Gå til innhold

NAV, AAP, ung ufør-tillegg og full forvirring. Trenger konkrete svar. Anyone?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor havnet jeg på AAP grunnet psykisk lidelse. Jeg er under 26, og misforstod hva Ung Ufør var - jeg trodde det var noe man automatisk ble kategorisert som dersom man var under 26 og 100% arbeidsufør - derfor huket jeg av for Ung Ufør i AAP-søknaden.

Noen uker senere fikk jeg ved en tilfeldighet vite at det slett ikke var slik man ble Ung Ufør. Jeg sendte umiddelbart en mail til NAV, der jeg forklarte situasjonen - jeg var bare en vanlig mottaker av AAP. "Beskjed mottatt!" fikk jeg snart tilbake.  

Likevel fikk jeg brev i posten, mer enn en måned etter å ha sendt mail, om at 
"Satsene er beregnet ut fra et grunnlag på kr 315148

Grunnsats: kr. 800
Dagsats totalt: kr. 800
Dette tilsvarer en ukesats på kr. 4000

Arbeidsavklaringspengene er beregnet etter reglene for ung ufør (minste årlige ytelse er 2.44 ganger folketrygdens grunnbeløp), jf. folketrygdloven § 11-16 tredje ledd."  

Da antok jeg at jeg bare var heldig - men nå er jeg plutselig blitt usikker.
Legen min søkte jo ikke om at jeg skulle få Ung Ufør, bare AAP. 
Nå har jeg imidlertid googlet i timesvis, og det ser ut til at det er finnes en ytelse som består av AAP + tillegg for Ung Ufør (som skiller seg fra Ung Ufør-trygdeytelse) som heter
"§ 11-16 tredje ledd - Minste årlige ytelse for brukere som har fått sin arbeidsevne nedsatt før fylte 26 år ", 
...Og her nevnes det om strenghet til krav, krav til dokumentasjon og så videre, men det nevnes ikke med et ord at fastlegen må begjære Ung Ufør-tillegget på AAP-søknaden. Det ser ut til at pasienten/brukeren kun trenger å oppfylle visse krav som NAV allerede har fastsatt, og at fastlegen ikke trenger å bidra med noe annet enn dokumentasjon om sykdommen/arbeidsevnen.

Så, det jeg lurer på, helt konkret:

1: Stemmer det at fastlege ikke trenger å begjære Ung Ufør-tillegget på AAP-søknaden for sin pasient, og at dette er noe NAV vurderer utifra egne vurderinger?

2: Stemmer det at det finnes to former for Ung Ufør-ytelse?
(Der den ene er fullverdig trygd basert på ung uførhet, mens den andre er et AAP-tillegg, men begge utgjør 2,44 G)

3: Når fastlegen min sier at hun IKKE har søkt om Ung Ufør for meg - mener hun da trygdeytelsen, og ikke AAP-tillegget? 

4: Utifra det dere kan lese her - ser det ut til at det har skjedd en feil noe sted, eller kan jeg puste lettet ut og ikke bekymre meg for massiv etterbetaling ut av en allerede slank lommebok?

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: f933e...2e0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden. Pust lettet ut! Du har fått innvilget ung ufør-tillegget på AAP, noe som er fullt mulig. Det er ikke det samme som uføretrygd. Summen du skrev i den andre tråden at du fikk, stemmer også med minstesats AAP+ung ufør-tillegg.

Slapp av! :)

Anonymous poster hash: ac126...7bd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden. Pust lettet ut! Du har fått innvilget ung ufør-tillegget på AAP, noe som er fullt mulig. Det er ikke det samme som uføretrygd. Summen du skrev i den andre tråden at du fikk, stemmer også med minstesats AAP+ung ufør-tillegg.

Slapp av! :)

Takk! Ja, følte jeg fikk svar på noe, men også noen nye spørsmål etter den forrige tråden... Og en del av sykdomsbildet mitt er ganske heftig OCD/kontrollbehov, så da måtte jeg trå til med enda en tråd for de nye spørsmålene.

...Men uansett, må ikke fastlege begjære Ung Ufør-tillegget på AAP? Eller går det av seg sjøl?

AnonymBruker
Skrevet

Det er NAV sine leger som gjør en vurdering om du har rett på tillegget, ut i fra den dokumentasjon som er sendt inn.

(Jeg har AAP+ung ufør-tillegg selv, så har oversikt.)

• Liker 2
Skrevet

Det er NAV sine leger som gjør en vurdering om du har rett på tillegget, ut i fra den dokumentasjon som er sendt inn.

(Jeg har AAP+ung ufør-tillegg selv, så har oversikt.)

Men ung ufør-TRYGD, da må fastlegen begjære det, og det var det hun mente hun ikke hadde gjort, right?

Skrevet

Det er ingenting som heter ung uføretrygd. Det heter uføretrygd med ung ufør tillegg.

Og det er nok det legen mener at hun ikke har søkt om.

Man må vanligvis ha AAP noen år flr uføretrygd kan søkes, med mindre det er snakk om en alvorlig plutselig sykdom eller ulykke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ny tråd?

Lege søker ikkenom beløp, hellernikke om ung ufør.

Legen skriver legeerklæring på bakgrunn av diagnose og problemstilling. NAV vurderer hvilken stønad du er berettiget til å få. Innkludert om du skal ha ung ufør fordi diagnosen og sykehistorien din oppfyller kravene til ung ufør ytelse.

Når dette er sagt, har du mistanke om at Nav feilutberaler til deg, er du pliktig å melde fra. For mye utbetalt fra Nav blir krevd tilbake, enten i sin helhet eller ved trekk i fremtidig ytelse.

Nav gir deg de svarene du trenger, ikke kg!

Anonymous poster hash: e2b73...c57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ny tråd?

Lege søker ikkenom beløp, hellernikke om ung ufør.

Legen skriver legeerklæring på bakgrunn av diagnose og problemstilling. NAV vurderer hvilken stønad du er berettiget til å få. Innkludert om du skal ha ung ufør fordi diagnosen og sykehistorien din oppfyller kravene til ung ufør ytelse.

Når dette er sagt, har du mistanke om at Nav feilutberaler til deg, er du pliktig å melde fra. For mye utbetalt fra Nav blir krevd tilbake, enten i sin helhet eller ved trekk i fremtidig ytelse.

Nav gir deg de svarene du trenger, ikke kg!

Anonymous poster hash: e2b73...c57

Ja, ny tråd. Følte jeg fikk mange nye spørsmål av den forrige.

Jeg skal snakke med NAV så fort saksbehandleren min er tilbake fra ferie.

Tenker å ordlegge meg i retning av:

"Jeg ser at jeg får AAP med ung ufør-tillegg - hvordan er kriteriene annerledes for ung ufør på AAP enn ung ufør på uføretrygd?"

-  fordi jeg ikke vil at de skal se på saken med sure blikk, om du skjønner...

Eller blir det dumt?

Burde jeg bare si det rett ut?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre du roer deg litt ned, og ringer til NAV imorgen. Da kan du få svar på alt du lurer på, og slipper å bli mer forvirret av innlegg her inne.

Anonymous poster hash: c3c05...fe0

AnonymBruker
Skrevet

1: Stemmer det at fastlege ikke trenger å begjære Ung Ufør-tillegget på AAP-søknaden for sin pasient, og at dette er noe NAV vurderer utifra egne vurderinger?

Ja, dette vurderer nav, men man må ofte selv minne dem på det. Det sitter langt inne å innvilge det til noen.

(Der den ene er fullverdig trygd basert på ung uførhet, mens den andre er et AAP-tillegg, men begge utgjør 2,44 G)

Du kan få innvilget ung ufør tillegsytelse på AAP eller når man er varig ufør. Det er ingen selvfølge at man får det innvilget som varig ufør, selv om man hadde det på AAP, spvidt jeg vet.

3: Når fastlegen min sier at hun IKKE har søkt om Ung Ufør for meg - mener hun da trygdeytelsen, og ikke AAP-tillegget?

Det er AAP som er trygdeytelsen din, så da har vel ikke fastlegen søkt, men det betyr jo ikke noe, når NAV har innvilget det uansett.

4: Utifra det dere kan lese her - ser det ut til at det har skjedd en feil noe sted, eller kan jeg puste lettet ut og ikke bekymre meg for massiv etterbetaling ut av en allerede slank lommebok?

Du kan puste lettet ut :)

Anonymous poster hash: e49be...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette vurderer nav, men man må ofte selv minne dem på det. Det sitter langt inne å innvilge det til noen.

Du kan få innvilget ung ufør tillegsytelse på AAP eller når man er varig ufør. Det er ingen selvfølge at man får det innvilget som varig ufør, selv om man hadde det på AAP, spvidt jeg vet.

Det er AAP som er trygdeytelsen din, så da har vel ikke fastlegen søkt, men det betyr jo ikke noe, når NAV har innvilget det uansett.

Du kan puste lettet ut :)

Anonymous poster hash: e49be...8aa

Det var dette jeg trengte. Takk! <3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...