Gå til innhold

Nyutdannet, nyansatt og leie i Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg er endelig ferdig med utdannelsen min og har fått fast jobb i Oslo.  :laugh:

Nå begynner jobben med å finne meg et sted å leie i byen. Og herregud så dyrt det er i denne byen. :sjokkert:  Jeg har tidligere bodd i en annen mindre by i Norge og der var det MYE billigere. 

Jeg bor hos foreldrene mine litt utenfor Oslo som en "mellomstasjon" imellomtiden, så det haster ikke veldig men jeg ønsker å finne noe iløpet av høsten. 

Det jeg er veldig usikker på er hvor mye har jeg råd til i husleie? Jeg får utbetalt ca 25 000 i lønn hver måned, men dette skal jo dekke alt av utgifter og ikke minst sparing. Jeg er singel og har ingen barn. 

Er det noen av dere som leier i Oslo som kan dele litt råd og tips, og kanskje hvor mye prosent av budsjettet deres går til husleie? 

Anonymous poster hash: af08e...d91

Videoannonse
Annonse
Gjest 82girl
Skrevet

Dette finner du da vel ut selv? Sett opp dine faste utgifter, og det du vil spare i mnd å da funner du ut hva du kan bruke på husleie

Skrevet

Vi leide flere korttidsleiligheter mens vi prøvde å finne ut av om vi skulle bli i Oslo eller ikke (litt komplisert situasjon, men det er jo ikke relevant her), men så snart vi fant ut at vi ble her en stund til kjøpte vi leilighet. Det er rett og slett veldig dyrt å leie - og bo - i Oslo. Vi regnet på det og så at så lenge vi ble her mer enn et år ville det lønne seg å eie fremfor å leie.

Jeg forsørger både meg selv om mannen min, og betalte mellom 10 og 12 000 i husleie (internett var inkludert, den ene leiligheten måtte vi betale strøm og gass selv). Nå betaler jeg 14 000 i husleie/lån på en leilighet som er en mellomting av de to vi leide (og med litt ekstra rask nedbetaling på en del av lånet); to rom + kjøkken i sentrum.

Det er mange som klager over at "alle" vil leie i sentrum, men det er gjerne ikke så mye til leie i utkanten av Oslo uansett - unntatt kjellerleiligheter, da. Det kan jo være aktuelt? Eventuelt satse på et rimelig kollektiv.

AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er kollektiv. Ikke uvanlig at nyutdannede i Oslo bor i kollektiv med andre nyutdannede. Både mannen min og jeg startet voksenlivet på den måten.

Anonymous poster hash: ff99d...723

• Liker 2
Skrevet

Kollektiv kan være en god løsning en stund, da har du muligheten til å spare en del...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville lagt ut annonse under "ønskes leid" på finn.no. Da kan du fortelle litt om deg selv, hvilke krav du har til leiligheten og max pris, så tar folk kontakt med deg.

Jeg har akkurat gjort det, og etter to dager fikk jeg ei stor leilighet, med billig husleie. Utleier hadde ikke lagt ut leiligheta selv, fordi han ikke orket telefonene :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre sier: et voksent kollektiv er et ok sted å starte hvis man ikke har EK. Da kan du gjerne bo for 5-6000 i stedet for 11-12000. Lever man på litt studentbudsjett i tillegg, har man raskt spart opp en god slump penger.

Anonymous poster hash: ea5d1...67c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 25.000 utbetalt i lønn blir jeg litt provosert. Du kan fint finne deg en 1.roms-2.roms utenfor sentrum for 7000-8000 kr. Da vil jeg tro du likvel klarer å spare en del hver måned.

Hilsen en som tjener 14.000 i måneden.

Anonymous poster hash: 74d23...d09
  • Liker 3
Skrevet

Hvis du har 25.000 utbetalt i lønn blir jeg litt provosert. Du kan fint finne deg en 1.roms-2.roms utenfor sentrum for 7000-8000 kr. Da vil jeg tro du likvel klarer å spare en del hver måned.

Hilsen en som tjener 14.000 i måneden.

Anonymous poster hash: 74d23...d09

Signerer denne. Du har faktisk råd til å betale over 10 000kr i husleie OG spare penger hver måned når du har så høy lønn.

Hva tenker folk egentlig at lønnen skal gå til? Man arbeider vel for å få penger til tak over hodet og mat og klær? Hva er vitsen med å tjene masse penger hvis man ikke har tenkt å bruke dem?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg er endelig ferdig med utdannelsen min og har fått fast jobb i Oslo.  :laugh:

Nå begynner jobben med å finne meg et sted å leie i byen. Og herregud så dyrt det er i denne byen. :sjokkert:  Jeg har tidligere bodd i en annen mindre by i Norge og der var det MYE billigere. 

Jeg bor hos foreldrene mine litt utenfor Oslo som en "mellomstasjon" imellomtiden, så det haster ikke veldig men jeg ønsker å finne noe iløpet av høsten. 

Det jeg er veldig usikker på er hvor mye har jeg råd til i husleie? Jeg får utbetalt ca 25 000 i lønn hver måned, men dette skal jo dekke alt av utgifter og ikke minst sparing. Jeg er singel og har ingen barn. 

Er det noen av dere som leier i Oslo som kan dele litt råd og tips, og kanskje hvor mye prosent av budsjettet deres går til husleie? 

Jeg har ca. 27.000 utbetalt og betaler 11.000 i husleie. Går helt fint, men skulle ønske jeg hadde dame da hadde jeg betalt halvparten. Har ikke bil, men hadde kjøpt det om jeg hadde fått meg dame fordi da hadde jeg hatt mer overs til hver måned enn som singel. Det er dyrt å være singel du burde få deg en partner å dele med om du kan.

Anonymous poster hash: 15f47...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...