simao Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Er dt noen som kan hjelpe meg. ?! Jeg har søkt på en studieplass på hio . høyskolen krever en poengsum på 44,3 til den studien jeg ønsker å få og jg har 45,9 . Endret 24. oktober 2015 av simao
Gjest Gjest_frisk Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Det er umulig å si. Kommer helt an på poengene til de andre søkerne.
simao Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2015 Det er umulig å si. Kommer helt an på poengene til de andre søkerne. Men ut ifra erfaringen din og det imntrykket du har fått først,har jg sjanse til å få plass?! Jg har glemt å nevne at den høyskolen jg vil ha ,r dessverre andre valget mitt. Har dt noe å si eller ikke
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Men ut ifra erfaringen din og det imntrykket du har fått først,har jg sjanse til å få plass?! Jg har glemt å nevne at den høyskolen jg vil ha ,r dessverre andre valget mitt. Har dt noe å si eller ikke Hvis du kommer inn på førstevalget ditt, vil du ikke få tilbud om andrevalget ditt. Så det at du ikke har omprioritert innen fristen, vil ha mye å si. Anonymous poster hash: 29b9a...0f2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Klin umulig å si noe når det er så få plasser. Hvordan har søkertallet utviklet seg? De fleste poenggrenser øker ikke 1.6 poeng fra år til år, men når det er så få søkere skal det færre søkere til for å gi store utslag på poenggrensen enn på studier med mange søkere. Hvis dette studiet er andrevalget ditt avhenger det av om du kommer inn på førstevalget eller ikke. Du får kun ett tilbud om plass: Får du plass på førstevalget kan du ikke få tilbud her. Får du derimot ikke tilbud på førstevalget, da har det ingenting å si at dette studiet var andrevalget ditt. Da kjemper du på lik linje med alle andre om plass her, enten de hadde dette studiet som førstevalg eller ikke. Så hvis førstevalget ditt krever 50 poeng for å komme inn, da har du like stor sjanse for å komme inn på dette studiet som hvis du hadde dette studiet på førstevalg. "Problemet" er bare om du kommer inn på det du har på førstevalg, for da kan du ikke få tilbud om dette i stedet. Man får bare ett tilbud, og det er fra det studiet du har kommet inn på som sto høyest på prioriteringslisten din. Anonymous poster hash: a3ad2...946
simao Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2015 Klin umulig å si noe når det er så få plasser. Hvordan har søkertallet utviklet seg? De fleste poenggrenser øker ikke 1.6 poeng fra år til år, men når det er så få søkere skal det færre søkere til for å gi store utslag på poenggrensen enn på studier med mange søkere. Hvis dette studiet er andrevalget ditt avhenger det av om du kommer inn på førstevalget eller ikke. Du får kun ett tilbud om plass: Får du plass på førstevalget kan du ikke få tilbud her. Får du derimot ikke tilbud på førstevalget, da har det ingenting å si at dette studiet var andrevalget ditt. Da kjemper du på lik linje med alle andre om plass her, enten de hadde dette studiet som førstevalg eller ikke. Så hvis førstevalget ditt krever 50 poeng for å komme inn, da har du like stor sjanse for å komme inn på dette studiet som hvis du hadde dette studiet på førstevalg. "Problemet" er bare om du kommer inn på det du har på førstevalg, for da kan du ikke få tilbud om dette i stedet. Man får bare ett tilbud, og det er fra det studiet du har kommet inn på som sto høyest på prioriteringslisten din.Anonymous poster hash: a3ad2...946 Jg veit faktisk ike hvordan jg kan takke deg. Ordene dine betrygger meg og tar litt av nervøsiteten min.om jg kommer i det første valget eller andre er jg meget heldig siden både første og andre valget tilbyr få plasser. Men det som jg gruer meg mest til, r at jg ikke kommer inn hverken på det første eller andre valget ,det kommer tim å ha fatale konsekvenser over privatlivet mitt.dt som enda mer uroer meg ,er at jg ike tok hensyn til det med få plasser som høyskolene tilbyr og tenkte heller at jg oppfyller kravene il høyskolene ,men tanke på at jg har både riktig fag og snittet de krever. Men uansett,dt føler godt å dele det med andre som deg. Håper alt går etter planen og jg ikke trenger å si farvel til kjærsten min
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 kan du skrive "JEG", slitsomt å lese når du skriver "jg". Trodde dialekt og sms-språk ikke var lov på KG jeg. Om du sier nei til første valget, så risikerer du å stå uten plass. Men, du kan si ja til førstevalget (om du får tilbud om plass), også kan du sette deg opp på venteliste på den andre. Anonymous poster hash: 77dca...3e1 5
Gjest Margit Spat Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Men ut ifra erfaringen din og det imntrykket du har fått først,har jg sjanse til å få plass?! Jg har glemt å nevne at den høyskolen jg vil ha ,r dessverre andre valget mitt. Har dt noe å si eller ikke Ja, du har sjanse til å få plass. Nei, ingen av oss kan vite sikkert. Og hvis førsteønsket ditt har lavere poenggrense enn 45,9 så kommer du ikke inn på andreønsket. Det er liksom litt av poenget med prioritering. Antall søkere sammenliknet med i fjor kan ha noe å si, men det er jo søkernes karakterer som er aller viktigst. Antall søkere som har studiet som førstevalg kan du finne på samordna opptaks nettsider. Se her: http://www.samordnaopptak.no/tall/2015/mai/utdtyper/laerested/studier PS: unngå SMS-språk. Vondt å lese og mot reglene på forumet. Endret 13. juli 2015 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 Dersom du har dette valget på andreplass og du kommer inn på studiet du har valgt på førsteplass så faller det studiet du har satt på andreplass bort. Du kan IKKE takke nei til førsteplass og heller ta andre plass om du får tilbud om førsteplass. Og kutt sms-språk. Anonymous poster hash: 70c38...7cc 1
simao Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2015 Ja, du har sjanse til å få plass. Nei, ingen av oss kan vite sikkert. Og hvis førsteønsket ditt har lavere poenggrense enn 45,9 så kommer du ikke inn på andreønsket. Det er liksom litt av poenget med prioritering. Antall søkere sammenliknet med i fjor kan ha noe å si, men det er jo søkernes karakterer som er aller viktigst. Antall søkere som har studiet som førstevalg kan du finne på samordna opptaks nettsider. Se her:http://www.samordnaopptak.no/tall/2015/mai/utdtyper/laerested/studier PS: unngå SMS-språk. Vondt å lese og mot reglene på forumet. Beklager mye angå.sms språk. Ahhh, jeg ser på linken du sendte at det er 14 % økning på antall søkere i sammenligning med ifjor.igjen,nå er jeg veldig bekymret .men takk for svaret og for linken ,uansett. Høyskolen tilbyr 15 studieplasser med 48 søkere som konkurrer om de 15 studieplassene,det er skummelt å tenke på. Jeg skjønner ikke hva jeg burde gjort annerledes for å sikre meg den plassen. Men angå. de 48 søkere, kan det hende at noen av dem ikke har det snittet høyskolen krever men bare jar vaøgt høyskolen som jeg ønsler som første plass. Er det sannsylig at noen ikke oppfyller poengsummen som høyskolen krever.
Gjest Margit Spat Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 Beklager mye angå.sms språk. Ahhh, jeg ser på linken du sendte at det er 14 % økning på antall søkere i sammenligning med ifjor.igjen,nå er jeg veldig bekymret .men takk for svaret og for linken ,uansett. Høyskolen tilbyr 15 studieplasser med 48 søkere som konkurrer om de 15 studieplassene,det er skummelt å tenke på. Jeg skjønner ikke hva jeg burde gjort annerledes for å sikre meg den plassen. Men angå. de 48 søkere, kan det hende at noen av dem ikke har det snittet høyskolen krever men bare jar vaøgt høyskolen som jeg ønsler som første plass. Er det sannsylig at noen ikke oppfyller poengsummen som høyskolen krever. Til det jeg uthever: Karaktersnittet er det som teller for om du kommer inn på studier. Dessuten er det lurest å ha det studiet en ønsker seg mest på førsteplass på prioriteringslista. Som sagt: hvis du har gode nok karakterer til å komme inn på det studiet som står på førsteplassen din, så er det det studiet, og ingen andre, du kommer inn på.
simao Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #12 Skrevet 13. juli 2015 Til det jeg uthever: Karaktersnittet er det som teller for om du kommer inn på studier. Dessuten er det lurest å ha det studiet en ønsker seg mest på førsteplass på prioriteringslista. Som sagt: hvis du har gode nok karakterer til å komme inn på det studiet som står på førsteplassen din, så er det det studiet, og ingen andre, du kommer inn på. Sant nok, jeg vet jeg spør nå mye. Men hva skjer med sjansene mine hvis jeg ikke får skole tilbud på første valget mitt, og går automatisk til andre valget ,er det sånn at jeg har mindre sjanse til å komme inn på andre valget mitt i sammenligning med de som har valgt "andre valget mitt " som første i prioriteringslista dems eller deres.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Sant nok, jeg vet jeg spør nå mye. Men hva skjer med sjansene mine hvis jeg ikke får skole tilbud på første valget mitt, og går automatisk til andre valget ,er det sånn at jeg har mindre sjanse til å komme inn på andre valget mitt i sammenligning med de som har valgt "andre valget mitt " som første i prioriteringslista dems eller deres. Du kan ikke velge. Kommer du inn på førstevalget så faller andrevalget bort. Du kan ikke endre til andrevalget om du kommer inn på førstevalget. Det går ikkeAnonymous poster hash: 70c38...7cc
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #14 Skrevet 13. juli 2015 Sant nok, jeg vet jeg spør nå mye. Men hva skjer med sjansene mine hvis jeg ikke får skole tilbud på første valget mitt, og går automatisk til andre valget ,er det sånn at jeg har mindre sjanse til å komme inn på andre valget mitt i sammenligning med de som har valgt "andre valget mitt " som første i prioriteringslista dems eller deres. Alle konkurrerer likt om plassene, uansett hvilken prioritering man hadde det aktuelle studiet som. Det er poengsummen din som avgjør, ikke hvor lyst du har til å komme inn. Altså: Hvis en person for eksempel ikke har høy nok poengsum til å få plass på 1. og 2.valget sitt, men derimot får tilbud om 3.valget så har personen "danket ut" de som hadde det 3.valget som sitt første, hvis h*n hadde høyere poengsum enn dem. Skjønner?Anonymous poster hash: a8d11...c15 2
Wolfmoon Skrevet 13. juli 2015 #15 Skrevet 13. juli 2015 Sant nok, jeg vet jeg spør nå mye. Men hva skjer med sjansene mine hvis jeg ikke får skole tilbud på første valget mitt, og går automatisk til andre valget ,er det sånn at jeg har mindre sjanse til å komme inn på andre valget mitt i sammenligning med de som har valgt "andre valget mitt " som første i prioriteringslista dems eller deres. Du kan ikke velge. Kommer du inn på førstevalget så faller andrevalget bort. Du kan ikke endre til andrevalget om du kommer inn på førstevalget. Det går ikkeAnonymous poster hash: 70c38...7cc Jeg tror ikke det er det TS lurer på. Hvis jeg forstår riktig, så er spørsmålet om hva som skjer hvis man ikke får plass på førstevalget, om man stiller dårligere enn de som hadde andrevalget som førstevalg. Svaret på det er i så fall nei, kommer du ikke inn på førstevalget, konkurrerer du om andrevalget på lik linje med de som hadde dette som førstevalg.
Gjest Margit Spat Skrevet 13. juli 2015 #16 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Sant nok, jeg vet jeg spør nå mye. Men hva skjer med sjansene mine hvis jeg ikke får skole tilbud på første valget mitt, og går automatisk til andre valget ,er det sånn at jeg har mindre sjanse til å komme inn på andre valget mitt i sammenligning med de som har valgt "andre valget mitt " som første i prioriteringslista dems eller deres. Hvis du ikke får tilbud om førstevalget ditt fordi du har for få poeng å konkurrere med, så konkurrerer du på lik linje med alle andre på andrevalget ditt. Det er konkurransepoengene som bestemmer hva du kommer inn på, og du får alltid tilbud om studieplass så høyt opp på prioriteringslista di som mulig. Endret 13. juli 2015 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #17 Skrevet 13. juli 2015 Jeg tror ikke det er det TS lurer på. Hvis jeg forstår riktig, så er spørsmålet om hva som skjer hvis man ikke får plass på førstevalget, om man stiller dårligere enn de som hadde andrevalget som førstevalg. Svaret på det er i så fall nei, kommer du ikke inn på førstevalget, konkurrerer du om andrevalget på lik linje med de som hadde dette som førstevalg. Såg det nå ☺Anonymous poster hash: 70c38...7cc
simao Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #18 Skrevet 13. juli 2015 Mange takk skal dere ha . Jeg får vente og se. Jeg håper alle skal få det de ønsker 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå