg ikke. Jeg har drevet med oppdrett i mange år, og jeg ser ikke helt hvordan den påstanden kan være relevant.

Jeg foretrekker at det gjøres flere parringer enn en gang pr. løpetid. Da er det lettere å avgjøre for fremtiden om tispa skal tas ut av avl eller ikke, dersom hun ikke tar seg.

Det med parring på en parkeringsplass virker for meg som at det kun er penger som er viktig, hvorvidt du anser deg enig eller ikke, får være en annen sak. Jeg foretrekker å få hunden hjem eller motsatt.

Selv om det ikke finnes noen forskning eller retningslinjer -  sier seg jo selv da at det  har noe med fremtidig avkom å gjøre.. at far ikke har de naturlige instinktene vil han selvfølgelig bringe videre.

Å bruke en umoden hanne i avl virker enda mer som har med penger å gjøre.. for hvordan kan man da vurdere hvordan han er som voksen? 

Hvordan  antall parringer kan avgjøre tispens videre avlsplaner  forsto jeg virkelig ikke fint om du kan forklare det..

Er det rett tidspunkt ,tispen har eggløsning og hannen er fertil ,så spiller det ingen rolle hvor mange parringer man har. Sæden lever i tispen i 48 timer

Er det så at jeg vil ha akkurat den parringen, så møter jeg gjerne opp på en parkeringsplass.. sende fra meg hundene er ikke aktuelt om det er hanne eller tispe.

AnonymBruker
Skrevet

Det sistnevnte kan jeg si meg noe enig i, samtidig dersom det er første gangen hunden parres, syns jeg ikke dette er en riktig måte å gjøre det på. Jeg har observert både hannhunder og tisper som trenger bistand under parring, noe som ikke bør gjøres på en parkeringsplass. Jeg hadde ikke gått med på å møte oppdretter på en parkeringsplass dersom de skulle ønske å låne en av mine hunder.

Dessuten så holder det ikke med kun en parring, det skal gjøres flere ganger i løpet av tispens løpetid, da det er større sjangs for at tispen vil ta seg.

Skal man møtes på parkeringsplassen flere dager i uken av tispens løpetid da?

bullshit. Hundene våre fikk valper ved et uhell. Det tok ÉN gang, så kom det 6 valper. 

Ei tispe som ikke er klar, nekter å parre seg, men så fort det er riktig tid i løpet av løpetiden, så stiller hun seg opp frivillig. 

En hannhund kan jukke og prøve å parre seg med ei tispe. Men tispen lar han ikke gjøre det før det er riktig tid! Og de som holder igjen tispen, for å la hannhunden hoppe opp, de vet ikke hva de holder på med! 

Dersom du tviholder tispen og lar de parre utover flere dager så blir valpene i forskjellige aldre, for sædcellene overlever en liten stund i tispen. Men eggene blir ikke befruktet før den dagen. 

Og det beste er å la hundene ta styringen selv. For tispen vet godt når det er klart for å bli befruktet. 

Anonymous poster hash: e1852...eae

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel bør en hannhund være før de går til pers? :-)

Skrevet

Hvor gammel bør en hannhund være før de går til pers? :-)

Litt avhengig av rase-men ikke før de er rundt 3 år

Skrevet

Litt avhengig av rase-men ikke før de er rundt 3 år

Dette blir bare mer suspekt. For hunden er snart 2 år :-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...