Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Sambo sin bror har to barn, og de kaller min sambo for onkel. Vi har vært sammen noen år, og planlegger barn selv om et par-tre år. Men vi har ingen planer om å gifte oss... Er det dumt hvis jeg kaller meg selv for tante foran niesene hans? Jeg vil så gjerne hete tante jeg oså. Det er så stusselig å "ikke være noen" når alle i familien er samlet og alle er noe for barna. Jeg er like glad i dem jeg også... Er jeg dum som vil bli kalt tante?
Gjest Poirot Skrevet 7. september 2004 #2 Skrevet 7. september 2004 Ja det synes jeg du kan, forutsatt at dere er etablerte sammen. Jeg omtaler selv tantes samboer for onkel, selv om jeg aldr har kalt ham "onkel X". Men det er fordi han kom inn i livet mitt da jeg var 13, og da var det litt unaturlig.
Gjest 1111 Skrevet 7. september 2004 #3 Skrevet 7. september 2004 Du er overhodet ikke dum som vil bli tante. har selv en ugift tante, men det har aldri hindret meg i å kalle henne det
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #4 Skrevet 7. september 2004 Vi er ikke gift, men jeg blir kalt tante x av min samboers niese og nevøer. Vi har vært sammen 2,5 år, og jeg 'ble' tante for ca. et år siden. Foreldrene deres begynte å omtale meg som det, og da gjør barna det også. Jeg begynte ikke med det selv før de sa det, ville ikke presse det frem. Det er forresten mest naturlig for de minste, den største som var 5 år da jeg kom inn i familien syns kanskje det er litt rart å kalle meg det.
Gjest Tex Skrevet 7. september 2004 #5 Skrevet 7. september 2004 Min tante og onkel var ugifte i femogtyve år, han var like mye min onkel for det. Min søsters samboer er uten tvil onkel, og sånn bør det være syns nå jeg
maiia Skrevet 7. september 2004 #6 Skrevet 7. september 2004 I dag er det jo mer vanlig å være samboer enn tidligere, så da syns jeg også det er naturlig å bli kalt tante eller onkel selv om man ikke er gift. Jeg har selv en liten niese, og foreldrene hennes har kalt min samboer for onkel fra hun ble født. Nå gleder vi oss bare til hun klarer å si tante og onkel selv....
Kittykat Skrevet 7. september 2004 #7 Skrevet 7. september 2004 Min samboer er onkel til mine nieser og nevøer og jeg er tante til hans niese og nevø. Det burde jo bli helt naturlig det, særlig når man har etablert seg sammen og ( kanskje ) har barn sammen.
Arkana Skrevet 7. september 2004 #8 Skrevet 7. september 2004 Ja, det kan du vel. Min sambos søte lille niese spurte pent en gang om hun kunne få kalle meg tante, og det fikk hun selvsagt. Selv om vi ikke er gift har jeg da like mye tenkt å være med ham resten av livet, så jeg er og føler meg absolutt som en fullverdig tante.
glaciera Skrevet 7. september 2004 #9 Skrevet 7. september 2004 Du er vel ikke dum for det! Men kanskje det er greit å la ungene ta initiativ til å bruke den "tittelen"?
Lullu Skrevet 7. september 2004 #10 Skrevet 7. september 2004 :o Selvsagt kan du det!!?? Min ugifte bestevenninne er tante for min datter (er også fadder). Alle mine andre venninner skulle nok også ønske de ble kalt tanter, men det kan jo bli litt mye Hun jeg kaller tante, er mamma's beste venninne. Mine egne tanter kaller jeg ikke tante.... Er bare å begynne og kalle seg tante syntes jeg. Men om derimot barna vil gjøre det samme, er jo en annen sak :-) Foreldrene vil nok syntes dette bare er koselig. Det gjør hvertfall vi, når venner kaller seg tante og onkel i hytt og pine for vårt barn
@lfa Skrevet 7. september 2004 #11 Skrevet 7. september 2004 Jeg er også tante selv om jeg ikke er gift med sambo. Det vil si, jeg kaller meg bare tante til de små tanteungene. Føler at det blir litt sært å kalle meg tante til noen som kun er noen år yngre enn meg selv. Dessuten nekter jeg å kalle meg gammel-tante til ungen til en av de nevnte store...
Grooo Skrevet 7. september 2004 #12 Skrevet 7. september 2004 Såklart er du tante! Er fler og fler som ikke gifter seg i våre dager, de er like mye tanter og onkler for det!
Gjest Eir Skrevet 7. september 2004 #13 Skrevet 7. september 2004 Jeg ble kalt tante fra den dagen jeg og samboeren min flyttet sammen. Fikk litt etableringsangst i begynnelsen, men nå har jeg vent meg til det. Da var det foreldrene til niesa hans som tok initiativet, siden hun ikke hadde begynt å prate enda da. Jeg synes ikke tante-tittelen bør være avhengig av ekteskap, det er jo ikke alle som ønsker å gifte seg heller.
Gjest Madden Skrevet 8. september 2004 #14 Skrevet 8. september 2004 Jeg ble også kalt tante før vi giftet oss. Det tok noen år før de begynte å kalle meg det..men det synes jeg var naturlig..Bare en av tanteungene mine som er født etter at vi ble sammen. Og de to yngste var et par år da vi ble sammen! Synes godt du kan titulere deg tante..det gir jo straks mer samhørighet...føler iallefall jeg... Verre er det med min kjære...han har litt problemer med å kalle min yngste bror på 11 år for svoger... alle mine søsken bli mini-svogerne...de andre svogerne hans er jo godt voksne da...
millemei Skrevet 8. september 2004 #15 Skrevet 8. september 2004 Helt enig med de andre Så lenge man er samboer synes jeg man er "kvalifisert" til å kalle seg/være tante.
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #16 Skrevet 8. september 2004 Ekteskapsinngåelse er et kunstig skille! Du er tante når følelsene og nærheten er der. Våre barn (3 og 5) begynte av seg selv å kalle kjæresten til søsteren min onkel etter svært kort tid - rett og slett fordi han oppfører seg kjærlig og oppmerksomt og tar dem med på ting etc - som en ekte onkel.
aline Skrevet 8. september 2004 #17 Skrevet 8. september 2004 Jeg synes samboende, seriøse partnere er like mye tanter og onkler som inngiftede. MEN, jeg har ALDRI skjønt den der trangen til å BE om å bli kalt ditt og datt!!! ???? jeg er tante, søstern min kaller meg bare tante. Jeg er veldig bevisst på at jeg ER tante, men hva niesa mi velger å kalle meg/hva hennes foreldre omtaler meg som, det er aldri noe jeg ville bedt om selv. jeg er meg, jeg har ett navn, om ungen vil kalle meg ved navn eller "tante xxxxxx" eller bare tante, det er ikke opp til meg å bestemme. har ei tante som ba om å bli kalt "momo" eller noe sånt, og ei stemor som ba om å bli kalt "bestemor", begge deler blir teit for meg! faller det ungen natulig inn å kalle deg momo eller bestemor, eller faller det foreldrene å omtale deg som det, så blir du det. men det er nå meg da....
Ulrikke Skrevet 8. september 2004 #18 Skrevet 8. september 2004 Jeg mener at du absolutt kan kalles tante, ja! Lurer faktisk litt på akkurat det der selv... Jeg har bodd sammen med sambo i to år, og er VELDIG involvert stemor for hans barn (alle under 10 år). Broren til sambo har en sønn på 3. Jeg forstår jo at man ikke blir "tante" automatisk i det man blir kjæreste med noen, men etter to år som samboere, og som fungerende "mor" 50% av tiden for barna til sambo, så synes jeg faktisk det er litt sårt, jeg... Guttungen får liksom høre at "nå kommer onkel og Ulrikke"....
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2004 #19 Skrevet 8. september 2004 Jeg er også tante og det er jeg fortsatt selv om det ble slutt med eksen for mange år siden. Det setter jeg veldig pris på for selv har jeg ingen søsken og har derfor ingen mulighet til å bli tante igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå