Gå til innhold

Er psykiske lidelser arvelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har lest forskning, eller har peiling på om psykiske lidelser er genetisk arvelig, eller om det går på miljø?

Anonymous poster hash: 65b82...4e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen som har lest forskning, eller har peiling på om psykiske lidelser er genetisk arvelig, eller om det går på miljø?

Anonymous poster hash: 65b82...4e9

Begge deler er avgjørende faktorer

Du kan si det slik, at noen er genetisk disponert for å bli psykisk syke, men at miljø kan "utløse" sykdommen. Selvom du er genetisk disponert for å få en sykdom er det slettes ikke sikkert du blir syk, men det øker selvsagt sjansen for at det skjer og man kan havne i "faresonen". 

Endret av Lostinparadise
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt som å spørre om somatiske sykdommer/fysiske sykdommer er arvelige. "Psykiske lidelser" omfatter så mange forskjellige ting at de ikke akkurat skapes på samme måte. Noen er kun arvelige, noen utløses hos folk som har anlegg hos dem og noen plager kommer av opplevelser og traumer.

Anonymous poster hash: 5f82d...633
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

noen er det

Anonymous poster hash: 01f16...4b5
Skrevet

I mannen min sin familie har det vært i alle fall en i hver generasjon som har fått ganske sterke psykiske problem. Kan selvfølgelig være en tilfeldighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen av dem er man disponert for ja, akkurat som med fysiske sykdommer. 

Anonymous poster hash: fb961...7d8
AnonymBruker
Skrevet

Om det er psykisk sykdom i familien er i alle fall noe man blir spurt om av lege i ulike sammenhenger - f.eks. ved eggdonasjon. Noen klinikker vil ikke ha en som kandidat om det er "svake" gener. 

Anonymous poster hash: fb961...7d8
AnonymBruker
Skrevet

Mange av de utløses av miljø. Noen blir syk av alkoholmisbruk eller narkotika.

Mange har hatt en grusom oppvekst eks.

Noen flykninger har en forferdelig historie,som de ikke har fått bearbeidet eller blitt behandlet for. Dette har ført til tragiske hendelser.

Er du i tvil,så spør din lege om du trenger svar.

Når vi vet at annenhver nordmann vil få føling med denne sykdommen i løpet av livet,så tror jeg ikke bare på gener.

Mange kaver og sliter i åresvis på jobb. Har to jobber, kanskje syke barn. Du har hørt om de som møter veggen...det er også psykisk.

Jeg gikk på en smell etter en stor traumatisk hendelse. Det var uventet. Jeg var syk i 8 mnd. De 4 første satt jeg bare i en stol. I Lege papirer står det at det kom av hendelsen. Hva andre trodde om meg den tiden,aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 28401...76a

AnonymBruker
Skrevet

Det er et enormt komplekst spm, siden psykiske lidelser rommer alt fra reaksjoner på traumer, lette depresjoner og enkeltstående fobier, til alvorlig psykoselidelser av ulike slag. For mange av lidelsene kan man si at man kan arve en disposisjon til å utvikle dem, men at det gjerne må en stressor til for at den skal utløses (veeeldig enkelt forklart). Noen lidelser har høyere arvelighet enn andre, f.x bipolar lidelse, mens for andre kan man si at man gjerne finner en opphoping av en gruppe lidelser innenfor en familie (f.x er Tourettes, ADHD og Asperger), uten at det på noen som helst måte betyr at man får en av disse lidelsene dersom man har en mor/far som har den. Men dette er som sagt enormt komplekst og er -som en annen her påpeker- som å spørre om somaliske lidelser er arvelige..

Anonymous poster hash: c0a4d...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...