AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Jeg flyttet inn i ny leilighet som ble vasket av rengjøringsbyrå dagen før jeg flyttet inn for 10 dager siden. Jeg kjøpte på Ikea Hesseng madrass og Tromsdalen overmadrass for 10 dager siden. Har og har hatt siden noen små røde prikker her og der på kroppen som er typisk for at man har blitt bitt av noe. Men hva i alle dager kan det være, er det bedbugs i mine mye madrasser?! Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
Cathj Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 På norsk kaller vi vel disse veggdyr? Som, som navnet tilsier, bor i veggene, men gjerne forflytter seg til sengene fordi det er der de lettest har tilgang til blod fra mennesker. Jeg ville snakket med et skadedyrfirma. Hvis dette er veggdyr, så kommer de sannsynligvis fra veggene i leiligheten din, og da holder det ikke å ha et vaskefirma til å vaske. De kommer ikke som et resultat av dårlig renhold. Da må du gå hardere til verks (og få penger igjen hvis du har *kjøpt* leiligheten).
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Er det egentlig veggdyr, ok, men dette er boligbyggelagleilighet med betongvegger, på soverommet er 2 av veggene betongvegger, og 2 normale vegger, lettvegger?! Men da kan det alså være veggdyr i lettveggene? usj! TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 Ja, dette er en BBL leilighet jeg har kjøpt, overtakelse 10 dager siden TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
Minya Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Veggdyrene kan ha sittet i veggene, under listene i rommet eller innunder gulvplankene i påvente av ny mattilgang. Stod sengebunnen der, kan de ha bodd innunder treverket og krøpet frem i løpet av natten. Det kan også være så enkelt at det er et fuglerede like i nærheten av somerommet ditt. Da kan det komme fuglelopper hoppende inn og gnafse litt på deg om natten. Eller knott. De har mye mindre stikk enn myggen.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Hva gjør jeg? Avventer jeg situasjonen litt å ser om det bedres? Bør jeg ta kontakt med megleren å informere han i tilfelle det blir en sak utav dette? Har jeg en sak, d.v.s mulighet for at forrige eier må dekke kostnad på skadedyrfirma? TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
Cathj Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 Hva gjør jeg? Avventer jeg situasjonen litt å ser om det bedres? Bør jeg ta kontakt med megleren å informere han i tilfelle det blir en sak utav dette? Har jeg en sak, d.v.s mulighet for at forrige eier må dekke kostnad på skadedyrfirma? TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd Jeg hadde ringt skadedyrfirma i morgen og fått dem til å komme på befaring. Å bli kvitt veggdyr kan være dyrt, sikkert 15.000-20.000,-. Håper du er forsikret! Og hvis dette er noe tidligere eiere har unnlatt å opplyse om (som det sannsynligvis er), så kan du kreve å få dekket alle dine utgifter, kanskje til og med mer. Dette er en "mangel" på boligen.
Gjest Keikolina Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Er det masse små stikk på omtrent samme sted? Da kan det være fuglelopper.
Minya Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 I første omgang bør du ihvertfall konstatere hvilket insekt du har blitt bitt av, i tilfelle det er noe helt annet enn veggdyr. Er det veggdyr må du finne ut hvor de har gjemt seg i leiligheten og om det er en omfattende infestasjon i leilighetskomplekset, for da må hele røkla saneres, det hjelper ingenting å sanere bare din egen leilighet om resten av bygget også er infisert. Anticimex eller lignende skadedyrfirmaer kan finne ut hvor stor skaden er og hvorvidt hele bygget må saneres.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 I første omgang bør du ihvertfall konstatere hvilket insekt du har blitt bitt av, i tilfelle det er noe helt annet enn veggdyr. Anticimex eller lignende skadedyrfirmaer kan finne ut hvor stor skaden er og hvorvidt hele bygget må saneres. Hvordan skal jeg få konstatert hvilket insekt jeg har blitt bitt av? Om hele bygget må saneres, hvem betaler for det? TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 Nei, jeg er visst ikke forsikret for dette: 2.6 PLUTSELIGE SKADETILFELLER Følgende er dekket_ Plutselige skader som består i annet enn at tingen er borte Unntak: l søl, flekker, riper, avskalling og andre skjønnhetsfeil l skade som dekkes av garanti eller under selgers ansvar l skade som følge av slitasje, tæring, forbruk, tingens alder eller ødeleggelse av tingen selv l skade som følge av insekter, bakterier, sopp eller råte uansett årsak. TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #12 Skrevet 12. juli 2015 Men før dette går ut av proporsjoner, jeg har hatt 3 insektbitt siden jeg flyttet inn her. Mener å huske at jeg har hatt et insektbitt å to før på tidligere bosted, men det ble ikke mer utav det, og det skjedde ikke igjen at jeg fikk nye bitt. . Jeg tror jeg venter å ser dette litt an.. har det aldri hent dere at dere har fått et insektbitt og to uten dere har hentet inn skadedyrfirma, men at det ble med de 2 bittene og ikke utviklet seg til mer? TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
Cathj Skrevet 12. juli 2015 #13 Skrevet 12. juli 2015 Det finnes i alle fall drøssevis med informasjon om dette rundt omkring på nettet hvis du skulle finne ut at det er noe du vil gå videre med. http://advokatveiledning.no/artikler/bolig/manglende_opplysninger_om_mus_eller_andre_skadedyr_/ Er det veggdyr så går de sjelden gjennom veggene fra en leilighet og til neste.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #14 Skrevet 12. juli 2015 Takk for svar og hjelp alle sammen, og takk for link Cathj Jeg ser det an noen dager, får jeg nye bitt, så får jeg heller sette igang med å bli kvitt dette. TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
Cathj Skrevet 12. juli 2015 #15 Skrevet 12. juli 2015 Jeg har bodd på en del shabby steder rundt i store byer i USA, og da ble jeg fortalt at jeg skulle sjekke under madrassen for å se om det er sorte prikker der (avføring), eller sjekke om det er blodflekker på lakenet. Det betyr sannsynligvis at du har blitt bitt i sengen. De blir også ganske store, ca. 5mm. Håper det ikke er dette du har fått i hus, for dette kan bli et helvete. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #16 Skrevet 12. juli 2015 Men før dette går ut av proporsjoner, jeg har hatt 3 insektbitt siden jeg flyttet inn her. Mener å huske at jeg har hatt et insektbitt å to før på tidligere bosted, men det ble ikke mer utav det, og det skjedde ikke igjen at jeg fikk nye bitt. . Jeg tror jeg venter å ser dette litt an.. har det aldri hent dere at dere har fått et insektbitt og to uten dere har hentet inn skadedyrfirma, men at det ble med de 2 bittene og ikke utviklet seg til mer? TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd Jeg tror jeg ville sett det an.. slik du skisserte det i startinnlegget hørtes dte ut som mye mer enn 3 insektsbitt. Det kan være mygg liksom, det er tross alt sommer. Anonymous poster hash: d2444...2bb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #17 Skrevet 12. juli 2015 Når dette er en brl så er første bud å melde fra til styret. Se tv2 nyheten der var et innslag om veggedyr i kveld. Få undersøkt av lege om du har veggedyrstikk. Og følg instruks fra lege og brl. Anonymous poster hash: f6b90...861
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #18 Skrevet 12. juli 2015 Når dette er en brl så er første bud å melde fra til styret. Se tv2 nyheten der var et innslag om veggedyr i kveld. Få undersøkt av lege om du har veggedyrstikk. Og følg instruks fra lege og brl.Anonymous poster hash: f6b90...861 Ok, takk for tips Skal til lege på tirsdag av andre årsaker, så jeg får svar da. TS Anonymous poster hash: e8ef0...ffd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #19 Skrevet 12. juli 2015 Hesseng er stoppet med bl.a. hestehår. Kan du rett og slett være allergisk? Jeg klør som fy av min overmadrass som også er stoppet med hestehår, og utslettet jeg får ser ut som stikk. Anonymous poster hash: 589ed...454
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #20 Skrevet 12. juli 2015 Er disse veggdyrene vanlig i Oslo Øst og Oslo Vest? Hvorfor er de der - hvor kommer de fra - og hvorfor? Er det pga folks urenslighet at de kommer? Må firma inn til hele bygården og alle 70 leilighetene liksom? Anonymous poster hash: de1ba...5ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå