Gå til innhold

Slette alle studieønsker fra samordna? Vil fortsette på studiet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I dag 12.juli, er fristen for å slette studieønsker på samordna opptak(muligens innen 14.00 i morgen, siden de alltid opererer med å dekke alle tidssoner) 

Uansett, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med søknaden min der inne. 

Jeg går på et 5-årig studie, startet i august, og var tidligere usikker på om jeg skulle fortsette på studiet. Men nå har jeg bestemt meg for å fortsette der. Jeg har allerede registrert meg for eksamen og undervisning via studentweb.

Siden jeg var veldig i tvil først, valgte jeg å sende ny søknad til samordna opptak i april, og satte opp andre studieønsker. (Bare for å ha en plan B i tilfelle jeg skulle stryke på eksamen, eller for å ha andre alternativer å forholde meg til)

Jeg har som nevnt nå bestemt meg for å fortsette på studiet mitt, men lurer på hva jeg skal gjøre med søknaden min på samordna. Om jeg bare skal slette alle studieønsker der, eller ikke. Vet ikke om det er så farlig med det. Eller om jeg når svarene på søknaden kommer bare skal takk nei til noe studieplass?

Noen som vet om man via samordna har sånn ''automatisk svare ja til det man får tilbudt'' alternativ? Hadde jo vært sykt krise når jeg nå har bestemt meg for å fortsette på studiet mitt, også hadde jeg blitt tilbudt plass på nytt studieprogram, at jeg bare hadde blitt automatisk registrert på det studieprogrammet jeg hadde fått tildelt. :(

Skal innrømmes at jeg er en ekstremt bekymringsfull person, så bekymrer meg for slike problemstillinger, at jeg skal bli kastet ut av studiet og så videre. Ja, teit. 

Anonymous poster hash: 2b336...07e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må fysisk godkjenne inntak, så om du ikke rører noe så mister du ikke plassen din.

Anonymous poster hash: d3d14...819
AnonymBruker
Skrevet

Samordna opptak formidler kun tilbud om opptak. De har ikke myndighet til å gripe inn og kaste deg ut av nåværende studie bare fordi du glemmer å takke ja/nei.

Er forøvrig ingen lov som sier at du ikke kan starte på et nytt studie selv om du allerede er student. Så lenge du registrerer deg for hvert semester står du fritt til å gjøre som du vil.

Anonymous poster hash: 83103...91b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som det helt riktig sies her: Du får kun tilbud om opptak. Sier du ikke aktivt ja får du ikke plassen. Eneste grunn til å slette søknaden måtte vært å eventuelt spare en eller annen som også har søkt for å ha nerver enda en liten stund fordi du skyver vedommende ned på venteliste. Noe jeg ville forsøkt å gjøre, dersom jeg hadde sjansen, men ikke noe som vil påvirke deg uansett.

Og det er naturligvis heller ingenting i veien for å takke ja, sånn i teorien, du mister jo ikke plassen ved nåværende studium ved å si ja til en annen. Det er tusenvis av studenter som tar to ting samtidig. Blant annet jeg er registrert to steder. Nå er neppe det aktuelt for deg, men du er altså dobbelt sikret. Ikke kan du takke ja til plass uten å aktivt takke ja, og ikke hadde det vært noe problem for deg om du så hadde takket ja heller.

Anonymous poster hash: 8f131...9cc
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å komme med en opplysning, så er både det studieprogrammet jeg går på og det som er på min førsteplass i søknaden ved samme studiested. :)

Vet ikke om det har noen betydning. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å komme med en opplysning, så er både det studieprogrammet jeg går på og det som er på min førsteplass i søknaden ved samme studiested. :)

Vet ikke om det har noen betydning. 

Fortsatt helt uproblematisk. Det kunne vært hvilken linje hvor som helst, du kan ikke gå på noen smell her. Forstår at du er en litt bekymret type, så jeg forstår at du uroer deg, men du kunne surret til dette om du så prøvde alt du har. Det er ingen fare, det verste som skjer er at en annen får beskjed om at h*n ikke kom inn i første omgang - og deretter kommer inn på suppleringsopptaket fordi du ikke har takket ja :)

Anonymous poster hash: 8f131...9cc

Skrevet

Avhenger av utdannings institusjon , ved de fleste universitet ( deriblant UiB) vil tidligere gyldige opptak bli terminert - dersom en takker ja til en ny studieplass ved samme institusjon .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avhenger av utdannings institusjon , ved de fleste universitet ( deriblant UiB) vil tidligere gyldige opptak bli terminert - dersom en takker ja til en ny studieplass ved samme institusjon .

Sånn var det ihvertfall ikke ved UiO da jeg studerte der. Lurer på hva som er UiBs begrunnelse for slik praksis?

Anonymous poster hash: 339e1...2d7

Skrevet

Sånn var det ihvertfall ikke ved UiO da jeg studerte der. Lurer på hva som er UiBs begrunnelse for slik praksis?Anonymous poster hash: 339e1...2d7

Begrunnelsen er vell at studenter skal kun ha en aktiv utdanningsplan ( som er kontrakten mellom studenten og utdanningsinstitusjon ) - og at ved flere utdanningsplaner blir ikke flere rettigheter gitt.

Uansett - om en begynner på et Utdanningsløp , slutter - begynner på et nytt for å så bestemme seg å fullføre det første parallelt - kan en det . En har bare ikke selv tilgang til begge utdanningsplanene - og må snakke med studiekonsulent for å legge opp et fornuftig løp.

Dette har blitt strengere i det siste - og vil bli likt / mer likt på tvers av institusjonene .

AnonymBruker
Skrevet

Er slik på UiS også. Men hvis du snakker med fakultetet kan du få en annen ordning på det. Du kan sende en mail direkte til opptakskontoret for å be dem annulere søknaden din. de vil da bare sette deg som ukvalifisert eller liknende, så trenger du ikke "ta en plass fra noen andre" 

Anonymous poster hash: 13992...0b2
Skrevet (endret)

Trakk du søknaden din? Det er selvsagt ikke på noen måter farlig å ikke trekke søknaden og la være å svare. Det samme skjedde med meg i fjor. Jeg var ikke sikker på at jeg kom innpå masterstudiet jeg hadde søkt på, og søkte derfor samtidig nye studier på SO og glemte å trekke søknaden min. Så jeg kom inn på et studie, gjorde ingentig. Ingen skade skjedd.

Vel bortsett fra at jeg fikk litt dårlig samvittighet. Jeg visste innen det tidspunktet en kunne trekke søknaden at jeg ikke kom til å begynne på et nytt studie og dermed har jeg imidlertid tatt opp plassen til noen og satt vedkommende på venteliste. Jeg bare glemte å trekke søknaden. Når du uansett vet at du ikke skal begynne så er det litt unødvendig å ikke trekke den. Ved å trekke deg gjør du det enklere for en person som både vet hva han/hun skal bruke det neste året til og eventuelt hvor vedkommende skal studere (gjør det enklere for vedkommende i boligjakt, fremfor at vedkommende må vente på neste opptak). 

Så til en eventuell neste gang, så trekk søknaden om du er helt sikker på at du uansett ikke skal takke ja. Du tar bare sannsynligvis opp plassen til noen som vil takke ja og som eventuelt må vente noen dager til bare fordi man var litt lat.

Endret av lillsunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...