AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Hei, er det noen her som har vært i Jerusalem og/eller Tel Aviv? Jeg har en uke fri i desember og vurderer å ta en tur til Israel, siden jeg alltid har drømt å oppleve Jerusalem. Når jeg først reiser så langt tenkte jeg å besøke andre byer ogsån, som Betlehem og Tel Aviv. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper at noen kan hjelpe meg med:) Hvordan er været på den tiden av året? Hvor mange dager bør man være i hver av byene? Er det noen andre utflukter som anbefales? Hva bør man se og gjøre i de to byene? Jeg er veldig interessert i religion, så jeg vil prøve å få meg meg det jeg kan av de selvsagte attraksjonene. Ellers er jeg interessert i kunst og kultur,arkitektur, shopping, mat og drikke. Alle gode råd og tips tas i mot med et stooort takk:)Anonymous poster hash: bbfc0...788
The Kitten Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Jeg var i Palestina i fjor og hadde det veldig kjekt. Bodde i Bethlehem og hadde et par dagsturer til Jerusalem. Anbefaler fødelskirken til Jesus (i Bethlehem) og dødskirken i Jerusalem. Markedet i Jerusalem er også veldig flott. Hvis du drar til Palestina må du huske å alltid ha med passet ditt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 TS her, tusen takk for gode tips:) Noen andre som har vært i Israel og har noen gode tips de ønsker å dele? Anonymous poster hash: bbfc0...788
desertmonksees Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Hvis du er interessert i religion bør du ta deg en tur til kabbalah senteret i Tel aviv. Det ligger rett ovenfor dizzengoff-kjøpesenteret og er åpent for alle. Generelt lett by å orientere seg i. Jaffa er også verdt en tur. Israel og spesielt jerusalem er fryktelig kaldt i desember og er vel egentlig ikke en ideell måned å dra dit på. Det pleier å regne ekstremt mye i desember og det kan bli gjørmete og fælt. Snø er ikke et uvanlig syn i jerusalem. De beste månedene i Israel er september/oktober og mars/april. Men uansett vær er det et land verdt å besøke. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har aldri vært i disse områdene, og vet heller ingenting om hvordan det er å leve der. Derfor lurer jeg på hvordan det er å gå der som kvinner og jente? Kan man gå fritt. Må man dekke seg til, eller kan man gå kledd som man vil? Beklager min uvitenhet, men en gang må jo bli den første i enhver situasjon. Anonymous poster hash: 0f3af...1fa
desertmonksees Skrevet 22. juli 2015 #7 Skrevet 22. juli 2015 Ved klagemuren og andre hellige steder pluss vestbredden og arabiske landsbyer bør du iallefall passe på å gå med bukse/skjørt som går til over knærne og at toppen din er albuelengde, pluss at den dekker kløft og skuldre. Pass også på at det ikke er for tettsittende selv om det dekker. I tel aviv og andre byer rundt omkring i Israel kan du gå kledd akkurat som du vil :} 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #8 Skrevet 22. juli 2015 Ved klagemuren og andre hellige steder pluss vestbredden og arabiske landsbyer bør du iallefall passe på å gå med bukse/skjørt som går til over knærne og at toppen din er albuelengde, pluss at den dekker kløft og skuldre. Pass også på at det ikke er for tettsittende selv om det dekker. I tel aviv og andre byer rundt omkring i Israel kan du gå kledd akkurat som du vil :} Takk for svar. Hvilke byer utenom tel aviv, er som tel aviv? Anonymous poster hash: 0f3af...1fa
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #9 Skrevet 22. juli 2015 Det finnes guidede bussturer som dekker mange religiøse steder som Nasaret, Genesaretsjøen etc. Ulempen er at de dytter deg inn i tacky souvenirbutikker de har avtaler med, og det samme med restauranter. Men fikk en god del tid på egenhånd også, så det var absolutt verdt turen. Anonymous poster hash: b6d9b...8ff
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #10 Skrevet 22. juli 2015 Jeg var i Palestina i fjor og hadde det veldig kjekt. Bodde i Bethlehem og hadde et par dagsturer til Jerusalem. Anbefaler fødelskirken til Jesus (i Bethlehem) og dødskirken i Jerusalem. Markedet i Jerusalem er også veldig flott. Hvis du drar til Palestina må du huske å alltid ha med passet ditt. Ligger ikke Jerusalem i Israel? Er det ikke utrygt på vestbredden? Bethlehem ligger jo på vestbredden? Er vestbredden = Palestina? Anonymous poster hash: 0f3af...1fa
PrincessConsuela Skrevet 22. juli 2015 #11 Skrevet 22. juli 2015 Jeg var en helg i Jerusalem, og hadde en guide som tok meg med til alle religiøse steder der iløpet av en dag (dro selv til Klagemuren og Dome of the Rock). Ellers ville jeg foreslått Masada som en utflukt, hvor du også på turen kan dra innom Dødehavet.
desertmonksees Skrevet 22. juli 2015 #12 Skrevet 22. juli 2015 Takk for svar. Hvilke byer utenom tel aviv, er som tel aviv? Anonymous poster hash: 0f3af...1fa Mange byer like ved tel aviv som er ganske fine, Rishon Lezion har mye å by på og er lett å komme til fra tlv med buss, hvis ikke så har vi Haifa i Nord og Beer sheva i sør (anbefaler beer sheva og områdene rundt, hvis du liker ørkener)
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 Jeg var i Israel for første gang i fjor sommer (under Gaza krigen) Da bodde vi i Jerusalem, utrolig spennende by som er full av historie og kontraster. Vil anbefale deg litt tid i Jerusalem og Gamlebyen. Der kan du få omvisning på Temple Mount, gå på tunneltur under Vestveggen hvor det er massevis av arkeologiske utgravninger fra blant annet kong Herodes sin tid. Mamilla mall, stor handlegate-veldig vestlig er også rett i nærheten. Vi tok dagsturer til Ein Gedi ved dødehavet, akte kabelvognene i Masada, spiste st. Peters fisk i Tiberias, badet i Gan Hashlosha nasjonalpark, vandret i gamlebyen i Sefat som er oppe i Golan høyden... Vi hadde planer om å reise til Tel Aviv men på grunn av alle rakettene som ble skutt mot byen ble vi bare værende i Jerusalem. Tok også en dagstur oppe i Judea fjellene hvor de har ulike severdigheter som nasjonalparker og en helt fantastisk stalaktitt gruve... Vi var tilbake igjen i mai i år, da bodde vi noen dager i Haifa hvor vi badet i middelhavet og besøkte Bahai Gardens. Rakk ikke Tel Aviv denne gangen heller, så det får bli neste gang.. ;-) Desember er som sagt en kald tid å besøke Jerusalem på- Jerusalem kan være kald på sommeren også når solen går ned Kan anbefale deg dette forumet her for mer reisetips og råd angående regionene du lurer på: http://www.tripadvisor.com/ShowForum-g293977-i1733-Israel.html Anonymous poster hash: b1ee7...605
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 TS her. Tusen tusen takk for alle de flotte tipsene og tilbakemeldingene. Nå gleder jeg meg om mulig enda mer! Grunnet mitt studieopplegg har jeg ikke mulighet til å reise på en annen tid av året med det første, så vi får se om vi ikke trosser vind og vær likevel:) Takk igjen, nå vet jeg i hvert fall at jeg bør pakke litt varmere klær og vanntette sko. Anonymous poster hash: bbfc0...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå