Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Forklare for en nybegynner ang silikoner osv i sjampo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt litt ang silikoner osv i sjampo og balsam, men aldri helt forstått hva som er det positive med å bytte det ut med silikonfrie alternativer?

Har brukt en silikonfri sjampo i 3 uker nå, og håret mitt er innmari tørt. Var helt fint før uten balsam men nå tover det seg nesten.

Er det vanlig og få tørrere hår av å kutte ut silikoner? Dvs man er nødt til å bruke balsam?

Sikkert mange dumme spørsmål her men håper noen kan svare! Interessert i å lære mer om hvordan håret kan bli finest mulig!

Hadde veldig tørr hodebunn derfor jeg begynte å prøve Sjampo uten silikoner, men litt usikker på om det har hjulpet ennå :) litt tror jeg!

Anonymous poster hash: afc00...964

Skrevet

Som alt annet ved kroppen din, så tar det en stund før den blir vant til nye rutiner. Det gjelder også hårprodukter :)

Selv bruker jeg Head'n'Shoulders, og den er det silikoner i. Jeg har sunt og langt hår som ikke er tørt uansett, så jeg har aldri sett behovet for å kutte ut silikonsjampoer.

Hvilke sjampo bruker du? Du kan vel bruke balsam også, i tuppene?

Om man får tørrere hår av å kutte ut silikoner, vet jeg ingenting om og kan dessverre ikke svare deg på det. Men lykke til videre da :)

Gjest loveli
Skrevet

Har samme erfaring som deg ts.

Frisørshampoo gjør håret tørrere og mer stritt.

Men silikoner skal visst ikke være bra fordi det lukker håret inn i et silikonlag.

Men hvorfor det er så ille skjønner jeg ikke. "Det bare er det", var svaret fra frisøren... ok...

Jeg får også tørr og kløende hodebunn av frisørshampooer. Aldri med silikonbaserte billigshampooer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme. Håret er også dønn umulig å gre. Da jeg sa til frisøren sist at håret mitt blir helt trådt og tyggis-aktig mente hun jeg måtte ha feil sjampo. Hadde da prøvd tre ulike...kjøpte med en ny. Nå bruker jeg herbal essences i stedet :)

Anonymous poster hash: d7828...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme. Håret er også dønn umulig å gre. Da jeg sa til frisøren sist at håret mitt blir helt trådt og tyggis-aktig mente hun jeg måtte ha feil sjampo. Hadde da prøvd tre ulike...kjøpte med en ny. Nå bruker jeg herbal essences i stedet :)

Jeg brukte herbal essensensen i 3 år, og fikk helt uttørret hår på sikt.

Måtte bare kaste inn håndkleet og gå over på Kerastase for veldig tørt og ødelagt hår, nå har håret mitt det mye bedre :)

Anonymous poster hash: 8b9dc...520

AnonymBruker
Skrevet

Når man bruker shampo og balsam med silikon så legger silikonen seg rundt hårstråene, dette gjør også at håret ikke klarer å ta til seg noe annet av eks oljer ol. Håret ser fint ut fordi silikonen legger seg som et lag rundt det.

Når du slutter å bruke silikonprodukter så blir jo dette laget borte og håret vil se tørt og brusete ut en stund. Etterhvert så vil håret bli blankt og pent, men det kan ta et par mnd. 

Bruk også balsam i tuppene, uten silikon. Du kan også prøve oljer ol, men pass på at det ikke er silikon i, det er veldig mye som inneholder silikon.

Anonymous poster hash: a4e01...fdb
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Silikon legger seg som eit belegg utenpå håret. Det ser fint, glatt, blankt og flott ut, men det får ikke tatt til seg noe fukt, protein eller pleie. Silikon gir altså bare en midlertidig effekt. Enkelte typer silikon kan skade håret over lengre tid, mens andre silikoner ikke skader særlig mer enn en hårspray feks. 

Du bør kanskje prøve en rensesjampo før en god kur. Nå vet ikke jeg helt hvilken hårtype du har, du skriver at du har tørr hodebunn. Vil anbefale Kevin Murphy om du har råd til det. Born Again-masken er både fukt og næring i, og kan til og med brukes som håndkrem. Den er altså god for hodebunn og hår. Om håret ditt blir tørt, bør du bruke en sjampo og balsam som gir rikelig fukt, men kanskje også protein om du har litt slitt hår? Det blir en overgangsperiode til håret har fått nok næring. Det kan også ta tid å finne produkter som passer deg. Lykke til! :) 

Anonymous poster hash: 5e611...5d7
  • Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Du kan lese mer om selve fenomenet HER eller HER :) Det er ikke alle det fungerer for, så du må nesten bare prøve deg frem og se hva som fungerer for ditt hår. Om det er tørt og slitt, synes jeg du burde gå tilbake til det vanlige opplegget om du følte det fikk håret ditt til å se bra ut. Men det skal ta ganske lang tid å venne håret av silikoner, spesielt om man har krøllete hår eller hår med fall i, rundt 6 uker har jeg lest er standarden.

Da jeg hadde helt ubehandlet hår brukte jeg en shampoo og en balsam uten verken sulfater eller silikoner. Helt naturlige produkter som fungerte utrolig bra der og da. Nå som jeg har bleket og farget håret mitt må jeg krype til korset og innse at silikoner MÅTTE bli en liten del av hårpleien min  :fnise:

Edit: Men bruker man silikoninnholdige produkter, må man også ha en renseshampoo for å fjerne opphoping av silikoner i håret. Hvis man ikke gjør det klarer ikke håret å ta til seg næring fra produkter siden silikonen har lukket hårlaget. Jeg pleier å bruke renseshampoo før jeg kurer det, slik at jeg vet at det ikke er noe i veien for næringen håret mitt skal ta opp.

Endret av BabyBlue
Skrevet

Håret virker tørt fordi det laget av silikon som før lå utenpå det er borte. Kjøp en silikonfri balsam som du bruker i lengdene så blir det mye bedre etter en stund (varierer fra hår til hår).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese mer om selve fenomenet HER eller HER :) Det er ikke alle det fungerer for, så du må nesten bare prøve deg frem og se hva som fungerer for ditt hår. Om det er tørt og slitt, synes jeg du burde gå tilbake til det vanlige opplegget om du følte det fikk håret ditt til å se bra ut. Men det skal ta ganske lang tid å venne håret av silikoner, spesielt om man har krøllete hår eller hår med fall i, rundt 6 uker har jeg lest er standarden.

Da jeg hadde helt ubehandlet hår brukte jeg en shampoo og en balsam uten verken sulfater eller silikoner. Helt naturlige produkter som fungerte utrolig bra der og da. Nå som jeg har bleket og farget håret mitt må jeg krype til korset og innse at silikoner MÅTTE bli en liten del av hårpleien min :fnise:

Edit: Men bruker man silikoninnholdige produkter, må man også ha en renseshampoo for å fjerne opphoping av silikoner i håret. Hvis man ikke gjør det klarer ikke håret å ta til seg næring fra produkter siden silikonen har lukket hårlaget. Jeg pleier å bruke renseshampoo før jeg kurer det, slik at jeg vet at det ikke er noe i veien for næringen håret mitt skal ta opp.

Tusen takk for utrolig informativt og bra svar! :)

Jeg har veldig tykt hår med fall i (eller nå er det så langt at fallet bare vises ved dusjing fordi det er så tungt haha) så er vel i den gruppen hvor det tar ekstra lang tid å venne seg av med det.

Skal prøve en god renseshampo og se om det hjelper. Får prøve i noen uker til og krysse fingrene for at det blir bedre med litt balsam og at håret blir avvent 😄

Tusen takk igjen!

Anonymous poster hash: afc00...964

AnonymBruker
Skrevet

Hvis håret ditt føles ut som tyggis, så er det nok mest sansynlig ødelagt av bleking og trenger proteiner. Silikonen i sjampoer ligger seg som ett lag i håret, og gjør at håret føles glatt og sunt (selvom det ikke er det.) 

Anonymous poster hash: 09612...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis håret ditt føles ut som tyggis, så er det nok mest sansynlig ødelagt av bleking og trenger proteiner. Silikonen i sjampoer ligger seg som ett lag i håret, og gjør at håret føles glatt og sunt (selvom det ikke er det.)

Anonymous poster hash: 09612...558

Men jeg har ikke bleket hår? Og bruker proteiner. Redken sin maske og cat. Men nå har jeg testet mye fra Kevin murphy, John masters og pureology uten hell... Brukt fuktmasker fra samme merker. Stadig tyggis-aktig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel som å banne i kirken, men hvis håret ditt var ok med sjampoen du brukte tidligere, så hadde jeg ikke giddet å lete etter en silikonfri som fungerer. Jeg bruker sjampo/balsam med silikon, og vasker innimellom med rensesjampo sånn for sikkerhetsskyld. Har ingen problemer med at det bygger seg opp. Og håret ser og føles helt greit ut. Om håret mitt "har fuktighet" på ordentlig eller om det er silikonen som setter griller i hodet på meg og later som at håret mitt har fuktighet spiller liten rolle. Håret er dødt uansett og skal snart havne i sluken på dusjen :P

Jeg har null peiling på hår, så rett meg om jeg sier noe helt feil her :)

Anonymous poster hash: 03e41...5c4
AnonymBruker
Skrevet

Når man bruker shampo og balsam med silikon så legger silikonen seg rundt hårstråene, dette gjør også at håret ikke klarer å ta til seg noe annet av eks oljer ol. Håret ser fint ut fordi silikonen legger seg som et lag rundt det.

Når du slutter å bruke silikonprodukter så blir jo dette laget borte og håret vil se tørt og brusete ut en stund. Etterhvert så vil håret bli blankt og pent, men det kan ta et par mnd.

Bruk også balsam i tuppene, uten silikon. Du kan også prøve oljer ol, men pass på at det ikke er silikon i, det er veldig mye som inneholder silikon.

Anonymous poster hash: a4e01...fdb

Som jeg skrev ovenfor prøvde jeg i over 3 år med silikonfritt, diverse hårkurer etc. Har helt normalt fint nordisk hår, som ble totalt uttørret og skadet etterhvert.

Det oppfører seg tusen ganger bedre og er langt mindre fett nå som jeg bruker Kerastase igjen, både med og uten silikoner.

Anonymous poster hash: 8b9dc...520

Skrevet

Men jeg har ikke bleket hår? Og bruker proteiner. Redken sin maske og cat. Men nå har jeg testet mye fra Kevin murphy, John masters og pureology uten hell... Brukt fuktmasker fra samme merker. Stadig tyggis-aktig.

Proteiner skal bare brukes hvis håret er ødelagt, og et par ganger i måneden, eller før og etter kjemisk behandling. For mye proteiner gjøre håret skritt, noe som kan ødelegge mer enn det reparerer.

Håret trenger mye mer fuktighet enn proteiner. Håret vil også føles tørt når man slutter med silikoner fordi det er tørt, og silikonet ikke lenger maskerer problemet.

Jeg opplever at håret mitt blir supertørt av produktene til Kevin Murphy, så de har jeg sluttet med.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Proteiner skal bare brukes hvis håret er ødelagt, og et par ganger i måneden, eller før og etter kjemisk behandling. For mye proteiner gjøre håret skritt, noe som kan ødelegge mer enn det reparerer.

Håret trenger mye mer fuktighet enn proteiner. Håret vil også føles tørt når man slutter med silikoner fordi det er tørt, og silikonet ikke lenger maskerer problemet.

Jeg opplever at håret mitt blir supertørt av produktene til Kevin Murphy, så de har jeg sluttet med.

Nå er ikke jeg trådstarter,men kommenterte bare. Oh jeg bruker protein 1 gang hver 2-3 uke, og fukt ca 2 ganger i uken. Alt i tråd med frisør sine anbefalinger. Jeg løper ofte og må dermed vaske håret hver 1.-2.dag, og pleier det godt. Men; i likhet med trådstarter har jeg prøvd silikonfritt i mange år,og ulike såkalt gode merker, uten særlig hell...

Nå går det i herbal essences og John Frida her, og håret mitt har det mye bedre...

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må man bytte shampoo alt etter hvilken årstid det er og hvilken behandling håret har fått. På vinteren er vi mye inne, luften er tørr og dette gjenspeiler seg på håret.

På sommeren blir håret derimot mer utsatt for saltvann og sol som sliter på håret på en annen måte. 

La oss si at man har farget/stripet/lysfarget håret, da trenger håret proteiner for å gjennoppbygge seg. Etter en stund er håret gjennoppbygget og shampooen vil få håret til å føles tungt/uregjerlig. Da går man over til en annen shampoo.

Det samme blir det dersom håret er tørt og man bruker en fuktighetsserie, etter en stund er håret mettet på fuktighet og trenger en annen type shampoo. 

Ang. silikoner så finnes det vannoppløselig silikon og ikke-vannoppløselig silikon. Vannoppløselig silikon er dyrere enn ikke-vannoppløselig. Ikke vann-oppløselig silikon benyttes i butikkshampoo og er derfor mye billigere enn vannoppløselig. Det stemmer som nevnt her at ikke-vannoppløselig silikon blir liggende igjen i håret og hemmer for pleie. I tillegg vil den ikke-vannoppløselige silikon kunne tette hårrøttene slik at nytt hår ikke vil vokse, og dermed føre til hårtap.

Anonymous poster hash: 78135...220
  • Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg trådstarter,men kommenterte bare. Oh jeg bruker protein 1 gang hver 2-3 uke, og fukt ca 2 ganger i uken. Alt i tråd med frisør sine anbefalinger. Jeg løper ofte og må dermed vaske håret hver 1.-2.dag, og pleier det godt. Men; i likhet med trådstarter har jeg prøvd silikonfritt i mange år,og ulike såkalt gode merker, uten særlig hell...

Nå går det i herbal essences og John Frida her, og håret mitt har det mye bedre...

Jeg må også vaske håret hver 2-3 dag pga løping, men jeg bruker tørrshampoo mellom hver treningsøkt. Uansett så tok det ganske lang tid før håret mitt ble bedre etter å ha brukt silikon, tok hvertfall et par måneder.. Jeg har falt tilbake på silikon noen ganger, og håret mitt blir aldri så mykt og skinnende som når jeg bruker det, men det er ikke verdt det. Det hjalp mye etter at jeg startet med kokosolje og arganolje, håret mitt er blankt og mykt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme. Håret er også dønn umulig å gre. Da jeg sa til frisøren sist at håret mitt blir helt trådt og tyggis-aktig mente hun jeg måtte ha feil sjampo. Hadde da prøvd tre ulike...kjøpte med en ny. Nå bruker jeg herbal essences i stedet :)Anonymous poster hash: d7828...2c3

Utenpå herbal esseces pakken står det jo "silcone free", da ;)

Anonymous poster hash: 98555...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...