AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Nå er jeg møkkalei av at min mor tar ut penger fra min konto uten å spørre. Jeg er en jente på 17 år, som da har spart opp penger til 17.000kr. Neste dag da jeg skal ut til matbutikken for å kjøpe mat, finner jeg ikke bankortet mitt. Trodde jeg hadde mistet det, så sperret kortet med engang. Så finner jeg ut av at det er noen som faen med har tatt ut 10.000kr fra kontoen min. Jeg får panikk og blir sur. Tilslutt fant jeg ut at min mor hadde tatt bankortet mitt ut av lommeboken min om morningen og "lånt" penger. Er så jævlig sur. Dette har gjentatt flere ganger i barndommen min. Hu har bare tatt penger flere ganger uten å spørre. Blir så drit irritert. I sparekontoen min har jeg 0 kroner, fordi min mor tok ut 12.000 kroner der. Jeg griner og er jævlig sur. Har snakket til henne flere ganger at hun skal spørre, før hu tar ut penger fra kontoen min!!! Unnskyld for innlegget, måtte få ut aggresjonen min ut. Har et spørsmål til dere.. Er det mulig for meg som er under 18 år å få at min mor ikke har tilgang til å ta ut penger fra kontoen min? Anonymous poster hash: 21ab6...6cb 5
Lulilelu Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Bestill ny kode og ikke si den til hun Forstår at du er sint. Hun kommer vel til å betale deg tilbake? Edit: Eller hun kan vel bare gå i banken og ta ut direkte uten kort siden du er under 18 år. Jeg vill hørt med banken om hvordan det er og hva du evt. kan gjøre. Endret 12. juli 2015 av Lulilelu
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Kan ikke huske at moren eller faren min hadde tilgang til mine kontoer når jeg ar 17? Hvis moren min hadde hatt tilgang så hadde hun garantert gjort det samme og aldri betalt tilbake. Går det ikke an å anmelde? Melde i fra til banken i det minste? Håper hun er typen som betaler tilbake, og at pengene ikke ble brukt på tull. Anonymous poster hash: 24a53...72f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 Dra til banken, forklare situasjonen og be om en sperret konto som kan åpnes av DEG den dagen du fyller 18 år. Før den tid så får ingen mulighet til å ta ut noe som helst, ikke deg selv en gang. Men du kan sette inn penger. Det å vente 1 år til å ta ut penger er verdt det. Anonymous poster hash: 38ea6...42c 2
Gjest Evans Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Skift kode på kortet, og endre innstillingene i nettbanken om det er slik at hun har disposisjonsrett til kontoene dine. Håper hun i det miste betaler deg tilbake!
Luckiness Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Det er også mulig å gå det drastiske steget til å anmelde henne. Hun stjeler faktisk dine penger. 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 Det er også mulig å gå det drastiske steget til å anmelde henne. Hun stjeler faktisk dine penger. Jeg vil råde deg til det samme, TS: print ut et politianmeldesesskjema fra nettet, fyll ut skjemaet og signer. Som regel legger politiet bare bort alt av anmeldelser og det skjer ikke noe (du er i Norge nå). Men du kan gi en kopi av anmeldelsen til moren din og fortelle at du forventer at pengene er tilbake på kontoen innen ...også en datofrist f.eks 1 mnd frem i tid. "Hvis ikke vil du gå på politistasjonen og følge opp anmeldelsen". Bytt koder og fortell banken at dette kun er din konto. Lykke til! Din mor har INGEN rett til å stjele dine penger!! Anonymous poster hash: b6368...206 1
boooooo Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Bestill ny kode og ikke si den til hun Forstår at du er sint. Hun kommer vel til å betale deg tilbake? Edit: Eller hun kan vel bare gå i banken og ta ut direkte uten kort siden du er under 18 år. Jeg vill hørt med banken om hvordan det er og hva du evt. kan gjøre. Har lagd en kontrakt og skal tvinge henne til å skrive under på at hun skal gi meg pengene tilbake innen august. Hvis hu ikke leverer pengene mine tilbake innen den tiden, så får pappa og hele slekta med at hu låner penger fra meg. Endret 12. juli 2015 av boooooo
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Jeg vil råde deg til det samme, TS: print ut et politianmeldesesskjema fra nettet, fyll ut skjemaet og signer. Som regel legger politiet bare bort alt av anmeldelser og det skjer ikke noe (du er i Norge nå). Men du kan gi en kopi av anmeldelsen til moren din og fortelle at du forventer at pengene er tilbake på kontoen innen ...også en datofrist f.eks 1 mnd frem i tid. "Hvis ikke vil du gå på politistasjonen og følge opp anmeldelsen". Bytt koder og fortell banken at dette kun er din konto. Lykke til! Din mor har INGEN rett til å stjele dine penger!! Anonymous poster hash: b6368...206 Holdt på å andmelde henne, men så tenkte jeg at hu er jo min mor. Men er bare drit irritert over at hu tar uten å spørre. Stoler faktisk ikke på henne lenger. -TS Anonymous poster hash: 21ab6...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 Dra til banken, forklare situasjonen og be om en sperret konto som kan åpnes av DEG den dagen du fyller 18 år. Før den tid så får ingen mulighet til å ta ut noe som helst, ikke deg selv en gang. Men du kan sette inn penger. Det å vente 1 år til å ta ut penger er verdt det. Anonymous poster hash: 38ea6...42c Det var lurt! Jeg fyller 18 i november, så det er et par måneder til -TS Anonymous poster hash: 21ab6...6cb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 Så finner jeg ut av at det er noen som faen med har tatt ut 10.000kr fra kontoen min. Jeg får panikk og blir sur. Tilslutt fant jeg ut at min mor hadde tatt bankortet mitt ut av lommeboken min om morningen og "lånt" penger. Er så jævlig sur. Dette har gjentatt flere ganger i barndommen min. Hu har bare tatt penger flere ganger uten å spørre. Anonymous poster hash: 21ab6...6cb Hvordan fikk hun tak i koden? Anonymous poster hash: 7e818...e7f 1
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 12. juli 2015 #12 Skrevet 12. juli 2015 Du trenger ikke å anmelde hun med mindre du vil at hun faktisk skal bli straffet. Dette vil ha drastisk effekt på forholdet deres. Det hun gjør er utrolig teit og du bør ha en samtale med hun hvor hun forstår at dette ikke kan fortsettes. Få deg en ny bankkort, sørg for at ingen andre vet koden, og fortell moren din at det er helt uaktuelt å fortsette sånn som hun gjør.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #13 Skrevet 12. juli 2015 Hvordan fikk hun tak i koden? Anonymous poster hash: 7e818...e7f Jeg pleier å oppbevare kodene mine osv. altså brevet fra banken i en boks ryddig...... Anonymous poster hash: 21ab6...6cb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #14 Skrevet 12. juli 2015 Du trenger ikke å anmelde hun med mindre du vil at hun faktisk skal bli straffet. Dette vil ha drastisk effekt på forholdet deres. Det hun gjør er utrolig teit og du bør ha en samtale med hun hvor hun forstår at dette ikke kan fortsettes. Få deg en ny bankkort, sørg for at ingen andre vet koden, og fortell moren din at det er helt uaktuelt å fortsette sånn som hun gjør. Har snakket med henne gang på gang. Har sagt til henne at hun kan låne penger, MEN da må hun spørre før hu tar bankortet mitt. Problemet er at hun ikke spør meg engang. Hu TAR og sier ikke i fra at hun har tatt ut penger. Alt er helt musestille. Til jeg finner ut og sjekker kontoen min. -TS -TS Anonymous poster hash: 21ab6...6cb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #15 Skrevet 12. juli 2015 Jeg pleier å oppbevare kodene mine osv. altså brevet fra banken i en boks ryddig...... Anonymous poster hash: 21ab6...6cb Neste gang makulerer du brevet når du har lært koden. Anonymous poster hash: 7e818...e7f 5
The Kitten Skrevet 13. juli 2015 #16 Skrevet 13. juli 2015 Det er unødvendig å skrives som AB når du har avslørt hvem du er. Jurdisk sett er jeg usikker på om du kan gjøre noe før du har fylt 18. Hvis du ikke har fått pengene dine iløpet av november bør du få moren din til å undertegne et gjeldsbrev og husk å inkludere renter.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #17 Skrevet 13. juli 2015 Jeg er helt sjokkert! Gjør mødre dette mot bara sine? Jeg har ikke ord... Kjære ts . bruker hun å betale deg tilbake? Hvis ikke er dette tyveri, og sjønner godt at du føler at du ikke kan stole på henne. Har hun økonomiske problemer? Evt noen form for avhengighet som koster penger? Jeg håper virkelig hun betaler deg tilbake pengene du har jobbet for. Klem fra meg Anonymous poster hash: 02b81...126 1
ViljaH Skrevet 13. juli 2015 #18 Skrevet 13. juli 2015 Lær deg koden og makuler brevet! Og hun har ikke lånt, hun har stjålet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #19 Skrevet 13. juli 2015 Foreldrene mine pleide også å låne penger da jeg var liten. De sa aldri fra, men betalte hvert fall tilbake. Jeg ville ha pengene mine på høyrentekonto for der var jo rentene bedre, men det fikk jeg ikke lov til for da var det jo begrenset hvor mange uttak man kunne gjøre. Surt å måtte gi avkall på bedre rente bare fordi DE skal ha en ekstra sparegris i nødstilfelle. Anonymous poster hash: e6aba...770
melatonin Skrevet 13. juli 2015 #20 Skrevet 13. juli 2015 § 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. Det der hadde jeg ikke godtatt! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå