Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i dag en epost fra UiB

Tilbud om studieplass ved Universitetet i Bergen

Vi har gleden av å tilby deg studieplass ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Bergen, på følgende studieprogram:

Mastergradsstudium i historie 

Jeg er selvsagt glad for å ha kommet inn, selv om jeg egentlig hadde håpet å komme inn på noe helt annet. Nå må jeg vurdere om jeg skal takke ja eller ei. Grunnet en ikke planlagt graviditet sammen med min kjære samboer er jeg litt usikker på arbeidsmengden i dette studiet når jeg samtidig skal være småbarnsfar og jobbe. Derfor har jeg noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Jeg kan selvsagt, og kommer nok til å, kontakte UiB også. Men jeg synes det er greit om noen som har tatt graden i løpet av de siste årene kunne ha svart. Jeg håper det er noen av dere her.

Jeg har frem til nå jobbet 100%+ samtidig som jeg har tatt bachelograden min. I hovedsak på deltid, men noen semestre har jeg tatt mer enn 15 studiepoeng (opp til 35). Det gikk stort sett helt fint, men jeg var stort sett singel. Jeg ser ikke for meg å bruke mer enn 2,5 år ettersom det ikke er sikkert jeg blir boende i Bergen mer enn de neste to årene. Så, hvordan er arbeidsmengden de neste to årene? Er det realistisk å gjennomføre dette som fulltidsstudie ved siden av full jobb og en baby hjemme?

Jeg har til nå så sant det er mulig valgt fag med innleveringsoppgaver og ingen obligatoriske oppmøter for å kunne studere på kveldstid, og fordi jeg ikke er veldig glad i tvungen sosialt samvær. Jeg foretrekker å jobbe alene, og jeg klarer uansett ikke bli kjent med folk i slike settinger. Eller prate i det hele tatt, med mindre det er tvingende nødvendig. Men jeg har sett at det er lagt opp til en del kollokvier/grupper. Er dette obligatorisk? Har man mye igjen for å møte? 

Alle svar er velkomne!

Anonymous poster hash: fb0dd...713
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Har du bachelor i historie, eller skal du ta hele studiet? Ble usikker siden du skrev at du skulle ta det på 2,5 år. Tviler på at du får tatt master (5 år) på 2,5 år, siden en del fag fordrer at du har bestått eksamen i grunnleggende fag, og disse eksamenene ofte ikke går mer enn 1-2 ganger i året. Det tar dessuten tid å skrive en skikkelig master, noe du bør for å få fagrelevant jobb etterpå. 

Anonymous poster hash: 4c1f9...f06
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor, ja. Glemte vel skrive det.

Jeg tviler på jeg kommer til å jobbe innen fagfeltet. I alle fall ikke innen forskning, universitet eller museer. Undervisning, dvs PPU, er mer sannsynlig.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på hvor stor arbeidsmengden kommer til å være. Rett og slett fordi jeg tror innimellom det er veldig tilfeldig hvor stor arbeidsbelastning fagene har. Men i utgangspunktet bør du regne med å jobbe jevnt med fagene ca 30 timer i uken, iallfall.

Høstsemesteret er også drastisk kortere enn vårsemesteret, så då må regne med at det kommer til å bli veldig travelt.

Går master i et språkfag og det første halvåret på masteren var veldig mye arbeid. Først og fremst var det alt for mye pensum i det ene faget, og utrolig mange arbeidskrav. 2 muntlige fremføringer og 2 obligatoriske skriftlige arbeid, krav som var ganske omfattende. Oppmøte på seminar var ikke obligatorisk, men kravene var jo det. Dette var et fag. Det andre faget var mer normal arbeidsbelastning, en fremføring og en obligatorisk arbeidskrav, men der var oppmøte på seminar obligatorisk. Begge fagene krevde en del foreberedelse til hvert seminar. Særlig han ene gav oss nye "lekser" hver uke, og han kunne finne på å gi oss ekstra innleveringer som strengt tatt ikke var obligatoriske. Sum summert så brukte jeg faktisk ca 40 timer i uken det første semseteret og fikk likevel bare middels karakterer. Det var rett og slett alt for mye å gjøre, men det henger nok mest sammen med at det ene innføringsfaget som altså var obligatorisk for alle, var alt for omfattende. Semesteret var veldig intensivt. Alle arbeidskrava skulle unnagjørast før den første hjemmeeksamens startet den 13.november. Jeg var ikke ferdig før 18.desember og hadde i tillegg en muntlig eksamen inni den ene hjemmeksamen min, så det var mildt sagt hektisk. På masternivå skal hjemmeeksamenen også være ganske mange ord. 5000 ord i løpet av to uker. Så det krever at man setter av mye tid de to ukene.

Dette vårsemesteret har på den andre siden vært utrolig avslappande. Semesteret har vært lenger og de obligatoriske kravene var mye mindre krevende. Det var nesten som jeg ikke trodde det. Vi trodde som ifjor at vi fikk ekstra "lekser" utenom kravene da vi ble bedt om å forberede oss til første time både med et muntlig innlegg og et sammendrag av noen sider vi skulle lese. Det viste seg da at vi fikk godkjent dette som første innlevering og første obligatoriske krav, slik at vi allerede var ferdig med halvparten av krava den første timen. De andre obligatoriske krava var også mye mindre arbeid enn de vi hadde i høstsemestert. I tillegg var eksamensformene mye mindre hektiske. Skoleeksamen på en og mappeinnlevering på den andre. Ingen av delene overlappet hverandre slik at jeg hadde flere uke mellom innlevering og skoleeksamen. Tror aldri jeg har hatt et så avslappande semester og jeg kom nok unna ganske greitt med å iallfall ikke bruke mer enn 20 timer i uken på studier. Ganske stor kontrast fra høstsemesteret. Så i vår hadde jeg nok klart å ha en fulltidsjobb, men generelt er det umulig å vite hvor stor arbeidsbelastning du får. I mitt tilfelle så har jeg nok hatt flaks og uflaks med arbeidsmengde, og er det noe jeg har lært gjennom studiene så er det at 15stp fag kan variere så utrolig mye i arbeidsmengde, både på bachelornivå og masternivå. Men et godt utgangspunkt er iallfall å lese hvilken krav som blir stilt til faga og hvilken eksamensform du skal gjennom.

Uansett bør du i utgangspunktet være forberedt at når du går et fulltidsstudie, så må du rekne med å bruke ca 37,5 t i uka for å oppnå karakteren C eller bedre. Spørsmålet som du sa bør stille deg er om du klarer så mange timer med studier i uka, med fulltidsjobb og baby.

Dette er jo uansett bare første året av masteren. Når det kommer til masteroppgaven er det ganske naivt å tro at man både skal klare fulltidsjobb, baby og skrive en hel masteroppgåve innen normert tid. Du bør uansett kunne jobbe minst 30 timer i uken eller mer for å komme i havn, med mindre du vil jobbe ekstremt mange timer i ukene før innlevering og levere et brukbart resultat.

Husk at du også må tenke at antall timer du legger inn i studiene vil gi utslag på karakter, og når du tenker at PPU er veien vidare, bør du iallfall ha det i baktankene. Siden det er særlig mange med historiebakgrunn som søker PPU, og da er de med best karakterer som får plass.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kuttet ned jobbingen. 50% jobb vil nok være mye mer realistisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det samme som deg og det gikk helt fint. Fikk meg en B på masteren. Jeg er veldig dårlig til tilrettelegging og sette av tid men det gikk mirakuløst opp. Jeg leste etter babyen sov et par dager i uka og store skippertak hvor feks kona dro til familien på andre siden av landet med ungen. Da fikk både hun avlastning og jeg fikk lese/gjøre innleveringer. Vi var usikre på hvor lang tid vi hadde igjen i Bergen selv men vi utsatte flytting et år og jeg delte studiet litt mer ut. Det er bedre å gjøre det nå enn å prøve å gjøre det når ungen er 4..... Trust me, jeg får makk når ungen står med lekesverdet sitt og slår meg mens jeg leser nå.

Jeg sier at du burde prøve. Det er fullt mulig, og jeg har flere kompiser her jeg bor nå som har gjort det samme.

Lykke til med graviditeten og studiet!

Anonymous poster hash: 675e4...6ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar pedagogikk nå hvis det har noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kuttet ned jobbingen. 50% jobb vil nok være mye mer realistisk.

Dette er nok ikke en økonomisk mulighet per dags dato. Ei heller ønskelig ettersom min posisjon/stilling i nåværende jobb antakeligvis ryker om jeg skal ta 50% permisjon. Om arbeidsmengden faktisk er så stor som den er i ditt masterprogram, noe det ikke ser ut til at den er, er det nok mer aktuelt å ta det ett eller to semestre på deltid selv om det ikke er noe jeg ønsker.

Jeg har en anelse om at studiet du er på er mye mer tidkrevende enn det jeg ser for meg at en master i historie må være. Jeg har f.eks. i dag forhørt meg med en bekjent som tok det parallelt med en master i juss, så arbeidsmengden du ser for deg tviler jeg på er nødvendig. Jeg tror ikke jeg jobbet i 30 timer totalt med HIS250 i sin helhet engang, så 30 timer i uken for 30 studiepoeng virker litt mye. Men også mitt førstesemestret ser ut til å være tøft med to innleveringsoppgaver på til sammen opp til 15000 ord. Jeg kan heldigvis lese noen timer i uka på jobb. Vi får se hvordan det går.

Takk for svar! Lykke til med oppgaven din. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det samme som deg og det gikk helt fint. Fikk meg en B på masteren. Jeg er veldig dårlig til tilrettelegging og sette av tid men det gikk mirakuløst opp. Jeg leste etter babyen sov et par dager i uka og store skippertak hvor feks kona dro til familien på andre siden av landet med ungen. Da fikk både hun avlastning og jeg fikk lese/gjøre innleveringer. Vi var usikre på hvor lang tid vi hadde igjen i Bergen selv men vi utsatte flytting et år og jeg delte studiet litt mer ut. Det er bedre å gjøre det nå enn å prøve å gjøre det når ungen er 4..... Trust me, jeg får makk når ungen står med lekesverdet sitt og slår meg mens jeg leser nå.

Jeg sier at du burde prøve. Det er fullt mulig, og jeg har flere kompiser her jeg bor nå som har gjort det samme.

Lykke til med graviditeten og studiet!

Du virker jo å ha vært i akkurat samme situasjon som meg. Både med fremtidig flytting, da det ikke er sikkert jeg faktisk bor i Bergen om to år en gang, og med strukturering. Fint å høre at det gikk bra med deg.

Hvor tar du pedagogikk?

Takk for svar, og takk for lykkeønskningene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du virker jo å ha vært i akkurat samme situasjon som meg. Både med fremtidig flytting, da det ikke er sikkert jeg faktisk bor i Bergen om to år en gang, og med strukturering. Fint å høre at det gikk bra med deg.

Hvor tar du pedagogikk?

Takk for svar, og takk for lykkeønskningene. :)

Jeg tar pedagogikk på deltid ved uio. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...