jolie Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Nå etter å ha starta på lærerstudiet innser jeg at jeg kanskje gjorde en tabbe ved å ikke ta et halvår eller to på storbarnsavdeling da jeg hadde anledning til det. Jeg aner jo ikke stort om større barn. Fredag skal vi ut i skolen og observere 6-åringer. Og samtale med en av dem alene i en hel time! Hjelp :o Har kommet fram til at jeg må ha noe å samtale om. En konkret (liten) ting først og fremst, men jeg er litt blank på hva. Men jeg må ha noen tema på lur også, men jeg aner jo ikke hva de små i dag er opptatte av. Tenkte å gjøre litt undersøkelser ang mengdeforståelse/ reverserende tenkning og evt telling, som vi har fått tips om. Men trenger noen samtaleemner altså. Jeg skjønner at det ikke forventes all verdens pedagogisk og didaktisk kompetanse av oss så tidlig i studiet, men det hjelper ikke på nervøsiteten min likevel. Eller nervøsitet? Jeg er spent og jeg gleder meg, men det er ikke til å unngå at dette er ukjent terreng for meg. Før jeg roter meg bort i ord; hva kan 6-åringer? Hva kan din 6-åring (evt hva kunne h*n da h*n var det), og hva interesserer de seg for? Og ikke tro at dette er siste gang jeg drar nytte av KG-kompetansen i forbindelse med studiet
*Lene* Skrevet 8. september 2004 #2 Skrevet 8. september 2004 Kommer kanskje an på om det er jente eller gutt du skal ha samtale med!? Hva de kan i den alderen er jo veldig individuelt. Litt vanskelig spørsmål egentlig..hehe! Da sønnen min var 6, kunne han egentlig ikke så mye pedagogisk...Lekte mest, og begynte vel å interessere seg for litt tekniske ting, som data og tv spill etc... Uff, dette hjalp deg nok lite.. Men.... Uansett, lykke til!
millemei Skrevet 8. september 2004 #3 Skrevet 8. september 2004 6- åringen ja Jeg har en gutt på 6 år, og har jobbet endel med denne aldersgruppen selv også. Det kommer sikkert til å gå kjempefint. Stol på deg selv 6-åringen er svært aktiv - liker å leke ute, utforske sine egne krefter med klatring og lignende. Kjempespennende å gå i skog og mark og overvinne fjellet ( Kan bare være en stor stein de skal klatre opp ) Finne frem pinner som kan bli til sverd er også kult, og krige litt. Vi har et lager med pinner utenfor her etterhvert. De har ofte litt "samlemani" Pinner og fine steiner skal tas med hjem hvis de finner det på sin vei.. Ellers er Beyblade veldig in av leker ( en slags snurrebass hvor man trekker ut en "plasttråd"og kjemper så med kompisene om hvilken beyblade som spinner lengst. Bionicle er også kjempekult. (en legofigur man skal sette sammen) Mange interesserer seg også for fotball. En annen ting man kan ta opp er skolen. 6-åringene er nye i skolen og det er en stor og spennende opplevelse for dem. Nye vennskapsbånd dannes, noen føler seg kanskje utenfor.. Her er det masse du kan snakke om... Lykke til og bare spør i vei hvis det er mer du lurer på
alisia4 Skrevet 8. september 2004 #4 Skrevet 8. september 2004 Som de andre skriver her også, så er det veldig individuelt hva ungene liker. Syntes absolutt du burde spørre ham hva han liker, og det som en begynnelse. resten pleier å komme av seg selv. Du bygger videre på det som interesserer ungen, og da finner du ofte ut hva ungene kan også. Har en gutt på 5 år som er flink med å huske navn på figurer i tegnefilmer. Helt utrolig hvor fort små barn lærer. Han interesserer seg mye for dyr også, for ofte kommer han med logiske forklaringer på spørsmål han selv lurer på. Han kan mangen dyrenavn også og har stor interesse for hvordan dyr lever, hva de spiser og hvor de "bor." Ellers er han en kløpper til å tegne. Gjett om jeg er STOLT!!!
Bridget Jones Skrevet 8. september 2004 #5 Skrevet 8. september 2004 Har en jente på 6 år og tema her hjemme om dagen er jo at hun er blitt skolejente og det er hun kjempe stolt av. Er kjempe stolt når hun kommer hjem og har laget noe til mamma Ellers så leker hun med barbie, og er ofte ute og leker med venner. Lykke til
Gjest sexysadie Skrevet 8. september 2004 #6 Skrevet 8. september 2004 Er det ingenting en 6-åring burde kunne?
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #7 Skrevet 8. september 2004 Det er SÅ individuelt hva en 6-åring kan!!! Jeg har nettopp blitt lærer på første trinn, så jeg vet hva jeg snakker om! Noen kan lese uten problem og skrive både store og små bokstaver, mens andre ikke klarer å skrive noen bokstaver i det hele tatt. Og interessene deres er vidt forskjellige! Jeg har hatt samme oppgave som deg, og det er ingenting å være bekymret over! De fleste barn i den alderen klarer helt fint å snakke som en foss om alt mulig! Spør om hva de liker å leke, hva slags dyr de liker osv. Det kommer til å gå supert!
Thomasine Skrevet 8. september 2004 #8 Skrevet 8. september 2004 Pokemon, Bayblade, Barbie, Lego, ny skolesituasjon, venner, favorittmat, favorittleke/-r.... Masse du kan prate med en 6-åring om!! Spør hva h*n liker og driver med!! Lykke til!
Zaphirre Skrevet 9. september 2004 #9 Skrevet 9. september 2004 Det virker som 6 åringer har det litt for lett.. Her i gården kom det som et sjokk for ungen at han måtte lese, og jobbe.. Det kunne vært en gradvis tilvenning i 6 klasse istede for slik det er nå. Med det var litt utenfor temaet..
Gjest LoisLane Skrevet 9. september 2004 #10 Skrevet 9. september 2004 Det kunne vært en gradvis tilvenning i 6 klasse istede for slik det er nå. Hva mente du med dette?
Annie Skrevet 9. september 2004 #11 Skrevet 9. september 2004 Spør 6 åringen du. Da får du de beste svarene, det kan også være en mulighet til å komme i gang med en samtale.
jolie Skrevet 13. september 2004 Forfatter #12 Skrevet 13. september 2004 Takk for all hjelp! Det gikk kjempebra på fredag, og jeg er dødsimponert over hva barna kan i den aldersgruppen! Det var samtlige andre i klassen og. Vi gikk nok inn med altfor lave forventninger alle sammen og ble skikkelig tatt på senga. De (jeg skal ikke si alle, for det vet jeg ingenting om, men de vi hadde på tomannshånd for 'intervju') kunne tall og bokstaver og greide glatt å utføre enkle regnestykker. Pluss, minus og til og med deling. Alt i praktiske oppgaver selvfølgelig. Noe av mine planlagte spørsmål gikk i glemmeboka, men tror vi på gruppa har mer enn nok å skrive om. Dessuten var det jo skikkelig gøy! Og endelig fikk jeg en demonstrasjon på hva Bayblade var Men tusen takk for all hjelp i alle fall!
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #13 Skrevet 13. september 2004 Spør om han har sluttet med nattbleie eller om han tisser i sengen enda. Vet han om andre kamerater som ikke er tørr, og hvis han selv er tørr og kameraten ikke, hva mener han om det? Har selv en 6 åring som tisser i sengen og han er veldig opptatt av denne problemstillingen selv, men tørr ikke prate med noen om det.
Miranda Skrevet 13. september 2004 #14 Skrevet 13. september 2004 Har selv en 6 åring som tisser i sengen og han er veldig opptatt av denne problemstillingen selv, men tørr ikke prate med noen om det. Klart han ikke tør å prate med kamerater om dette, - han opplever det som et nederlag. Men på den anden side er det vel heller ikke nødvendig å snakke med klassekamerater om problemet. Hvordan skal det hjelpe ham til ikke å tisse i sengen? Det er snarere legen dere bør snakke med. Sammen.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #15 Skrevet 13. september 2004 Klart han ikke tør å prate med kamerater om dette' date=' - han opplever det som et nederlag. Men på den anden side er det vel heller ikke nødvendig å snakke med klassekamerater om problemet. Hvordan skal det hjelpe ham til ikke å tisse i sengen? [/quote'] Jeg ønsker bare at det kunne være en større åpenhet omkring dette. Det er veldig mange barn som sliter med sengevæting, og derfor er det så synd at det skal være så tabu og liten åpenhet omkring dette. Egentlig mener jeg at dette er et problem man burde ha tatt opp og fortalt om på skolen. hva er årsaken til at noen barn tisser på seg, hva kan de gjøre/ikke gjøre med dette, og hvordan skal man oppføre seg overfor et barn som sliter med et slikt problem. Ikke erte noen for det osv. Da hadde barna lært om dette og fått en forståelse om at de ikke var alene om dette, og de barna som er tørre hadde fått større forståelse for hva andre føler når de har et slikt problem. Vi er i kontakt med legen vår om problemet, men han har ikke gitt oss særlige store forhåpninger om at han skal klare få sønnen min til å tisse på seg om natten.
Miranda Skrevet 14. september 2004 #16 Skrevet 14. september 2004 Gjest: Jeg har funnet noen linker til deg: Lommelegen Helsenytt Stønad til utgifter Behandling Flere linker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå