Gå til innhold

Kan man måle eksakt kaloriforbrenning?

Anbefalte innlegg

Gjest princess123
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det går an å gå til lege/helsestudio eller noe lignende og måle eksakt hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag, og hvor mye man skal ha i seg for å gå ned i vekt osv? Jeg teller kalorier, men jeg vet jo ikke om det blir riktig da jeg ikke gjør annet enn å holde meg under 1200 kcal daglig!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det går an å gå til lege/helsestudio eller noe lignende og måle eksakt hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag, og hvor mye man skal ha i seg for å gå ned i vekt osv? Jeg teller kalorier, men jeg vet jo ikke om det blir riktig da jeg ikke gjør annet enn å holde meg under 1200 kcal daglig!

Å ligge på under 1200 kalorier daglig er IKKE riktig.

Anonymous poster hash: f3388...702

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ligge på 1200 kcal for å gå ned i vekt. Det er vel ikke noe merkelig med det? Når man ikke veier så mye, er liten og ikke trener, må man faktisk ned i så lite for å gå ned i vekt.. Men det er selvsagt individuelt hva man bør holde seg på av kcal!

Anonymous poster hash: 2c798...d57
Skrevet (endret)

Du kan finne det ut ganske nøyaktig på egen hånd. 1 kg fettvev tilsvarer ca 7000 kalorier. Hvis du veier alt du spiser og drikker, bruker riktige verdier for hver enkelt matvare og registrerer kalorier, og samtidig veier deg hver morgen, vil du i løpet av et par uker kunne regne ut hvor mange kalorier du forbruker pr dag i gjennomsnitt. Hvis du feks spiser 2000 kalorier hver dag, og går ned 1 kilo i løpet av en uke, har du forbrent 3000 kalorier hver dag i gjennomsnitt.

Hvor mye en person faktisk tar opp av det han/hun spiser, kan variere, men man kan ikke produsere energi av luften, så ved avvik fra normen vil opptaket alltid være mindre, ikke større.

Verdier for råvarer kan variere mellom sorter og etter årstid og region. Ferdigmat kan ha endret oppskrift ift tabellene som er tilgjengelige og avvike noe fra innholdsdeklarasjonen. 

Men å telle kalorier er likevel en veldig bra pekepinn, faktisk det beste redskapet vi har, om det brukes riktig.

Er du veldig liten/inaktiv? Registrerer du nøyaktig? 1200 kalorier er ganske lite mat.

(Rettet regnefeil :) )

Endret av Pringle
Skrevet

Det er fysisk og praktisk umulig å beregne eksakt hvor mye energi du trenger per dag. Går du opp trappa én gang ekstra har du straks forbrent litt mer.

Du kan derimot finne ut rimelig eksakt hvor mye du forbrenner. Da må du gå med maske og utstyr som måler forskjell i oksygenmengde på innpust og utpust. Jeg vet ikke om slikt utstyr fins i mobil utgave, i så fall er prisen astronomisk.

Poenget mitt er: Glem å finne et eksakt tall for hvor mye du forbrenner eller hvor mye du trenger, det er ikke praktisk mulig.

Et spørsmål til deg: Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ligge på 1200 kcal for å gå ned i vekt. Det er vel ikke noe merkelig med det? Når man ikke veier så mye, er liten og ikke trener, må man faktisk ned i så lite for å gå ned i vekt.. Men det er selvsagt individuelt hva man bør holde seg på av kcal!

Anonymous poster hash: 2c798...d57

Dersom du ikke veier så mye og er liten, hvorfor trenger du da å gå ned i vekt? 1200 om dagen er lite, og man bør ikke ligge under basalforbrenning.

Anonymous poster hash: f3388...702

• Liker 2
Skrevet

Hvis man må veldig lavt ned i energiinntak for å gå ned i vekt så må man simpelt øke aktiviteten slik at man får en sunnere vektnedgang og fortsatt kan spise seg mett og få i seg nok næringsstoffer. Da snakker jeg om hverdagsaktivitet, men trening hjelper enormt mye når man skal gå i underskudd da man kan spise mer og bygge opp styrke i kroppen som igjen hjelper på med forbrenningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...