Haj88 Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Hei dere Jeg skal gifte meg, ja det er ikke før i juni 2017, men allerede nå, så tenker jeg på vekta mi. Jeg er 1,69 cm høy, og veier 100 kg, og har stor mage og store lår/hofter.. Jeg har fryktelig vondt for å si nei til mat, søtsaker og brus. i de 6 siste mnd har vi bestilt junkfood 1-2 ganger i uka , og jeg får like dårlig samvittighet hver eneste gang, men jeg veit ikke hvordan jeg skal slutte og hvordan jeg skal gå ned i vekt. Jeg vil så gjerne gå ned 30 kg, slik at jeg får på meg drømmekjolen min, og jeg sjøl kan føle meg penere igjen. I dag er jeg bare en tjukk, fæl jente med dårlig selvtillit. Har noen noe gode tips til hvordan jeg kan gå ned i vekt? Har prøvd alt fra trening, til sunn mat, til dietter, til å ikke prøve å spise mat.. HJELP MEG vær så snill.. Hilsen jente på gråten ;(
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Hei dere Jeg skal gifte meg, ja det er ikke før i juni 2017, men allerede nå, så tenker jeg på vekta mi. Jeg er 1,69 cm høy, og veier 100 kg, og har stor mage og store lår/hofter.. Jeg har fryktelig vondt for å si nei til mat, søtsaker og brus. i de 6 siste mnd har vi bestilt junkfood 1-2 ganger i uka , og jeg får like dårlig samvittighet hver eneste gang, men jeg veit ikke hvordan jeg skal slutte og hvordan jeg skal gå ned i vekt. Jeg vil så gjerne gå ned 30 kg, slik at jeg får på meg drømmekjolen min, og jeg sjøl kan føle meg penere igjen. I dag er jeg bare en tjukk, fæl jente med dårlig selvtillit. Har noen noe gode tips til hvordan jeg kan gå ned i vekt? Har prøvd alt fra trening, til sunn mat, til dietter, til å ikke prøve å spise mat.. HJELP MEG vær så snill.. Hilsen jente på gråten ;( Først av alt, det er en ekstremt dårlig idé å ikke spise mat. Det er bare dumt, slutt med det øyeblikkelig. For det andre har du umulig prøvd alt. Du sier du spiser junkfood en til to ganger i uken. Det er ikke "å prøve alt". Hvor lenge har du prøvd å gå ned i vekt? Det tar tid å kvitte seg ned ekstra kilo og for meg høres det ut som det du trenger en en livstilsendring. Anonymous poster hash: a35a7...627 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Klem til deg. Så lur du er som gir deg selv så god tid. Da trenger du ikke starte så hardt Start med de endringene som virker enklest først? Hva med å Feks kutte ut brus først (evt gå over til kalorifri brus) og begrense takeaway og godis til maks en gang i uken? Det bør føles levelig Så kan du etterhvert starte å bevege deg mer, begrense snacks og godis enda mer osv Når alt dette føles som vaner og ikke lenger krever like mye viljestyrke lenger kan du innføre rutiner for sunne middager osv osv Dette er bare ment som et eksempel altså, godt mulig det er enklere for deg å starte rett på med trening Feks. Mange motiveres først til bedre matvaner etter å ha kommet i gang med treningen. Lykke til ! Ta den tiden det trenger og ikke bli demotiverert av tilbakefall og nedturer. De vil komme uansett, man må bare lære seg hvordan man kommer seg på hesten igjen. Du har jo så enormt god tid på deg. Anonymous poster hash: 06e39...d85 2
Haj88 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2015 Har prøvd i hvertfall 8-9 år, men har alltid slitt med overvekt, og det hjalp ikke noe særlig etter at jeg fikk barn, og ble aldri kvitt de babykiloene.. Jeg veit veldig godt at det tar tid med å gå ned. Det meste jeg har klart er 3 kg på 6 mnd..
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Har prøvd i hvertfall 8-9 år, men har alltid slitt med overvekt, og det hjalp ikke noe særlig etter at jeg fikk barn, og ble aldri kvitt de babykiloene.. Jeg veit veldig godt at det tar tid med å gå ned. Det meste jeg har klart er 3 kg på 6 mnd.. Du inntar for mange kalorier sammenlignet med aktivitetsnivået ditt. Du kan velge: Enten så må du gjøre noe med kostholdet eller så må du bli betydelig mer aktiv. Kostholdet er på mange måter viktigst, men det beste er om man klarer begge deler. En gåtur hver dag på en time, det klarer man, om man vil. Klarer du ikke begge deler, start med maten. Når du sier at du prøver, hva mener du? Kan du gi konkrete eksempler på hva du har prøvd? Hvordan spiser du og hvor mye beveger du deg? Anonymous poster hash: a35a7...627 4
Gjest ulvepopcorn Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Har du vurdert å skaffe deg en PT/kostholdsveileder, slik at dere sammen kan lage en plan for kosthold (ja, for du må spise - bare riktig!) og trening? Det koster riktignok litt, men da får du endel kunnskap du kanskje ikke sitter med selv, samt en sparringspartner når det røyner på. Hva med å avtale med din kommende ektefelle at dere ikke skal bestille junk/kjøpe godteri/brus? Avtale sunne måltider? Forberede uken f.eks. hver søndag (skrive handleliste, (sunn) middagsliste, planlegge mosjon/hverdagsaktivitet/trening?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 Meld deg inn i vektklubb.no, begynn på Grethe Roede eller lignende slik at du lærer hva du kan spise mer av og hva du må begrense i mengde. Start å gå turer med eller uten barn/barnevogn, veg ikke hvor stort barn du har. Men ikke begynne med alle endringer på en gang, men sart i det små. Det aller viktigste er at du må ville det selv, du må være motivert for å legge om livsstilen din. Å skape varige endringer er inne alltid lett, så derfor er motivasjonen og viljen viktig.Anonymous poster hash: 8380e...3fa 1
Gjest Nanne70 Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Du må rett og slett gjøre en beslutning og holde deg til den. Siden det ser ut som om du har litt dårlige matvaner, er første steg å ta tak i dem. Noe som kan hjelpe mentalt i en kostholdsomleggingsprosess, er å tenke at du ikke skal slutte med junkfood og godterier og usunn mat, men du skal begynne å spise sunnere mat. Etter hvert som kroppen blir vant til å bli mett av passelige mengder sunn mat, kommer lysten til å spise junkfood og godterier til å bli mye mindre. Du må også være forberedt på at det kommer til å ta tid, tross alt så kom jo ikke kiloene på over natten, ikke sant? Det er dessuten viktig å gjøre dette gradvis, sånn at man lar både hode og kropp få tid til å venne seg til et annet kosthold og en annen livsstil. Begynn med å spise 3 ordentlige måltider om dagen (og evt 1-2 mellommåltider om det er behov), og sørg for at alle måltidene inneholder langsomme karbohydrater, proteiner og sunt fett. Langsomme karbohydrater er grovest mulig fullkornsprodukter og det meste av grønnsaker, samt erter, bønner og linser. Proteiner får du hovedsakelig fra kjøtt, fisk, fugl og egg, samt naturlig magre melkeprodukter som skyr, kesam og cottage cheese. Sunne fettsyrer er f.eks. Extra Virgin olivenolje, Kaldpresset/E.V. kokosolje, kaldpresset rapsolje og skikkelig smør. Dropp så langt det går slikt som margarin, lettprodukter og hel/halvfabrikata, dvs. alt som lages av pulver på pose og ferdigmat. Et hederlig unntak er Fjordland sine middager, som er laget etter sous vide-prinsippet. Bra frokost er f.eks. et par brødskiver av grovbrød av god kvalitet med et tynt lag smør og godt med pålegg, samt masse grønt, havregrøt uten sukker men med smørøye og kanel, egg i alle former, hjemmelaget musli med syrnet melk eller naturell youghurt og en god neve bær. Til lunsj er det fint med middagsrester, salat med mye protein (egg, kylling, skinke osv.) og en sunn fettkilde (fetaost, oliven, avocado) eller en oljebasert dressing, omelett med skinke og grønnsaker etc. Bruk fantasien! Suppe på termos er også godt. Middag kan være det du liker, og variasjon er bra. En enkel måte å beregne porsjonsstørrelser på er en håndflate proteiner, en håndflate langsomme karbohydrater og en og en halv til to håndflater grønnsaker, samt 1 ss fett eller 1 dl saus. Bytt ut brus med Farris hvis du er glad i kullsyreholdige drikker, evt. kan du inntil videre blande Farris og sukkefri saft eller juice, men hold deg til vann/farris til måltidene. Jeg kan ellers anbefale alle bøkene til dr. Berit Nordstrand, de er veldig inspirerende! Lykke til
Nariko Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 For det første må du få med mannen din på dette. Ikke mer bestilling av junkfood eller annen hurtigmat. Rydd ut og kast alt av dårlig mat på kjøkkenet og sett opp en handleliste for hele uka med hva der skal ha til middag hver dag. Fokuser på masse grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fet fisk, karbonadedeig, kylling/kalkun, brun ris/pasta etc. Lag akkurat passe mengde mat så det ikke blir masse til overs og legg opp tallerkenen på kjøkkenet. Tenk 200 gram med kjøtt, en knytteneve med pasta/ris og masse grønnsaker. Til dessert er melon supert! Søtt og friskt, men inneholder kun 22-30 kcal per 100 gram. Et lurt triks er også å drikke f.eks en kopp varm te etter hvert måltid da det tar 20 min fra siste bit til hjernen registerer at magen er mett. Spis til faste tider hver dag slik at kroppen blir sulten til faste tider. Ikke handle på tom mage. Lørdagsgodis handles på lørdagen og det må det ikke være smågodt, sjokolade, chips og brus. En pose microwave popcorn Light deles fint på 2 og inneholder da 160 kcal per person. Det holder med én liten sjokolade hver om det er det en har lyst på, men uansett så skal dere spise en solid middag først slik at blodsukkeret er stabilt før snacksen settes frem. Og sunn, næringsrik mat betyr ikke kjedelig mat med kyllingfilet og grønnsaker. I dag spiste jeg f.eks speltlompepizza med karbonadedeig, tomatpuré og løk med revet ost på toppen med masse frisk salat med agurk, tomat, avokado og agurk. Supergodt, enkelt og næringsrikt
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 Jeg har gått ned 2 kg på 1 uke. Hvordan i alle dager har du ikke klart å gå ned mer enn 3(!!) kg på 6 mnd. Det er bare å spise relativt sunn mat ofte i mindre porsjoner og bevege deg mer. Selvfølgelig takke nei søtsaker og kutte ut junk. 30 kg på 2 år burde ikke være noe problem.Anonymous poster hash: 8147d...36a
Pringle Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Det er ingen vits i å prøve, det er bare å gjøre. Det fine med vektnedgang at det er enkelt, ingen magi involvert, det fungerer hvis man gjør det riktig. Du vet godt hvordan du går ned i vekt: Spise mindre enn du bruker. Du skal ikke sulte deg. Du kan fint gå ned 30 kilo på litt under et år. (Edit: Juni 2017 er jo om TO ÅR? Seriøs?) Det vanskelige er å ta de riktige valgene, konsekvent, over tid. Spør deg selv: Hvorfor er det vanskelig å si nei til snop? Hvorfor bestiller dere junkfood? Endret 12. juli 2015 av Pringle
Luckiness Skrevet 12. juli 2015 #12 Skrevet 12. juli 2015 Kast alt du har av søtsaker og usunn mat hjemme. Bare å kutte ut søtsaker og fastfood vil nok få deg til å gå ned litt. Deretter lager du middagsliste for en hel uke og handler inn til det. Søk etter sunne oppskrifter på nett, matprat har f.eks. en sunn-kategori. -Spis grovt brød eller knekkebrød til frokost og kvelds. Eller havregrøt (bruk lite sukker om du absolutt må ha det på toppen). Bytt ut salamien/fårepølsen med go&mager salami eller skinke, bruk lettere hvitost og brunost, kremost på tuber fåes i f.eks. "mager skinke - max 10% fett", ikke bruk mer smør enn nødvendig eller kutt det helt ut, bruk isåfall vita hjertego eller brelett. -Spis oppkjærte friske grønnsaker til mellommåltider eller frukt. Liker du yoghurt så kjøp dobbel 0 og ikke yoghurt fult av fett og sukker. -Spis heller mindre og oftere enn få og store porsjoner -Ikke kjøp inn usunne matvarer og søtsaker med mindre du "trenger" det. Å ta seg litt sjokolade på en lørdag må gå fint. Men da handler du ikke det inn før den lørdagen. -Skal du i besøk hvor du vet det serveres dessert, kaker o.l. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal tillate deg. F.eks. en ok porsjon dessert og et kakestykke - men ikke mer enn det. Vær selvdisiplinert. Du kommer til å få igjen for det! Og det er lov å takke nei til søtsaker i besøk. Ikke føy deg fordi vertsskapet maser om at du må ta et stykke til, det er lov å si at man er mett. -Ikke lag mer mat enn du spiser. Fort gjort å da spise en porsjon ekstra selv om man egentlig er mett. -Lag gode og spennende salater (oppskrifter på nett) til lunsj -Tomatsuppe eller spinatsuppe med kokt egg og et rundtstykke er godt til middag. -Kjøp chips med mindre salt (sørlandschips har en med 30% mindre salt) eller usaltede nøtter om du "må" ha snacks i helgene. Det er jo fortsatt usunt og mange kalorier, men bytt ut det usunne med noe som hvertfall er litt sunnere. -Lag mat fra grunnen. Da vet du hva som er i.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #13 Skrevet 12. juli 2015 Kast alt du har av søtsaker og usunn mat hjemme. Bare å kutte ut søtsaker og fastfood vil nok få deg til å gå ned litt. Deretter lager du middagsliste for en hel uke og handler inn til det. Søk etter sunne oppskrifter på nett, matprat har f.eks. en sunn-kategori. -Spis grovt brød eller knekkebrød til frokost og kvelds. Eller havregrøt (bruk lite sukker om du absolutt må ha det på toppen). Bytt ut salamien/fårepølsen med go&mager salami eller skinke, bruk lettere hvitost og brunost, kremost på tuber fåes i f.eks. "mager skinke - max 10% fett", ikke bruk mer smør enn nødvendig eller kutt det helt ut, bruk isåfall vita hjertego eller brelett. -Spis oppkjærte friske grønnsaker til mellommåltider eller frukt. Liker du yoghurt så kjøp dobbel 0 og ikke yoghurt fult av fett og sukker. -Spis heller mindre og oftere enn få og store porsjoner -Ikke kjøp inn usunne matvarer og søtsaker med mindre du "trenger" det. Å ta seg litt sjokolade på en lørdag må gå fint. Men da handler du ikke det inn før den lørdagen. -Skal du i besøk hvor du vet det serveres dessert, kaker o.l. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal tillate deg. F.eks. en ok porsjon dessert og et kakestykke - men ikke mer enn det. Vær selvdisiplinert. Du kommer til å få igjen for det! Og det er lov å takke nei til søtsaker i besøk. Ikke føy deg fordi vertsskapet maser om at du må ta et stykke til, det er lov å si at man er mett. -Ikke lag mer mat enn du spiser. Fort gjort å da spise en porsjon ekstra selv om man egentlig er mett. -Lag gode og spennende salater (oppskrifter på nett) til lunsj -Tomatsuppe eller spinatsuppe med kokt egg og et rundtstykke er godt til middag. -Kjøp chips med mindre salt (sørlandschips har en med 30% mindre salt) eller usaltede nøtter om du "må" ha snacks i helgene. Det er jo fortsatt usunt og mange kalorier, men bytt ut det usunne med noe som hvertfall er litt sunnere. -Lag mat fra grunnen. Da vet du hva som er i. Hvorfor det? Anonymous poster hash: a35a7...627 1
Luckiness Skrevet 12. juli 2015 #14 Skrevet 12. juli 2015 Hvorfor det? Anonymous poster hash: a35a7...627 For å holde blodsukkeret jevnt. Da kan man også slippe unna en del av disse "akutte" søtsak-behovene. Mindre sjanse for at man tyr til søtsaker dersom man er jevnt mett utover hele dagen. Spiser man sjeldnere, men større porsjoner er det lett for å bli kjempemett der og da, men ikke så alt for lang tid etter bli sulten igjen. Da er det fort gjort å gå på en smell og stappe i seg noe som er fort og godt (usunne ting som kjeks, sjokolade, chips o.l.). Det gjelder selvsagt ikke alle Og mye går jo på om man er selvdisiplinert nok til å holde seg unna usunne matvarer.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #15 Skrevet 12. juli 2015 For å holde blodsukkeret jevnt. Da kan man også slippe unna en del av disse "akutte" søtsak-behovene. Mindre sjanse for at man tyr til søtsaker dersom man er jevnt mett utover hele dagen. Spiser man sjeldnere, men større porsjoner er det lett for å bli kjempemett der og da, men ikke så alt for lang tid etter bli sulten igjen. Da er det fort gjort å gå på en smell og stappe i seg noe som er fort og godt (usunne ting som kjeks, sjokolade, chips o.l.). Det gjelder selvsagt ikke alle Og mye går jo på om man er selvdisiplinert nok til å holde seg unna usunne matvarer. Vel, dette er en sannhet med store modifikasjoner. Om man trives med få store eller mange små måltid er veldig individuelt. Når man skal ned i vekt bør man jo i utgangspunktet styre unna raske karbohydrater og dermed blir problemer knyttet til blodsukkerfall mindre relevant. For mange kan det også oppleves som stressende å skulle spise så og så ofte. Enig i det med selvdisiplin. Nettopp derfor synes jeg det er viktig å påpeke at man bør velge den måltidsfrekvensen som faller en mest naturlig, for å bygge opp under denne. Anonymous poster hash: a35a7...627 5
Nariko Skrevet 12. juli 2015 #16 Skrevet 12. juli 2015 For å holde blodsukkeret jevnt. Da kan man også slippe unna en del av disse "akutte" søtsak-behovene. Mindre sjanse for at man tyr til søtsaker dersom man er jevnt mett utover hele dagen. Spiser man sjeldnere, men større porsjoner er det lett for å bli kjempemett der og da, men ikke så alt for lang tid etter bli sulten igjen. Da er det fort gjort å gå på en smell og stappe i seg noe som er fort og godt (usunne ting som kjeks, sjokolade, chips o.l.). Det gjelder selvsagt ikke alle Og mye går jo på om man er selvdisiplinert nok til å holde seg unna usunne matvarer. Ikke om man spiser nok fett. Jeg har aldri blodsukkerdropp og spiser sjeldent mer enn 3 ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #17 Skrevet 12. juli 2015 Ikke om man spiser nok fett. Jeg har aldri blodsukkerdropp og spiser sjeldent mer enn 3 ganger om dagen. Godt poeng som jeg glemte å ta med i innlegget over. Spiser på samme måte som deg og for meg funker dette veldig bra. Anonymous poster hash: a35a7...627 1
Pringle Skrevet 12. juli 2015 #18 Skrevet 12. juli 2015 Jeg har aldri vært så mett som den perioden jeg spiste tre ganger om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #19 Skrevet 12. juli 2015 Jeg har aldri vært så mett som den perioden jeg spiste tre ganger om dagen. Enig. Det er nettopp derfor det funker så bra for meg, jeg er en sånn som synes det er vanskelig å slutte å spise før jeg faktisk merker noe metthetsfølelse. Jeg opplever det også som enklere å holde meg til tilmålte kalorier når jeg spiser færre og større måltider. Anonymous poster hash: a35a7...627 1
Haj88 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter #20 Skrevet 12. juli 2015 Jeg har vanskeligheter med å si nei til mat, fordi jeg rett og slett er glad i mat, og har kanskje ikke vært helt innstilt på å gå ned i vekt føre nå. Men det jeg er litt redd for er at sunn mat kan være litt dyrt, og vi har dessverre ikke så mye penger til overs da vi begge to er igjennom nav. (Vær så snill å ikke døm meg for det). Dere lurer sikkert på; "hmm, hvis dem har så lite penger, hvordan kan dem da ha råd til å gifte seg?". Joda, jeg kan da svare på det at vi skal ikke ha så stort bryllup, og vi driver å sparer litt penger her og her, også er jeg student, så jeg får stipend/forsørgerstipend, og alle de penga blir brukt til bryllup. Også får vi litt hjelp av foreldre/svigerforeldre. Men sånn konkret, hva er sunn mat? :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå