Gå til innhold

HJELP! innenlands flyreise og legitimasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal på en innenlands flyreise tidlig på onsdag og har mistet bankkortet mitt, som er eneste gydige legitimasjon jeg har (hadde....) Har ikke førerkort, og passet mitt gikk ut i mai. Finnes det noe annet alternativ enn nødpass?

Anonymous poster hash: d0744...177
Skrevet

Sist gang jeg fløy innenlands for ca 2 uker siden så viste jeg ikke noe legitimasjon. Hverken til eller fra.  :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

Sist gang jeg fløy innenlands for ca 2 uker siden så viste jeg ikke noe legitimasjon. Hverken til eller fra.  :sjokkert:

Hvilket flyselskap fløy du med da? Jeg mener å huske at jeg ikke trengte å vise noe sist, men husker ikke hvilket selskap det var... Hadde vært veldig kjedelig om jeg stod der og ikke fikk komme med...

ts

Anonymous poster hash: 7c593...cac

Skrevet

Jeg viser aldri legimitasjon når jeg flyr innenlands. Flyr alltid med SAS. 

Skrevet

Aldri vist legitimasjon ved innenlandsreise

Skrevet

Hvilket flyselskap fløy du med da? Jeg mener å huske at jeg ikke trengte å vise noe sist, men husker ikke hvilket selskap det var... Hadde vært veldig kjedelig om jeg stod der og ikke fikk komme med...

ts

Anonymous poster hash: 7c593...cac

Fløy med Norwegian på den turen.  :biggrin:

Skrevet

Takk for svar.. Får ringe inn til sas i morgen å høre. Ut i fra det som står på hjemmesiden deres må man kunne vise frem gyldig legitimasjon hvis man blir spurt, også barn uansett alder. Jeg har en datter på fem uker og har ikke engang tenkt på at jeg må skaffe pass til henne for en innenlandsreise

Skrevet

Du trenger ikke id for å reise innenlands. Hvis du blir stresset uten noe som helst, kan du ta med ditt utgåtte pass. Passet er gyldig id, selv om det er gått ut på dato.

God reise!

Hilsen ei som reiste til Stockholm sist helg uten id, det gikk også bare godt :-)

AnonymBruker
Skrevet

Pass er gyldig som leg frem til 3 mnd etter utgåelsesdato.

Anonymous poster hash: ef76e...bae
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke blitt bedt om legitimasjon på innenlandsreise på år og dag. Samtidig er du forpliktet til å kunne legitimere deg på en slik reise (flyselskapet kan f.eks. ønske å sjekke at rett person reiser, særlig ved ungdomsbilletter og denslags), så du sitter antagelig i saksa hvis du mot all formodning blir spurt. Men sjansen for det er nok forsvinnende liten, og jeg hadde bare reist uten å bekymre meg særlig for det.

Uansett: Når man skal ha nytt pass er gammelt pass gyldig legitimasjon hos Politiet inntil tre måneder etter utløp. Jeg ser ikke for meg at flyselskapene er strengere enn det, akkurat, så du kan gjerne ta med det også. Utgått pass er ikke gyldig ID for alltid, men fra mai til juli skal gå fint.

Så helt teoretisk er det mulig at du kan få trøbbel uten noen legitimasjon, for du skal egentlig ha det. Derfor kan du gjerne ta med det utgåtte passet om du gidder. I praksis kan jeg umulig se for meg at det blir noe problem i det hele tatt uansett.

Anonymous poster hash: dfacf...784
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...