Gå til innhold

Adoptert og ønsker å vite hvorfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å søke på nettet, men vet ikke en gang sikkert hvordan jeg skal søke etter svar på dette. Så håper noen kan hjelpe meg litt her 😊

Jeg er adoptert og fikk for noen år siden kontakt med min biologiske mor. Vi har siden da hatt god kontakt, både over nett og noen besøk. Hun har sagt hun er glad for at jeg ville treffe henne og bli kjent. Utenom det har det som skjedde med adopsjon o.l. vært noe jeg har holdt meg unna. Tror det er best for både henne og vårt forhold.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva som skjedde den gangen, hvorfor jeg ble adoptert bort. Det eneste jeg vet er at det var flere rettssaker. Har jeg noen rettigheter på å få vite grunnlaget for hvorfor jeg ble adoptert? Alt skjedde her i Norge, så det ikke blir noen misforståelser i eventuelle svar.

På forhånd tusen takk for alle svar☺️

Anonymous poster hash: 3ae1f...f94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du over 18 år, henvender du deg til barnevernstjenesten i den kommunen du ble adoptert fra og ber om innsyn i barnevernsmappen din. Det har du krav på i følge Forvaltningsloven og personopplysningsloven og kanskje andre lover og?

Vet du ikke hvilken kommune du kommer fra, kontakter du den kommunen du ble adoptert til, og ber dem om å hjelpe deg å nøste.

Alternativet er å henvende seg til Fylkesmannen i det fylket du enten bor i, eller ble adoptert fra. Alle innstanser er pålagt å vise deg til riktig innstans, men det er ferietid nå.

Anonymous poster hash: 6de03...20a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig god hjelp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er jo å spørre din mor hvorfor hun adopterte deg bort

Anonymous poster hash: f5e7b...6d3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Det er jo det som var poenget mitt, at jeg helst ikke vil gjøre det. Jeg vil ikke rippe opp i noe som(ganske sikkert) er så vondt for henne. Jeg vet det ikke var frivillig fra hennes side å adoptere meg bort. Skulle kanskje nevnt det, men glemte det. Hvis jeg en gang skal spørre henne om det vil jeg først vite mest mulig av det som står i papirene om hva som skjedde.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Det er jo det som var poenget mitt, at jeg helst ikke vil gjøre det. Jeg vil ikke rippe opp i noe som(ganske sikkert) er så vondt for henne. Jeg vet det ikke var frivillig fra hennes side å adoptere meg bort. Skulle kanskje nevnt det, men glemte det. Hvis jeg en gang skal spørre henne om det vil jeg først vite mest mulig av det som står i papirene om hva som skjedde.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

3ae1f07945628ba75dc28284612e4f94"] 3ae1f...f94

At du ikke ønsket å spørre din mor, oppfattet jeg av HI ditt.

Synes kommentaren over er lite gjennomtenkt og unødvendig.

Å spørre en mor om hvorfor hun ikke har hatt sitt barn hos seg, vil være både ødeleggende for forholdet dere nå har fått, og direkte ufølsomt når mor ikke selv ønsker å snakke om dette.

Ønsker deg lykke til med søk etter papirer. Vær og klar over at det som er skrevet kan være tøff lesning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er lettere for din biologiske mor at du leter opp de offisielle papirene, fremfor at hun får en sjanse til å legge det fram slik hun opplevde det. Hvis plasseringen ikke var frivillig har det nok vært ganske smertefullt, og det som står igjen papirene kan være ting hun føler hun ble dømt for eller skjemmes over. Jeg synes ikke du har rett til å gå bak ryggen hennes og få avslørt hennes fortid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres fornuftig ut av TS å først skaffe saksopplysningene.

Hun behøver jo ikke å gjenta de overfor moren men de er kjekke for TS å vite om...spesielt dersom moren lyver og forteller en annen historie.

Det i seg selv vil fortelle TS det hun egentlig vil vite:

Hvorfor.

Anonymous poster hash: 08acc...4e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er jo å spørre din mor hvorfor hun adopterte deg bort

Anonymous poster hash: f5e7b...6d3

Nei. Moren vil sannsynligvis ikke fortelle den sanne eller hele historien.

Anonymous poster hash: 08acc...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar, det hjelper mye å få andres tanker om dette. Jeg har tenkt litt om jeg skal si til henne at jeg har planer om å undersøke dette. Er ikke helt sikker, men tenker det blir like ille, kanskje verre for hun enn at hun forteller hennes side av saken. Men vet jo ikke hvordan hun vil ta det hvis jeg nevner det etter jeg har gjort det. Vil ikke skjule noe for henne.

Vil også bare nevne at foreldrene(adoptivforeldrene) mine er fantastiske og hele tiden har hjulpet meg gjennom dette

Skrevet

Var adopsjonen ufrivillig som i at barnevernet tok deg fordi hun var uegnet, eller fordi hun var ung og alenemor og et familiemedlem tvang henne for å unngå skam el.l? Stor forskjell.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg tror ikke det er lettere for din biologiske mor at du leter opp de offisielle papirene, fremfor at hun får en sjanse til å legge det fram slik hun opplevde det. Hvis plasseringen ikke var frivillig har det nok vært ganske smertefullt, og det som står igjen papirene kan være ting hun føler hun ble dømt for eller skjemmes over. Jeg synes ikke du har rett til å gå bak ryggen hennes og få avslørt hennes fortid.

Selvsagt har hun rett til det når hun er en omtalt person i disse papirene.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har TS rett til innsyn i egne papirer. Det vil heller ikke være å gå bak ryggen på mor, dette er like mye TS sin historie som hennes. Forskjellen er bare at TS ikke har noen mulighet for å kunne huske den.

Anonymous poster hash: ec0c4...a5f

• Liker 1
Skrevet

Siden du nå har fått kontakt med moren din og dere har ett bra forhold, ville jeg ha nevnt det for henne. Kan jo være at hun sitter med samme følelsen, at hun har lyst til å prate med deg om dette.. du nevner at det har vært flere rettsaker- så hun har jo tydeligvis forsøkt å kjempe for deg..

Nevn det for henne- så merker du vel fort om hun vil prate med deg om det eller ikke.. vondt vil det helt klart være- men det kan også være at forholdet deres blir enda bedre.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt har hun rett til det når hun er en omtalt person i disse papirene.

Det er vel lite interessant å skrive om en baby. Det er kvinnen som fødte hennes som blir omtalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel lite interessant å skrive om en baby. Det er kvinnen som fødte hennes som blir omtalt.

Og det skrives om ting som påvirket hele fremtiden og livet til TS. Skulle bare mangle at hun ikke fikk innsyn.

Anonymous poster hash: b23e4...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis for en del år tilbake så var det to mapper i barnevernets arkiv. (Vi vet ikke hvor gammel ts er, men hun må være over 18 for å få innsyn i egen sak. På måten å skrive på, så er hun ikke et barn, tenker jeg. Da skal vi tilbake til før 1996?)

Barnevernet har en mappe på mor og en mappe på hvert barn.

Noe kan flyte over i hverandre og ligge i begge mappene og noe blir skilt, det som går på vurderinger av barnet og barnets situasjon ligger i barnets mappe. Den harts innsyn i. Men så lenge mammaen lever har ikke ts innsynsrett etter loven i mammaens mappe. Det får hun først når mammaen er død. Unntaket er dersom mammaen her gjort grep for å unngå at barnet får innsyn i hennes mappe. Men dette er noe de ferreste vet om, og knapt noen har gjort, enda.

Å få vite hvilken bakgrunn en har, hvorfor andre har bestemt som de har gjort for en, er for de fleste viktig og riktig. Dette handler ikke om å grafse i mammaens fortid, men å bli hel ved å få kunnskap. Derfro reiser og mange adoptivbarn tilbake til landet de ble født i.

Innsynsrett i egne dokumenter i det offentlige har alle, så sant opplysningene ikke er til skade for en.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...