Gå til innhold

Barnebidrag noen som vet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har 3 barn på 12,14 og 16 år.

Hans x kone krever nå bidrag ..

Han tjener ca 500 000 i året hun nesten det samme .. Han betaler 7000 i bidrag for 2 barn ... Siste barnet er på 50/50 men det krever hun også bidrag for . Far har barna annen hver helg fra fredag til søndag på overnatting. Det er ikke fastsatt hvor mye samvære skal være da de er midt i en rettsak.

Men skal ikke far ha fratrekk fra overnattingsdøgn.? Og ferien skal han vel ikke betale bidrag da han skal ha alle ungene 1 mnd?

Noen som vet?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lese reglene på NAV.no, men han skal ha fratrekk ja. En skal regne sammen antall overnattinger på ett år inkl ferie og dele dette på 12 mnd. Barn som er 50/50 skal det i hovedsak ikke betales bidrag for, men det finnes alltid unntak.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg mer enn de opplysningene du har gitt her, men i følge bidragskalkulatoren skal far betale litt over 5000,- for de tre barna til sammen. +-

Anonymous poster hash: 80fb7...0c2

• Liker 2
Skrevet

Skal da ikke betale bidrag for et barn han har 50/50? Da må hun betale det samme bidraget tilbake til han i såfall. :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint betale bidrag selv om man har 50/50, hvis den ene tjener mer.

Fratrekker beregnes i fastsettelsen av bidraget, tror jeg, så man betaler likt hver måned.

Det er jo bare å la NAV regne ut?

Anonymous poster hash: a03a7...b47

• Liker 2
Skrevet

NAV har regnet ut 7800kr. Og det høres ut som det er alt for mye

AnonymBruker
Skrevet

Hva nå enn hun krever så får jo NAV regne ut.. Jeg trodde ikke man kunne kreve noe når man har 50/50

Fratrekk pr døgn er vel ikke av det store, men om et av barna har et særlig behov som eksempel medisiner etc så kan hun kreve noe mer.

Også om barnet trenger ekstra pass.. Alle utgifter regnes med.

Anonymous poster hash: c84cc...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første:

Hva er greia med å gå til rettsak om barnefordeling når barna er så store, og i praksis kan velge selv hvor de vil bo?

For det andre:

Når NAV har regnet ut 7800 så får dere gå utifra at dette er korrekt, han tjener vel mer enn henne da (opplysninger som NAV har tilgang til).

For det tredje:

Hvorfor gidder damer(du) å velge å få barn med en mann med 3 barn fra før, som attpåtil er i konflikt med eksen? Dere ber jo om trøbbel....!

Anonymous poster hash: a6d8d...474
  • Liker 3
Skrevet

NAV har regnet ut 7800kr. Og det høres ut som det er alt for mye

For 3 tenåringer høres det absolutt IKKE mye ut.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min mann har 3 barn på 12,14 og 16 år.

Hans x kone krever nå bidrag ..

Han tjener ca 500 000 i året hun nesten det samme .. Han betaler 7000 i bidrag for 2 barn ... Siste barnet er på 50/50 men det krever hun også bidrag for . Far har barna annen hver helg fra fredag til søndag på overnatting. Det er ikke fastsatt hvor mye samvære skal være da de er midt i en rettsak.

Men skal ikke far ha fratrekk fra overnattingsdøgn.? Og ferien skal han vel ikke betale bidrag da han skal ha alle ungene 1 mnd?

Noen som vet?

Bidrag blir jo regnet ut pr år og fordelt på 12 mnd så det er jo ikke slik at han ikke skal betale den måneden det er ferie.

Og hvorfor i all verden har de en rettsak gående ang barn som er så store? Da er de jo gamle nok til å bestemme selv.

Det høres ut som om din mann (og evt du) er av den kranglete og motvillige sorten.

Forøvrig så er ikke 7800,- mye i bidrag for tre tenåringer.

Du har valgt å slå deg sammen med en mann som har tre barn fra før av og det koster! Både i bidrag og andre ting. Face it!

Anonymous poster hash: 68e92...684

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bidrag blir jo regnet ut pr år og fordelt på 12 mnd så det er jo ikke slik at han ikke skal betale den måneden det er ferie.

Og hvorfor i all verden har de en rettsak gående ang barn som er så store? Da er de jo gamle nok til å bestemme selv.

Det høres ut som om din mann (og evt du) er av den kranglete og motvillige sorten.

Forøvrig så er ikke 7800,- mye i bidrag for tre tenåringer.

Du har valgt å slå deg sammen med en mann som har tre barn fra før av og det koster! Både i bidrag og andre ting. Face it!

Synes det er mye å skulle bruke 5200 kr på hvert barn hver mnd er mye jeg da. Det blir 187200 kr i ugifter på barna i løpet av et år det.

Anonymous poster hash: 6c2b1...0de

• Liker 1
Gjest ashanti
Skrevet

Synes det er mye å skulle bruke 5200 kr på hvert barn hver mnd er mye jeg da. Det blir 187200 kr i ugifter på barna i løpet av et år det.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kom frem til 5200 kr per barn hver mnd? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kom frem til 5200 kr per barn hver mnd?

Når far bidrar med 7800 kr hver mnd skal jo mor også det. Da får du 15600 kr pr mnd. Delt på 3 blir det 5200 pr barn pr måned. Eller mener du at det kun er far som skal betale for barna?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når far bidrar med 7800 kr hver mnd skal jo mor også det. Da får du 15600 kr pr mnd. Delt på 3 blir det 5200 pr barn pr måned. Eller mener du at det kun er far som skal betale for barna?Anonymous poster hash: 6c2b1...0de

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at begge foreldrene skal bidra like mye. Det kommer ann på bidragsevnen.

Forøvrig går jo ikke barnebidrag kun til helt spesifikke utgifter til barna, som nye joggesko o.l.

Det skal jo også dekke husleie, mat, transport, ferier, forsikring mm.

Å ha barn er dyrt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når far bidrar med 7800 kr hver mnd skal jo mor også det. Da får du 15600 kr pr mnd. Delt på 3 blir det 5200 pr barn pr måned. Eller mener du at det kun er far som skal betale for barna?

Egentlig blir summen enda høyere siden far også har samvær og bidrar mer enn de 7800 i mnd siden han har barna hos seg deler av tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Bidrag blir regnet ut fra betalingsevne (inntekt), så det er nok slik at mor ikke har samme betalingsevne som far i dette tilfellet. Fordelingen av bidrag/"bidrag" er da kanskje 70/30 i stedet for 50/50 som du antar.

Anonymous poster hash: a03a7...b47

Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at begge foreldrene skal bidra like mye. Det kommer ann på bidragsevnen.

Forøvrig går jo ikke barnebidrag kun til helt spesifikke utgifter til barna, som nye joggesko o.l.

Det skal jo også dekke husleie, mat, transport, ferier, forsikring mm.

Å ha barn er dyrt!

Det står jo i hovedinnlegget at mor tjener nesten det samme og at far har samvær. Til og med 50% samvær med det ene barnet. Jeg synes også at 7800 er mye i bidrag i en slik situasjon.

Jeg har selv 3 tenåringer boende hjemme + en på snart 10 og ei på snart 12, i tillegg til de 3 barna som har flyttet ut, så jeg vet i hvert fall godt hva det vil si å ha barn i den alderen.

• Liker 1
Gjest ashanti
Skrevet

Tror ikke du helt har skjønt hvordan dette med bidrag fungerer?  :vetikke:  

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i hovedinnlegget at mor tjener nesten det samme og at far har samvær. Til og med 50% samvær med det ene barnet. Jeg synes også at 7800 er mye i bidrag i en slik situasjon.

Jeg har selv 3 tenåringer boende hjemme + en på snart 10 og ei på snart 12, i tillegg til de 3 barna som har flyttet ut, så jeg vet i hvert fall godt hva det vil si å ha barn i den alderen.

Ja, men det er det fars nye kone som påstår. Hvis det er Nav som har regnet ut bidraget så antar jeg at alle forhold er tatt med i beregningen og at de har bedre oversikt over mors inntekter og bidragsevne enn fars nye kone. Regner også med at de har tatt samvær og 50/50 med i beregningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du helt har skjønt hvordan dette med bidrag fungerer? :vetikke:

Så du mener at mor ikke skal ha noen utgifter med det å ha barn? Det er kun bidraget fra far som skal betale for alt?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...