AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 vi har en jente på 2 år som går på småbarnsavdeling. Barnehagen er åpen og de slår sammen avdelingene. MEN på avdelingen til lillemann er det ingen kjente personale, alle har tatt ferie. Trodde det skulle være EN fra hver avdeling? minstemann gråter og hulker når jeg leverer fordi han ikke kjenner de andre voksne så godt. Anonymous poster hash: 9f161...dbe
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Av denne grunn har jeg tatt ut dattra vår i hele fellesferien. Det var lite kjenntfolk der i fjor. Men ikke glem at det kan være sykdom som ligger bak fraværet. Anonymous poster hash: 76d96...657
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Tja, vær glad du kan velge ferie. Her stenger de hele barnehagen i fem uker. Anonymous poster hash: a255d...867 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #4 Skrevet 14. juli 2015 Alle har nok ikke ferie samtidig, men det er ikke uvanlig at noen av ferieukene overlapper. De barnehageansatte har også sine egne liv, gjerne med barn eller samboer, de må ta hensyn til. Man kan da ikke forvente at disse ansatte skal tvinges til å tilpasse ferien sin, slik at det blir mest behagelig for foreldrene? Vær glad for at det i det hele tatt eksisterer et barnehagetilbud i ferien, det er ikke nødvendigvis en selvfølge. Anonymous poster hash: 18bf2...e33 11
makkapakka Skrevet 14. juli 2015 #5 Skrevet 14. juli 2015 min reagerte også på dette når han var i barnehagen i juli måned kun vikarer som hadde vært der "ifjor". I tillegg så samarbeidet de med andre barnehager og samlet alle til 1 som var åpen, også et styr med de som måtte bytte barnehage, som gjorde til at de fleste foreldre tok fri i juli.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #6 Skrevet 14. juli 2015 Alle har nok ikke ferie samtidig, men det er ikke uvanlig at noen av ferieukene overlapper. De barnehageansatte har også sine egne liv, gjerne med barn eller samboer, de må ta hensyn til. Man kan da ikke forvente at disse ansatte skal tvinges til å tilpasse ferien sin, slik at det blir mest behagelig for foreldrene? Vær glad for at det i det hele tatt eksisterer et barnehagetilbud i ferien, det er ikke nødvendigvis en selvfølge. Anonymous poster hash: 18bf2...e33 Jeg jobber ikke i barnehage engang og jeg må tilpasse ferien min etter arbeidsplassen min. De jobber med små barn og da tenker jeg at litt av jobben er at man må ta hensyn til at de jobber med nettopp det, små barn - det er ikke katter foreldrene leverer fra seg om morgenen, det er barn. Anonymous poster hash: b01b9...46b 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #7 Skrevet 14. juli 2015 Uff det hørtes ikke mye greit ut :-( Syns det høres utrolig merkelig ut, vil tro det er en logisk årsak til det. Som regel pleier ferie å bli lagt opp slik at barna alltid skal ha et kjent ansikt å forholde seg til. Vil tro det er en spesiell årsak til at dette ikke har blitt gjordt,om ikke ville jeg tatt dette opp med det faste personalet slik at de kan se på ferierutinene til neste år. Alle har rett på ferie men det skal ikke gå utover tryggheten til barna <3 Håper barnet ditt finner tryggheten etterhvert, mest sannsynlig er det et kjent ansikt på en av de andre avdelingene som barnet ditt kjenner til og ser i løpet av hverdagen. Et lite tips er om dette er tilfelle, hør om vedkommende som jobber fast på en av de andre avdelingen og som barnet kjenner til, kan være der imorgen når du leverer, muligens det kan hjelpe barnet og bli trygt igjen :-) Håper alt går bedre etterhvert og riktig god sommer :-) Anonymous poster hash: 02419...1ca
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #8 Skrevet 14. juli 2015 Jeg jobber ikke i barnehage engang og jeg må tilpasse ferien min etter arbeidsplassen min. De jobber med små barn og da tenker jeg at litt av jobben er at man må ta hensyn til at de jobber med nettopp det, små barn - det er ikke katter foreldrene leverer fra seg om morgenen, det er barn. Anonymous poster hash: b01b9...46b Det er fremdeles bare en jobb, akkurat som din. De har like stor rett på ferie om sommeren som du har. Anonymous poster hash: 99306...b30 15
Kardinal Skrevet 14. juli 2015 #9 Skrevet 14. juli 2015 Det kan jo hende at den ene voksne som kjenner ditt barn har senvakt? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #10 Skrevet 14. juli 2015 Det er fremdeles bare en jobb, akkurat som din. De har like stor rett på ferie om sommeren som du har.Anonymous poster hash: 99306...b30 Det man har rett på, er tre uker sammenhengende mellom midten av mai og midten av september. Anonymous poster hash: 3c99b...694 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #11 Skrevet 14. juli 2015 vi har en jente på 2 år som går på småbarnsavdeling. Barnehagen er åpen og de slår sammen avdelingene. MEN på avdelingen til lillemann er det ingen kjente personale, alle har tatt ferie. Trodde det skulle være EN fra hver avdeling? minstemann gråter og hulker når jeg leverer fordi han ikke kjenner de andre voksne så godt.Anonymous poster hash: 9f161...dbe Ser ikke problemet. Hvis det er ett problem for deg så skift jobb. Verden kretser ikke rundt deg bare fordi du ikke får fri i juli. Ja, det er faktisk din skyld at barnet hylgriner hver morgenAnonymous poster hash: 0ade3...f07 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #12 Skrevet 14. juli 2015 Hadde tatt ut ungen. Her er uansett barnehagen sommerstengt hele juli.Anonymous poster hash: eb42f...51b
Jade Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Alle på en arbeidsplass må få ferie. Men som alle andre arbeidsplasser, så er det et puslespill innad i avdelingen, slik at ting skal gå så greit som mulig. At barn skal komme i barnehagen og knapt kjenner de voksne er ikke god planlegging. Jeg har selv opplevd en sommer hvor jeg kun hadde én uke ferie samtidig med mannen min. Det var nødvendig for at bedriften jeg jobbet i skulle drive som normalt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #14 Skrevet 14. juli 2015 Til trådstarter ...Jeg jobber i barnehage. Vi har åpent litt i juli og stengt siste halvdel av den måneden. Hos oss er det også ukjente personer for barna disse få ukene fra begynnelsen av juli. Vi ansatte får ikke lov til å ta ut ferie andre tider på året enn i skolens ferier og kun juli på sommerhalvåret. Og vi får bare fri et par ansatte om gangen på høstferie/vinterferie. Så det kan være svært vanskelig for oss og våre skolebarn som kanskje må være hjemme alene disse ukene.. Synes du det høres ok ut? Ikke? Du har det kanskje friere i din jobb? Det passer nemlig ikke alltid for oss heller på denne tiden i fellesferien å få fri, i forhold til feriereiser vi ønsker å ta på rimeligere tidspunkt eller når ektefelle har sin ferietid på et heeeelt annet tid, f.eks juni eller august. Grunnen til at barnehagen er slik lagt opp, er for at de andre månedene i året skal være forutsigbare for barna våre hele tiden. Alltid barnas kontaktpersoner tilstede såfremt ikke sykdom er årsak til å måtte være hjemme. Og da er tross alt juli den måneden hvor flesteparten av Norges befolkning har sin ferietid og trenger barnehagen minst. Det er da faktisk bra at det er slik allikevel ? Eller kan du trylle for oss og vår arbeidsplass så gjerne gjør det!Anonymous poster hash: cf421...d0a 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #15 Skrevet 14. juli 2015 Jeg synes faktisk det er veldig sløvt at alle ansatte på en avdeling har fri samtidig. Merket det veldig godt på min sønn den uka avdelingene var slått sammen, og bare halvparten av "hans" voksne var på jobb, da var han utrygg og det var ikke morsomt å gå i barnehagen. Tenker med gru på hvordan det ville vært å levere ham der uten at det var et eneste kjent fjes (han kjenner jo de andre også, men ikke godt nok). Da ville jeg nok ikke klart å ha ham i barnehagen. I vår barnehage har de iallefall en regel om at det alltid skal være minst en kjent person på jobb, også i ferien, og det synes jeg er en fin ordning. Anonymous poster hash: 5c42c...111 1
Ultiva Skrevet 14. juli 2015 #16 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Har opplevd det samme som deg TS, hadde en svært fortvilet og utrygg 2-åring som skulle leveres i en bhg hvor alle de fire ansatte på hans avd plutselig viste seg å være borte på ferie. Uten at vi hadde blitt informert om det på forhånd. Skulle gjerne ha likt å se ansiktet på min egen sjef dersom jeg og de andre tre ressurspersonene på vårt fag på jobb forlangte fri helt samtidig. Hadde jo vært fullstendig uaktuelt og direkte uforsvarlig, noe av det samme syns jeg om sommerbemanningen i enkelte barnehager. Å beholde én kjentmann fra hver avd til enhver tid burde virkelig ikke være verdens vanskeligste puslespill. Jeg har selv lagt opp ønsketurnus for 25 pers og noen krav må kunne stilles mtp forsvarlig drift. Men - av den grunn lærte vi å ha barna ute av bhg hele juli måned hver sommer. Rett og slett hjerteskjærende og frustrerende den første sommeren når man oppdager denne måten enkelte velger å drifte sommeravviklingen på. Endret 14. juli 2015 av Ultiva
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #17 Skrevet 14. juli 2015 vi har en jente på 2 år som går på småbarnsavdeling. Barnehagen er åpen og de slår sammen avdelingene. MEN på avdelingen til lillemann er det ingen kjente personale, alle har tatt ferie. Trodde det skulle være EN fra hver avdeling? minstemann gråter og hulker når jeg leverer fordi han ikke kjenner de andre voksne så godt.Anonymous poster hash: 9f161...dbe Hos oss er det heller ikke en fra hver avdeling hele dagen, hele tiden. De har forskjellige vakter, så det er ikke sikkert den best kjente er der fra morgenen av. Men de er utrolig flinke resten av året for å unngå at det blir "kriser". De har aldersgrupper på tvers av avdelingene, både for de store og de små, de bytter litt avdeling i blant og de passer på å ofte være sammen med barna som ikke er på deres avdeling ute f.eks. Det er faktisk tatt opp på foreldremøte at de jobber slik nettopp for å ha det litt friere i ferier. Så det kan hende at ikke "favoritten" er der en stund, eller noen fra egen avdeling i det hele tatt, men det er alltid noen de kjenner ganske godt allikevel. Kanskje noe å ta opp for flere, at de jobber mer med det resten av året, om de ikke allerede gjør det. Anonymous poster hash: 14b2c...e5b
Gjest Mythic Skrevet 14. juli 2015 #18 Skrevet 14. juli 2015 Jeg synes faktisk det er veldig sløvt at alle ansatte på en avdeling har fri samtidig. Merket det veldig godt på min sønn den uka avdelingene var slått sammen, og bare halvparten av "hans" voksne var på jobb, da var han utrygg og det var ikke morsomt å gå i barnehagen. Tenker med gru på hvordan det ville vært å levere ham der uten at det var et eneste kjent fjes (han kjenner jo de andre også, men ikke godt nok). Da ville jeg nok ikke klart å ha ham i barnehagen. I vår barnehage har de iallefall en regel om at det alltid skal være minst en kjent person på jobb, også i ferien, og det synes jeg er en fin ordning.Anonymous poster hash: 5c42c...111 Halvparten av kjent personale må da være mer enn adekvat! Jeg jobber selv i barnehage, og vi får heldigvis stort sett ferie når vi selv ønsker, så sant daglig leder får personalkabalen til å gå opp. Vi må være på plass igjen til tilvenning av nye barn begynner, vi prioriterer å ha mest mulig faste voksne på jobb da. Når skal barnehagepersonale ta ferie, egentlig? Vi trenger virkelig å lade batteriene, vi også, og i resten av året er det stort sett vanskelig å ta ut ferie/avspasering, etter som det er travelt hele året. På vinteren er det ofte mye sykdom og vikarbruk, da nytter det ikke å ta ut ferie. På våren skal alle tråder samles, så da er det vanskelig å ta ferie. På høsten er det tilvenning av nye barn, alle rutiner skal på plass igjen, så da får vi hvert fall ikke ferie. I juli er det færre barn, mye mindre å gjøre, og da er det ønskelig at flest mulig får avviklet ferie.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #19 Skrevet 14. juli 2015 Halvparten av kjent personale må da være mer enn adekvat! Jeg jobber selv i barnehage, og vi får heldigvis stort sett ferie når vi selv ønsker, så sant daglig leder får personalkabalen til å gå opp. Vi må være på plass igjen til tilvenning av nye barn begynner, vi prioriterer å ha mest mulig faste voksne på jobb da. Når skal barnehagepersonale ta ferie, egentlig? Vi trenger virkelig å lade batteriene, vi også, og i resten av året er det stort sett vanskelig å ta ut ferie/avspasering, etter som det er travelt hele året. På vinteren er det ofte mye sykdom og vikarbruk, da nytter det ikke å ta ut ferie. På våren skal alle tråder samles, så da er det vanskelig å ta ferie. På høsten er det tilvenning av nye barn, alle rutiner skal på plass igjen, så da får vi hvert fall ikke ferie. I juli er det færre barn, mye mindre å gjøre, og da er det ønskelig at flest mulig får avviklet ferie. Jeg skjønner også at halvparten nesten er mer enn hva man kan håpe på i ferietiden, men likevel ble altså ungen utrygg - noe som jo også bør være viktig. Så at absolutt alle har ferie samtidig bør absolutt unngås, og bør heller ikke være en umulighet.Anonymous poster hash: 5c42c...111
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #20 Skrevet 14. juli 2015 Det var litt rart. Her hos oss er de nøye på at det skal være en voksen representert fra hver avdeling når barna kommer til barnehagen. Anonymous poster hash: 0b72a...b27 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå