Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei ung kvinne som nylig har fått sluttpakke på jobben på ganske mange slanter. Altså nok til egenkapital for bolig. Jeg har ikke bolig i dag. 

Det jeg lurer på er; burde jeg heller nedbetale litt lån?(stuidelån, kredittkort, ca 300.000 ) med de pengene eller burde jeg kjøpe meg bolig? Det kommer til å ta lang tid igjen før jeg har egenkapital spart opp og jeg føler pengene flyr ut av vinduet når jeg leier(10.000 kroner i mnd  husleie).  Har vurdert husbanken. Hvis jeg nedbetaler nesten all gjeld, og heller får finansiert egenkapital gjennom husbanken , så kunne det vært et alternativ.  Har dere noen tips? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kredittkortgjeld må du uansett betale ned med det samme. Renten på kredittkort er himmelhøy. Studielån er ingen vits å betale ned fortere enn du må. Sitter du igjen med for lite egenkapital når du har betalt dyr kredittkortgjeld så sparer de til du har nok igjen. Og ta IKKE opp mer kredittkortgjeld. Kredittkort er supert det, til sitt bruk, men da må du alltid betale før rentene begynner å løpe.

Anonymous poster hash: ac5f8...76a

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nå investert i bolig, og kanskje du får bakt kredittkortgjelda inn i boliglånet? Studielån er det rimeligste lånet du kan ha, så det trenger du ikke stresse med. Det gjør ikke bankene heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å spare opp egenkapital er tøft, jeg ville definitivt brukt det som egenkapital til bolig!

Anonymous poster hash: c98c3...f81
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått ny jobb? Hvis ikke blir det vanskelig å få lån. Kredittkortgjeld bør du kvitte deg med, studielånet er ikke noe problem.

Hadde jeg vært singel, mistet jobben og fått sluttpakke hadde jeg flyttet inn i et voksent kollektiv for å redusere boutgifter frem til jeg fikk jobb slik at jeg brukte minst mulig av pengene som kunne vært EK.

Anonymous poster hash: 3a4bf...bd8

• Liker 3
Skrevet

Betal kredittkortgjelda ja, men ikke studielånet. Bruk resten på egenkapital, men vurder først at du er sikker på at du kommer til å bo samme sted i en stund fremover. Du må sannsynligvis også skaffe deg ny jobb først dersom du ikke har gjort det, får nok ikke boliglån uten arbeid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å spare opp egenkapital er tøft, jeg ville definitivt brukt det som egenkapital til bolig!

Anonymous poster hash: c98c3...f81

Om det er tøft å spare opp en viss sum i EK er det i hvert fall ikke noe lettere å skulle betale på et boliglån i tillegg til å skulle betale ned kredittkortgjeld før den vokser seg enda større.

Anonymous poster hash: ac5f8...76a

• Liker 2
Skrevet

Jobb har jeg fått! Så stabil inntekt er i orden! 

Skrevet

Som de andre også sier, så ville jeg fått vekk kredittkortgjelden først, så egenkapital

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobb har jeg fått! Så stabil inntekt er i orden!

Da ville jeg snakket med banken, men virkelig vurdert å kvitte meg med kredittgjeld først :)

Anonymous poster hash: 3a4bf...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye det er du har utestående på kredittkort, men tolker det du sier som det er summen av studielån og kredittkort som er ca 300 000.

Majoriteten av dette er antageligvis studielån?

Anonymous poster hash: d7a0c...de9
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye det er du har utestående på kredittkort, men tolker det du sier som det er summen av studielån og kredittkort som er ca 300 000.

Majoriteten av dette er antageligvis studielån?

Ja 300.000 er billån, studielån, kredittkort.  150.000 i studielån, 100.000  bil og resten på kredittkort! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja 300.000 er billån, studielån, kredittkort.  150.000 i studielån, 100.000  bil og resten på kredittkort! 

Da ville jeg faktisk startet med å betale ned billån og kredittkortet. 50 000 på kredittkort er mye! Også hadde jeg sagt opp kredittkortet hvis du bruker det på en slik måte at du ikke klarer å betale alt du har brukt før forfall.

Så ville jeg sett nøye gjennom økonomien min, for avhengig av inntekt bør det være mulig å spare opp igjen 150 000 i løpet av rimelig tid.

Anonymous poster hash: f8124...660

• Liker 2
Skrevet

Kvitt deg med billånet og kredittgjelden, klipp kredittkortet i to, let etter et billigere sted å leie og spar!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal se litt på sluttbonusen din, hvor mye du har tilbake dersom du betaler ut billånet og kredittkortet.

Om du fremdeles har det du trenger til egenkapital, og en slump i backup, tilbake så ville jeg kvitet meg med billån og kredittkortgjeld.

Dette også fordi de pengene du nå hver måned bruker på å betale billånet kan du overføre til sparekontoen/kontoen hvor sluttbonusen befinner seg.

Betaler du på kredittkortgjelden nå? Hvis du gjør det så er det dyrt og da bør du nok gjøre det samme med kredittkortgjelden som med billånet, belate det ut og la den samme sumen gå inn på sparekonto.

Slik sett viser du også både evne og vilje til sparing overfor banken.

Sett forøvrig også opp et realistisk budsjett.

Skrevet

50 000 i kredittkort gjeld er sinnsykt mye! Det er det absolutt viktigste å bli kvitt. Du må virkerlig revurdere forbruksmønsteret ditt hvis du ikke klarer betale inn kreditten din månedlig.  

Studiegjelda er den siste gjelda du betaler; alt annet er viktigere enn den. Det fordi denne gjelda er fult forsikret og følgelig ikke belaster deg ved framtidige problemer.

Billån pleier å være dyrt, men der handler det om  vilkår. Enig i at du heller bør konsentrere deg om å få kuttet kostnader med å finne billigere sted å bo og ta mer aktivt kontroll over forbruket, og nytte denne muligheten til å få tilbake økonomisk kontroll. 

• Liker 2
Skrevet

Betal hele kredittkortgjelda di umiddelbart. Om du bør betale billånet med det samme kommer an på renter, hvor mye du fikk i sluttpakke osv. Bil blir uansett regnet som en utgiftspost når du skal søke lån, selv når lånet er betalt ned. Kanskje du bør vurdere om du trenger bil overhode.

Synes det er bekymringsfullt at du tydeligvis ikke har maktet å spare opp noe som helst så langt i livet. Tvert i mot har du bare lån, selv om du har jobbet. 50000 i kredittkortgjeld et mye. Har du mye høyere lønn i den nye jobben? Hvis ikke, hvordan har du tenkt å greie boliglån og andre økte utgifter videre? For det koster mer å eie en bolig enn å leie selv om du betaler like mye i lån som du gjorde i leie. Som boligeier må du også betale forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold osv.

AnonymBruker
Skrevet

10.000,- i mnd. i husleie, kan ikke dette reduseres? Om du så bor i Oslo får du kollektiv under det. 

Jeg ville betalt kredittkort og billån, satt resten til side til EK og jobbet meg oppover. 

Anonymous poster hash: 3f285...09d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betal kredittkortgjeld, bruk resten på bolig.

Anonymous poster hash: 71fa5...417
AnonymBruker
Skrevet

Skal du i så fall  kjøpe bolig alene, eller har du en bedre halvdel med bedre økonomisk sans enn deg som skal være med på gildet?

Hvis dette er noe du gjør alene, så er det at du i det hele tatt lurer på om du burde beholde bil og forbrukslån på tilsammen 150 000 kr når du tar opp et stort boliglån grunn nok til at du antageligvis ikke burde ta opp boliglån nå. 

Hvor stor inntekt har du, og hvor mye regner du med å måtte låne for å kunne kjøpe noe?

Anonymous poster hash: 2cc52...28d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...