AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Kort fortalt, bf vil gå fra meg og ha barna annenhver helg. Barna er 6 mnd og 5 år. Pga at minste ikke har bhg plass for høsten 2016 blir det vanskelig for meg å gå tilbake til jobben min (som er turnusjobb). Hvordan skal jeg klare meg økonomisk?? Utgifter på leilighet vi leier er 9000,- også kommer det jo så klart en haug med andre utgifter ved siden av. Leie noe billigere er ikke et alternativ da vi bor i Oslo. Jeg får vel 6-7000,- i barnebidrag (har så vidt diskutert det), men imed at jeg ikke får jobbet før tidligst mindre begynner i bhg (og jeg er heldig å finner en dagjobb), hva skal jeg leve av frem til da?? :-( Huff, hadde ikke sett for meg et liv som alenemor på NAV..Anonymous poster hash: 1d834...613
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Dagmamma?Anonymous poster hash: 6bb59...d5b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+st%C3%B8nader+til+enslig+mor+eller+far.1038.cms https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/Kontantst%C3%B8tte+til+deg+som+er+sm%C3%A5barnsforelder.981.cms Anonymous poster hash: 6c6b3...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Vet noen om man kan få overgangsstønad selvom far har barna annenhver helg?Anonymous poster hash: 1d834...613
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Kort fortalt, bf vil gå fra meg og ha barna annenhver helg. Barna er 6 mnd og 5 år. Pga at minste ikke har bhg plass for høsten 2016 blir det vanskelig for meg å gå tilbake til jobben min (som er turnusjobb). Hvordan skal jeg klare meg økonomisk?? Utgifter på leilighet vi leier er 9000,- også kommer det jo så klart en haug med andre utgifter ved siden av. Leie noe billigere er ikke et alternativ da vi bor i Oslo. Jeg får vel 6-7000,- i barnebidrag (har så vidt diskutert det), men imed at jeg ikke får jobbet før tidligst mindre begynner i bhg (og jeg er heldig å finner en dagjobb), hva skal jeg leve av frem til da?? :-( Huff, hadde ikke sett for meg et liv som alenemor på NAV..Anonymous poster hash: 1d834...613 Du har rett på ulønnet permisjon fra jobb i inntil ett år fra permisjonen er slutt. Mulig du da kan få overgangsstønad. Kontantstøtte til du har barnehageplass og utvidet barnetrygd. Stønad til barnetilsyn når du går ut i jobb igjen. Bostøtte. Evt kan du være dagmamma. Skal ikke være umulig å være alene med hovedomsorgen for barna. Anonymous poster hash: 3ca05...f65
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Kort fortalt, bf vil gå fra meg og ha barna annenhver helg. Barna er 6 mnd og 5 år. Pga at minste ikke har bhg plass for høsten 2016 blir det vanskelig for meg å gå tilbake til jobben min (som er turnusjobb). Hvordan skal jeg klare meg økonomisk?? Utgifter på leilighet vi leier er 9000,- også kommer det jo så klart en haug med andre utgifter ved siden av. Leie noe billigere er ikke et alternativ da vi bor i Oslo. Jeg får vel 6-7000,- i barnebidrag (har så vidt diskutert det), men imed at jeg ikke får jobbet før tidligst mindre begynner i bhg (og jeg er heldig å finner en dagjobb), hva skal jeg leve av frem til da?? :-( Huff, hadde ikke sett for meg et liv som alenemor på NAV..Anonymous poster hash: 1d834...613 Har du alltid hatt og har 100% fast stilling?Anonymous poster hash: 51252...439
Kattugla Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 Kan ikke far også ta ansvar for barna, slik at du får begynt på jobb når permisjonen er over?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 Kan ikke far også ta ansvar for barna, slik at du får begynt på jobb når permisjonen er over? Nei, han vil ikke det :-(Anonymous poster hash: 1d834...613
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 Du får overgangsstønad selv om far har samvær. Og du bør vel allerede nå se etter en annen jobb som ikke innebærer turnusarbeid. Det å ha omsorgen alene for barn endrer muligheten på jobbfronten også, så nå har du jo en super sjanse til å ta noen kurs mens du venter på barnehageplass. Anonymous poster hash: af7a7...741
Kattugla Skrevet 13. juli 2015 #10 Skrevet 13. juli 2015 Nei, han vil ikke det :-(Anonymous poster hash: 1d834...613 Da får han forsørge dere til du begynner å jobbe. Det er ikke rimelig på noen som helst måte at du skal være alene om alle ulempene ved å være aleneforelder. 1
Miss moneypenny Skrevet 14. juli 2015 #11 Skrevet 14. juli 2015 Kontantstøtte på 6000 har du vel rett på, samt barnetrygd, du får kanskje en ekstra, så 3000 der? Overgangsstønad, bostøtte, stønad til barnetilsyn? (Hvis eldste bruker SFO?) Jeg har ikke veldig peiling, men det er ting jeg ville sjekket ut.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #12 Skrevet 14. juli 2015 Kontantstøtte på 6000 har du vel rett på, samt barnetrygd, du får kanskje en ekstra, så 3000 der? Overgangsstønad, bostøtte, stønad til barnetilsyn? (Hvis eldste bruker SFO?) Jeg har ikke veldig peiling, men det er ting jeg ville sjekket ut. Takk for svar :-) Anonymous poster hash: 1d834...613
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Du får overgangsstønad selv om far har samvær. Og du bør vel allerede nå se etter en annen jobb som ikke innebærer turnusarbeid. Det å ha omsorgen alene for barn endrer muligheten på jobbfronten også, så nå har du jo en super sjanse til å ta noen kurs mens du venter på barnehageplass. Anonymous poster hash: af7a7...741 Har studert siste året, hjemmefra, og det skal jeg fortsette med :-) Anonymous poster hash: 1d834...613
KG deltager Skrevet 14. juli 2015 #14 Skrevet 14. juli 2015 Nei, han vil ikke det :-(Anonymous poster hash: 1d834...613 Om far ønsker at barna ikke skal være 50/50 hos hver av dere og han ønsker å bryte ut av forholdet så er han ikke i posisjon til å velge hvilken side av brøkstreken han skal ha.. Velg mengden samvær og si at han får fikse resten.. 3
Amina S Skrevet 15. juli 2015 #15 Skrevet 15. juli 2015 Du har krav på overgangsstønad, som blir behovsprøvd ut fra inntekt. Også når du er tilbake i jobb kan du ha krav på dette. Du får barnetrygd for et barn ekstra, dvs barnetrygd for tre i ditt tilfelle. For å få disse stønadene må dere ha vært til mekling på familievernkontoret og fått meklingsattest. Det kan bli ei utfordring med turnusarbeid med så små barn, så her må du muligens søke på dagstillinger ev. få litt skolegang, kurs for å få nytt arbeid. Skulle du fortsette i turnus, så har du rett til å få dekket deler av utgifter til barnetilsyn. Du får også dekket deler av barnehage/SFO. Alt dette er selvfølgelig under forutsetning av at du ikke tjener over et visst beløp, husker ikke hvor mange ganger grunnbeløpet men det får du vite på NAV. Men start med å bestill time på familievernkontoret, for du må ha meklingsattest før du kan søke på noe av dette. Ellers vil jeg ønske deg lykke til med ny tilværelse, det ordner seg tilslutt 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå