Gjest Magdalene Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Hei. (bruker fifiktive navn) Beklager at dette blir litt langt, men har mye på hjertet Dette er eldste barnet på akkurat 6 år, så jeg har jo ikke akkurat så mye erfaring med hvordan det er med eldre unger.. Vi bor på et byggefelt med mange unger. Den nærmeste nabogutten (Joakim) spør konsekvent ikke datteren (Marie) min om hun skal være med hit og dit.. KUN når det ikke er andre å leke med. I går f.eks så lekte Marie ute med en annen nabogutt. De koste seg masse hele helgen, og lekte fint uten å krangle (de leker alltid godt sammen). Så kommer Joakim hjem og blir med på leken. De bestemmer seg for å gå til lekeplassen, og da løper Joakim fort og tar begge huskene, mens han roper på den andre nabogutten. Marie kommer først Anders, men hun får ikke husken av Joakim for den skal Anders ha. Hun går heller og sklir litt.. Så løper Joakim hjemover, og roper på Anders at han må komme. Jenta mi løper litt etter, men Joakim lukker døren før hun kommer frem. I dag skjedde det samme, bare med et annet nabobarn. Marie og Truls leker på lekeplassen, så kommer Joakim hjem. Han går bort til begge og leker litt, før han spør Truls om de skal sykle. Jeg merker at hun blir veldig lei seg når han konsekvent avviser henne. Jeg forstår at man ikke kan bli likt av alle, og at ikke alle leker sammen, men jeg syns det gjør vondt å se på. Prøver å si til henne at hun bare kan finne noen andre å leke med i stedet, samt at når jeg observerer at han holder på så roper jeg på henne og spør om hun ikke vil komme og hoppe tau med meg, ta en is etc.. Heldigvis så vil blir ikke de andre nabobarna så lenge sammen med Joakim, og de kommer alltid tilbake til Marie. Er det noe jeg bør/kan gjøre noe med? Eller må jeg (og datteren) rett og slett bare blir litt mer tykkhudet? 1
geene Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Litt kinkig situasjon, men jeg tror kanskje jeg hadde bedt Joakim over på is også, kanskje de kan få et bedre forhold hvis de blir bedre kjent? 1
Gjest Magdalene Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Litt kinkig situasjon, men jeg tror kanskje jeg hadde bedt Joakim over på is også, kanskje de kan få et bedre forhold hvis de blir bedre kjent? Han er her så fort det ikke er andre barn han kan leke med. Da får han selvsagt is om jeg deler ut det. De andre nabobarna har vært borte to uker. Da lekte Marie og Joakim masse sammen. Syklet, hoppet tau, badet i sprederen etc.. Så trodde det ville bli bedre.. Men nå er det tilbake til slik det var før.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Joakim vil leke med gutter og ikke "dumme jenter". Jentelus. Eventuelt Joakim er en manipulerende slugger som tråkker på de han kan som er svakere enn ham (vel...din datter) med tanken "bedre å slå ned en framfor å selv bli slått ned". Du kan ikke gjør noe med Joakim. Han vil synes dere er dust om dere inviterer ham på is. Dere kan herde datteren mer og la henne forstå at Joakim driver maktspill. Anonymous poster hash: ad9e7...2d0
Gjest Magdalene Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Men kan jeg si til henne at hun skal oppføre seg liknende tilbake? Det strider liksom i mot alt jeg har lært henne..
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Men kan jeg si til henne at hun skal oppføre seg liknende tilbake? Det strider liksom i mot alt jeg har lært henne.. Du kan fortelle henne at Joakim har en plan og en tankegang som ikke inkluderer henne selv om hun forsøker å være snill med ham og tror at han vil leke med henne. Du kan fortelle henne at Joakim plutselig kan stikke av og at hun ikke kan stole helt på ham. Han vil ikke oppføre seg som en ordentlig venn. Du bør fortelle henne at hun kan forsøke å lure Joakim en gang - og fortelle dere foreldre hvordan det gikk! Hva gjorde hun og hvordan reagerte han? Hun bør gi ham en liten lærepenge.Anonymous poster hash: ad9e7...2d0
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 Han er her så fort det ikke er andre barn han kan leke med. Da får han selvsagt is om jeg deler ut det. De andre nabobarna har vært borte to uker. Da lekte Marie og Joakim masse sammen. Syklet, hoppet tau, badet i sprederen etc.. Så trodde det ville bli bedre.. Men nå er det tilbake til slik det var før. Ville ha latt være å invitere ham.Anonymous poster hash: ad9e7...2d0 1
Gatsby Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 Hei. (bruker fifiktive navn) Beklager at dette blir litt langt, men har mye på hjertet Dette er eldste barnet på akkurat 6 år, så jeg har jo ikke akkurat så mye erfaring med hvordan det er med eldre unger.. Vi bor på et byggefelt med mange unger. Den nærmeste nabogutten (Joakim) spør konsekvent ikke datteren (Marie) min om hun skal være med hit og dit.. KUN når det ikke er andre å leke med. I går f.eks så lekte Marie ute med en annen nabogutt. De koste seg masse hele helgen, og lekte fint uten å krangle (de leker alltid godt sammen). Så kommer Joakim hjem og blir med på leken. De bestemmer seg for å gå til lekeplassen, og da løper Joakim fort og tar begge huskene, mens han roper på den andre nabogutten. Marie kommer først Anders, men hun får ikke husken av Joakim for den skal Anders ha. Hun går heller og sklir litt.. Så løper Joakim hjemover, og roper på Anders at han må komme. Jenta mi løper litt etter, men Joakim lukker døren før hun kommer frem. I dag skjedde det samme, bare med et annet nabobarn. Marie og Truls leker på lekeplassen, så kommer Joakim hjem. Han går bort til begge og leker litt, før han spør Truls om de skal sykle. Jeg merker at hun blir veldig lei seg når han konsekvent avviser henne. Jeg forstår at man ikke kan bli likt av alle, og at ikke alle leker sammen, men jeg syns det gjør vondt å se på. Prøver å si til henne at hun bare kan finne noen andre å leke med i stedet, samt at når jeg observerer at han holder på så roper jeg på henne og spør om hun ikke vil komme og hoppe tau med meg, ta en is etc.. Heldigvis så vil blir ikke de andre nabobarna så lenge sammen med Joakim, og de kommer alltid tilbake til Marie. Er det noe jeg bør/kan gjøre noe med? Eller må jeg (og datteren) rett og slett bare blir litt mer tykkhudet? Ta en kopp kaffe med foreldrene hans en dag å spør om dem kan hjelpe deg. 2
tingeling Skrevet 14. juli 2015 #10 Skrevet 14. juli 2015 Hei TS Jeg har en jente i samme alder og en av nabojentene oppfører seg på samme måte som Joakim hos dere. Hvis foreldrene er OK ville jeg prøvd å snakke med dem. Dessuten ville jeg prøvd å være ute med barna i en periode, det vil garantert ha en dempende effekt på oppførselen. Hvis du tror datteren din er stor nok til å forstå ville jeg også prøvd å snakke med henne slik at hun forstår at det ikke er hun som gjør noe galt og brukt det som eksempel på hvor lei seg man blir hvis man blir holdt utenfor. Du kan også hjelpe henne med strategier ift hva hun kan si ( min datter er så redd for at noen skal bli sint på henne at hun aldri forsvarer seg hvis noen er dumme, så vi øver på at man kan bli sint uten at det er farlig).
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #11 Skrevet 14. juli 2015 Dette var ikke mye til problem. Husker da jeg var liten, 5-6 år gammel,, en to år eldre gutt forlangte at vi skulle suge penisen hans. Jeg gjorde det ikke, men en gutt og en jente på min alder gjorde det. Så fortalte hun ene det til moren, og det ble litt rabalder. Nei, det kunne nok vært verre enn at en nabogutt ikke er så keen på å leke med nabojenta. Anonymous poster hash: 734f2...4ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå