AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Den 04.07.13 kjøpte jeg en jakke på en butikk. For noen uker tilbake merket jeg at denne jakken hadde gått opp i sømmen flere steder. Den 29.06.15 dro jeg til butikken for å reklamere på jakken, men de sa da at jeg måtte ha kvittering eller bankutskrift for å reklamere. Greit. Har vært styr å få tak i denne utskriften, da det ikke var jeg som betalte jakka, så jeg kunne ikke bare ringe og skaffe denne utskriften selv. Nå er det jo altså gått over tiden (04.07), men jeg fremsatte jo reklamasjonen for første gang den 29.06. Tror egentlig jeg bare trenger noen tips til hva jeg skal si/gjøre hvis de nå nekter meg å reklamere? Anonymous poster hash: de2fb...bc2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Da er butikken snill. Du har null rettigheter ved kjøp over disk. Du får se på forbrukerkjøpsloven, står det samme der. At butikken godtar bytte etc vha kvittering er ekstra god service, ingen rettighet du har. Anonymous poster hash: 41151...81f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Da er butikken snill. Du har null rettigheter ved kjøp over disk. Du får se på forbrukerkjøpsloven, står det samme der. At butikken godtar bytte etc vha kvittering er ekstra god service, ingen rettighet du har. Anonymous poster hash: 41151...81f Siden du henviser til forbrukerkjøpsloven, burde du kanskje lese den? Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen. Forbrukerrådet Anonymous poster hash: 40c65...63c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Jeg er faktisk litt usikker på om du i det hele tatt kan regnes å ha fremsatt reklamasjonen første gang du var innom, siden du der og da ikke hadde med deg kvittering/bankutskrift. Har aldri tenkt over akkurat den problemstillingen før. Anonymous poster hash: 11f7e...9cd
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Da er butikken snill. Du har null rettigheter ved kjøp over disk. Du får se på forbrukerkjøpsloven, står det samme der. At butikken godtar bytte etc vha kvittering er ekstra god service, ingen rettighet du har. Anonymous poster hash: 41151...81f Jeg studerer juss, så kan forbrukerkjøpsloven ganske så godt, og jeg vet hvertfall at jeg har rett på å reklamere, så her tar du rett og slett feil. Jeg er faktisk litt usikker på om du i det hele tatt kan regnes å ha fremsatt reklamasjonen første gang du var innom, siden du der og da ikke hadde med deg kvittering/bankutskrift. Har aldri tenkt over akkurat den problemstillingen før. Anonymous poster hash: 11f7e...9cd Har ikke det jeg heller. Men står jo strengt tatt ikke noe i loven om at man, når man fremsetter reklamasjon, må ha dokumentasjon med en gang. Jeg har et vitne på at jeg dro for å reklamere, pluss at jeg tror hun dama i butikken vil huske meg siden det ikke er så lenge siden. Om jeg hadde sendt dem en mail, så hadde jo reklamasjonen vært fremsatt den dagen jeg sendte mailen, selv om bevis/dokumentasjon hadde blitt levert senere. Anonymous poster hash: de2fb...bc2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Reklamere på en TO ÅR gammel jakke? Den var drøy syns jeg. Anonymous poster hash: c0a55...c04 3
Fjompen Skrevet 14. juli 2015 #7 Skrevet 14. juli 2015 Reklamere på en TO ÅR gammel jakke? Den var drøy syns jeg. Anonymous poster hash: c0a55...c04 Hvorfor? Jakker er gjerne dyre, og er ment til å vare lenge. Jeg hadde helt klart reklamert på en korrekt brukt og pent behandlet to år gammel jakke. Til trådstarter: Du er uansett innafor, det er bare å reklamere.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #8 Skrevet 14. juli 2015 Reklamere på en TO ÅR gammel jakke? Den var drøy syns jeg. Anonymous poster hash: c0a55...c04 Synd du ser slik på det. Jeg vil hvertfall forholde meg til mine rettigheter, og når jeg bruker flere tusen kroner på en jakke forventer jeg at den skal holde seg deretter. Den er veldig pent brukt, så ble meget overrasket når den begynte å gå opp i sømmene flere steder. Anonymous poster hash: de2fb...bc2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå