Gå til innhold

Problematisk med løpekropp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet med endel løping de siste tre årene og er i god form. I en periode løp jeg altfor mye og har det siste året trappet betydelig ned på volumet. Nå trener jeg fire økter i uken, to intervalløkter (8,5km hver inkl oppvarming og nedtrapping) og to økter med langkjøring der en er på 10km og den andre er på 15km. Problemer mitt er kanskje et luksusproblem, men jeg har en veldig typisk løpekropp, veldig lite fett på kroppen og til tider kan man se blodårene på magen min og på leggene. Jeg har en BMI på 19, men jeg får støtt og stadig høre at jeg ser veldig trent ut, men at jeg samtidig ser for tynn ut (lite volum). Min fastlege har sagt at det ser ut som jeg ikke har en sunn vekt (selv om jeg ifølge BMI er innenfor normalen). Jeg har egentlig ikke noe lyst til å legge på meg, jeg føler meg egentlig komfortabel med kroppen min, men når andre kommenterer at jeg ikke ser sunn ut så føles det jo ikke bra. Jeg trodde egentlig at man måtte løpe veldig mye for å ende opp med løpekropp med lav fettprosent. Er det noen flere som har erfaring med det? Jeg trener overhode ikke noe styrketrening så hvorfor har jeg så definerte muskler overalt da? Og hvordan får jeg de bort? Lårene mine er veldig muskuløse, føler de nesten er litt store, men ser også at det er fordi jeg har mye muskler der. Samme med leggene føler jeg. Løper endel i terreng og med noe stigning, er det derfor jeg har så mye muskler i bena? Vil jeg få mindre muskler hvis jeg bare løper på flatt terreng?

Hilsen en som vil ha mindre definerte muskler!

Anonymous poster hash: cafd6...a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet med endel løping de siste tre årene og er i god form. I en periode løp jeg altfor mye og har det siste året trappet betydelig ned på volumet. Nå trener jeg fire økter i uken, to intervalløkter (8,5km hver inkl oppvarming og nedtrapping) og to økter med langkjøring der en er på 10km og den andre er på 15km. Problemer mitt er kanskje et luksusproblem, men jeg har en veldig typisk løpekropp, veldig lite fett på kroppen og til tider kan man se blodårene på magen min og på leggene. Jeg har en BMI på 19, men jeg får støtt og stadig høre at jeg ser veldig trent ut, men at jeg samtidig ser for tynn ut (lite volum). Min fastlege har sagt at det ser ut som jeg ikke har en sunn vekt (selv om jeg ifølge BMI er innenfor normalen). Jeg har egentlig ikke noe lyst til å legge på meg, jeg føler meg egentlig komfortabel med kroppen min, men når andre kommenterer at jeg ikke ser sunn ut så føles det jo ikke bra. Jeg trodde egentlig at man måtte løpe veldig mye for å ende opp med løpekropp med lav fettprosent. Er det noen flere som har erfaring med det? Jeg trener overhode ikke noe styrketrening så hvorfor har jeg så definerte muskler overalt da? Og hvordan får jeg de bort? Lårene mine er veldig muskuløse, føler de nesten er litt store, men ser også at det er fordi jeg har mye muskler der. Samme med leggene føler jeg. Løper endel i terreng og med noe stigning, er det derfor jeg har så mye muskler i bena? Vil jeg få mindre muskler hvis jeg bare løper på flatt terreng?

Hilsen en som vil ha mindre definerte muskler!

Spiser du nok og riktig mat i forhold til så mye som du trener?

Det er ikke sunt å ha for lav fettprosent

Anonymous poster hash: cbcfc...96e

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har også en typisk løpekropp. Løper til vanlig 5 ganger i uka, ca. 40 km til sammen, men løp mye mer før (måtte kutte ned pga. fare for skader osv.). Jeg merker også at blodårene mine "tyter" ut, særlig på armer og mage, og også på leggene i det siste. Har veldig lite fett på kroppen. Spiser mye for å prøve å få høyere fettprosent, men det er vanskelig siden løpingen tar så mye. Jeg elsker jo å løpe, derfor har jeg ikke lyst til å kutte ned. 

Forskjellen mellom oss er vel at du liker kroppen du har, mens jeg gjerne vil se annerledes ut. Jeg føler meg for mager, men har problemer med å legge på meg. Har en BMI rett over undervekt, og prosjektet mitt er nå å få den oppover. 

Når det er sagt, synes jeg ikke du skal gjøre noe spesielt dersom du er fornøyd slik du er, og har en sunn BMI. Men kanskje du kan snakke mer med legen om dette? 

Anonymous poster hash: 3e7ac...ee2
Skrevet

Hilsen en som vil ha mindre definerte muskler!Anonymous poster hash: cafd6...a51

Er du mann eller kvinne? BMI'en din er ikke noe skremmende, det sier lite om hvordan du er sammensatt. Min eneste bekymring da er om du er kvinne om fettprosenten er så lav at du har mistet mensen? En kvinne bør ikke ligge under 16% i fettprosent med tanke på f.eks beinskjørhet.

Er selv en løper og har synlige blodårer, men hovedsaklig på armene. Har altid hatt det, og synlige blodårer er faktisk et sunnhetstegn. Det betyr at du har god blodsirkulasjon og lettere kjøler deg selv ned så synlige blodårer har ikke noe å si i forhold til om du er for tynn eller ei.

Jeg har også lav BMI, men har ikke for lav fettprosent, har mensen som en klokke hver mnd, legen er superfornøyd med formen min(blodprøver, bøodtrykk, vitaminer etc). Jeg er i super form og er frisk, sterk og rask. BMI er i mange tilfeller misvisende om man er sunn eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og jeg vet ikke om jeg menstruerer for jeg går på p-piller. Men jeg tror ikke jeg har en fettprosent på over 16. Fikk målt den for ett år siden i en DXA skanner og da hadde jeg en fettprosent på 14,5 og har ca samme kropp nå. Jeg trives med størrelsen min men ikke at jeg har så mye muskler. Jeg spiser mye mat, i går spiste jeg dette (for å ta en representativ dag)

To grove brødskiver med egg og røkelaks

Kaffe

Biffsalat med bacon, en brødskive

En gresk yoghurt og 20mandler

Pasta og kjøttsaus (1porsjon og brukte karbonadedeig) 1 stor ss gresk yoghurt og revet parmesan

Smoothie laget av 1/2 banan, en neve jordbær og en neve blåbær

To ruter mørk sjokolade

Noen dager spiser jeg litt mer og andre dager mindre. Teller ikke kalorier, men passer på å få i meg fett, så det er jeg litt påpasselig på for jeg spiser ikke smør på brødskivene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten 32 år så er derfor jeg kanskje føler at det er litt ubehagelig med denne løpekroppen. Føler meg litt lite feminin for har jo nesten ikke pupper. Men så er jeg jo så glad i å løpe, elsker det, og vil jo egentlig løpe enda mer men har erfaring med at jeg lett får belastningsskader og er derfor jeg må moderer meg.

Skrevet

Jeg er kvinne og jeg vet ikke om jeg menstruerer for jeg går på p-piller. Men jeg tror ikke jeg har en fettprosent på over 16. Fikk målt den for ett år siden i en DXA skanner og da hadde jeg en fettprosent på 14,5 og har ca samme kropp nå. Jeg trives med størrelsen min men ikke at jeg har så mye muskler. Jeg spiser mye mat, i går spiste jeg dette (for å ta en representativ dag)

To grove brødskiver med egg og røkelaks

Kaffe

Biffsalat med bacon, en brødskive

En gresk yoghurt og 20mandler

Pasta og kjøttsaus (1porsjon og brukte karbonadedeig) 1 stor ss gresk yoghurt og revet parmesan

Smoothie laget av 1/2 banan, en neve jordbær og en neve blåbær

To ruter mørk sjokolade

Noen dager spiser jeg litt mer og andre dager mindre. Teller ikke kalorier, men passer på å få i meg fett, så det er jeg litt påpasselig på for jeg spiser ikke smør på brødskivene mine. Anonymous poster hash: cafd6...a51

Med tanke på at du er 32 år og har så lav fettprosent så ville jeg personlig tatt tak for å øke fettprosenten. Du er allerede i en alder det kroppen begynner å bryte seg selv ned, spesielt med tanke på beinskjørhet, og trening skal liksom være med på å forhindre at en bryter ned kroppen, men du gjør det motsatte når du ikke gir kroppen nok næring.

Du kommer ikke til å bli veldig mye større av å få mer fett på kroppen. Du vil bare se litt mykere og feminin ut. Det er umulig for en aktiv løper som spiser rett å se "stor" ut. Da er jeg redd du og også har et forvrengt bilde av deg selv og kroppen din og at du har enda mer å jobbe med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå en eller to av dagene du løper? Kanskje du trener/løper for hardt? Hvor lenge løper du ca og stopper du eller løper du i ett? Hurtig eller mer rolig? 

Ville og fått mer fett i kosten. Økologisk kokosolje ( ei spisesje pr dag f.eks ), avocado, usalta nøtter. Kanskje ta smør på brødskivene av og til. Meierismør er sunt når du er så aktiv. Viktig å ta en god omega 3 hvis du ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 2ed98...790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...