Gå til innhold

Hva er akseptabelt å betale for et rom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å leie ut et soverom i min leilighet. Jeg bor i Oslo innenfor ring 2. Rommet jeg skal leie ut er lite (10-12 kvadrat) og jeg tar sikte på å leie det ut med klesskap stående og eventuelt en seng (140*200 cm). Med andre ord egner det seg ikke som oppholdsrom, men fungerer helt fint som hybel for en person som ikke tilbringer mye tid hjemme. Tar jeg ut senga kan man selvsagt møblere litt annerledes og frigjøre plass til både seng, en sitteplass eller et skrivebord.

Leiligheten er nymalt og badet er helt nytt, så standarden er heller ikke så ille. Leietager vil dele bad og kjøkken med meg, men jeg er mye ute og reiser og vil ikke tilbringe mer enn maks ti netter i leiligheten hver måned, som regel rundt seks. På kjøkkenet er det et lite kafebord og to stoler, så leietager kan fint innta måltider der.

Jeg har selv bodd i ulike kollektiv og delt leilighet i rundt ti år i Oslo og vet derfor godt hva jeg KAN prøve å ta for rommet hvis jeg leier det ut, men jeg synes det er litt trist at det er så få rom til leie til en grei pris.

Siden hovedformålet mitt ikke er å få inn så mye penger som overhodet mulig lurer jeg på hva dere mener er en fin pris for dette rommet?

Anonymous poster hash: 564f8...ed0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

4 500 inkl bredbånd og strøm??

Anonymous poster hash: c683c...43f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

4 500 inkl bredbånd og strøm??

Takk for svar :)

Ja, jeg tenker rundt der, kanskje litt lavere faktisk. Husker med altfor mye gru de gangene jeg selv har lett etter hybel/rom i kollektiv her i Oslo. Det er ikke så lett, om man ønsker noe annet enn studenthybel via SiO.

• Liker 2
Skrevet (endret)

4500 kr. i måneden for et lite rom som i praksis er bare soverom? Det synes jeg var drøyt. Jeg er klar over at prisen kan presses høyt der det er mange hussøkende om beinet, som i Oslo, men dog. Jeg betaler 6000 kr. i måneden (strøm og internett utenom) for en fin ca. 80 m2 leilighet, riktignok ikke i Oslo, men i en by ikke langt unna. 

Endret av Vidalita
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

4500 kr. i måneden for et lite rom som i praksis er bare soverom? Det synes jeg var drøyt. Jeg er klar over at prisen kan presses høyt der det er mange hussøkende om beinet, som i Oslo, men dog. Jeg betaler 6000 kr. i måneden (strøm og internett utenom) for en fin ca. 80 m2 leilighet, riktignok ikke i Oslo, men i en by ikke langt unna.

Litt avhengig av hvor i byen leiligheten ligger er dette billig. Veldig rimelig hvis den ligger på Majorstuen for eksempel.

Anonymous poster hash: c3b2b...43d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner som sagt godt markedet i Oslo og jeg kunne fint ha krevd endel mer enn 4500,-. Internett og strøm skal være inkludert hvis jeg leier ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"I en by ikke langt unna" er jo relevant.... :ironi:

• Liker 8
Skrevet

"I en by ikke langt unna" er jo relevant.... :ironi:

Jeg tenker at den byen må Være rimelig langt unna. Jeg bor ca litt over en time fra Oslo og her er prisen for leilighet på 80 kvm mellom 9 til 11000 ca. Det du får for 6000 her er 30 til 40 kvm maks.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er bare å sjekke utleiemarkedet på Finn. Folk tar mer enn 4500,- for et lite rom i kollektiv nå. Greit nok at de leilighetene kanskje er større, men da deler du den også med flere. Din er mindre, men du er til gjengjeld lite hjemme. Jeg ville prøvd 5000,- eller 5500,- hvis alt er inkludert.

4500,- er jo billigere enn mange studentboliger nå til dags.

Endret av Cathj
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at den byen må Være rimelig langt unna. Jeg bor ca litt over en time fra Oslo og her er prisen for leilighet på 80 kvm mellom 9 til 11000 ca. Det du får for 6000 her er 30 til 40 kvm maks.

Jeg bor også ca. 1 time fra Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner en leieboer du liker, bær du ta vurderingen på hvilken pris du kan ta uten at vedkommende raskt begynner å se etter noe som gir mer valuta for pengene. Ingenting sliter så mye på en leilighet som mange flyttinger.

Anonymous poster hash: 3f7d1...d8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får leieboeren bruke stua? Hvis ikke syns jeg rommet blir litt lite. Men med fri tilgang til stue, kjøkken og bad burde 5000 være en grei pris

Anonymous poster hash: 76b65...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Viker unna alle slike boligfeller der en person som har kjøpt seg over hodet leier ut et bøttekott for å få hjelp til å dekke sine utgifter.

Vær så snill å merk av på kollektiv i annonsen i alle fall, så slipper jeg å måtte lese igjennom hele til siste del hvor det blir bemerket at eier også bruker leieobjektet.  

Anonymous poster hash: c0ee6...fa0
  • Liker 4
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Men har du prøvd deg på leiemarkedet i Oslo? I bydelen min så hadde jeg betalt 15-17.000 for 80 m2 og det er noe som ville bli ansett som en god pris i Oslo. Det koster å bo her, du hadde ikke fått 80 m2 til 6.000. Du hadde kanskje fått ett rom i ett kollektiv på en 80 m2 leilighet til 6.000.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet

4500-5000 inkl. alt er rimelig. Jeg flytter gjerne inn!

Anonymous poster hash: ae531...85e
  • Liker 1
Skrevet

En venninne av meg betalte 5000 i mnd inkludert strøm, internett, tv, og hun bodde på et rom som det var seng og klesskap i.

Hun fikk bruke stue/kjøkken og bad/vaskerom til personen som eide leiligheten. Personen hadde eget soverom, og var en del borte, så hun fikk som regel leiligheten for seg selv.

De gangen personen var hjemme, eller skulle ha besøk selv, sa personen ifra. 

Venninnen min var mye opptatt selv, så hun hadde alltid noe å gjøre, eller folk å besøke.

Det var en leilighet på ensjø, 2 min unna t-banen.

Skrevet

4500-5000 inkl. alt er rimelig. Jeg flytter gjerne inn!

Anonymous poster hash: ae531...85e

Ja, jeg tror du fint kan ta 5000 om det er inkludert alt, og de får faktisk en del alenetid. Du kunne sikket tatt 6000 også, men over 6000 syns jeg blir litt mye ... Da kan man likesågodt bo på en bra hybel.

AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jeg ikke i kollektiv selv, men sjekker jevnlig annonser for Oslo på finn, og der ser jeg at rom i kollektiv ofte er priset opp til 6-8000 i måneden (!!!). En del er også billigere, så klart, men det avhenger nok av beliggenhet (er det et attraktivt område? Hvordan er kollektivmulighetene?) og størrelsen på resten av leiligheten (har beboer tilgang til stue? Er det balkong, evt felles takterrasse?).

Hvis jeg var deg ville jeg tatt 4-5000. Leier du ut for dyrt så tror jeg at du vil oppleve mye gjennomtrekk av beboere, noe som raskt kan bli mye administrativt arbeid for deg som utleier. Leier du ut for billig kan det også være at du tiltrekker deg en del søkere som kanskje ikke har råd til å bo i Oslo i utgangspunktet. En venninne av meg leide ut leiligheten sin med 1 mnds leie i dep. (i stedet for 3, som er vanlig), og da fikk hun masse henvendelser fra folk med mildt sagt dårlige referanser. Med mindre du kjenner leietaker fra før av, så ville jeg unngått å leie ut til under markedspris bare for å være "grei".

Anonymous poster hash: 136c6...abf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette svaret er jo helt urelevant. Det hjelper ikke at du bor "ikke langt unna" når eksemplet du viser til er så langt i fra markedet i Oslo som man får det. Hvis du søker på bolig til leie for 6000kr i Oslo så ser du at man ikke får halvparten av 80kvm en gang. Du er heldig hvis du får 20.

Anonymous poster hash: 136c6...abf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...