Gå til innhold

Utskeielse eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år, 160 cm og 53 kg. Ønsker ikke å gå opp i vekt. 

Hvis jeg i kveld spiser ca. 300 gram yoghurtnøtter, 100 gram mørk sjokolade, og 1 snickers-sjokolade, og spiser en boks Dream-is i morgen, vil jeg da legge på meg? 

Anonymous poster hash: 82991...656
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kreves 7000 kalorier i overskudd for å gå opp en kilo i fettvev. Hvor mange kalorier er det i det du har tenkt å spise, og vil du spise mindre eller mosjonere mer for å kompensere?

Vekta vil kunne svinge ganske mye på kort sikt, spesielt om du plutselig spiser noe annet enn du pleier, men dette er helt uavhengig av reell opp- eller nedgang.

AnonymBruker
Skrevet

Det kreves 7000 kalorier i overskudd for å gå opp en kilo i fettvev. Hvor mange kalorier er det i det du har tenkt å spise, og vil du spise mindre eller mosjonere mer for å kompensere?

Vekta vil kunne svinge ganske mye på kort sikt, spesielt om du plutselig spiser noe annet enn du pleier, men dette er helt uavhengig av reell opp- eller nedgang.

Til sammen blir vel utskeielsene rundt 4000-5000 kalorier? Kommer nok ikke til å spise mindre "vanlig" mat i dag og i morgen, og heller ikke trene mer. Hadde en styrketreningsøkt i går + at jeg jogget i 30 minutter, i morgen skal jeg gå en tur i raskt tempo på 45 minutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Om du gjør dette èn dag i uka så har det null å si. Gjør du det hver kveld er det noe annet. Det er det store bildet som betyr noe. Det er faktisk sunt å skeie ut èn dag i uka, da det er lettere å holde seg til normal diett etter det, uten å sprekke

Anonymous poster hash: d97a4...92e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Om du gjør dette èn dag i uka så har det null å si. Gjør du det hver kveld er det noe annet. Det er det store bildet som betyr noe. Det er faktisk sunt å skeie ut èn dag i uka, da det er lettere å holde seg til normal diett etter det, uten å sprekke

Det blir jo to dager på rad, da… Og ganske mange kalorier i overskudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo to dager på rad, da… Og ganske mange kalorier i overskudd. 

Da holder du deg til èn dag, og sparer isen til neste lørdag. Problem løst. Så har du også noe å glede deg til

Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år, 160 cm og 53 kg. Ønsker ikke å gå opp i vekt. Hvis jeg i kveld spiser ca. 300 gram yoghurtnøtter, 100 gram mørk sjokolade, og 1 snickers-sjokolade, og spiser en boks Dream-is i morgen, vil jeg da legge på meg?  Anonymous poster hash: 82991...656

Garantert. Det høres ut som du har spiseforstyrrelse. Det er mye mat på en dag. Usunn mat.

AnonymBruker
Skrevet

Garantert. Det høres ut som du har spiseforstyrrelse. Det er mye mat på en dag. Usunn mat.

Dette er jo ikke mat? Dette er det jeg skal spise i tillegg til vanlig mat. Har allerede inntatt snickers-sjokoladen og nesten alle yoghurtnøttene… 

Skrevet

Det er ikke sånn at alle kalorier du putter i deg blir "tatt opp" heller, noe bare går rett igjennom.

En spisedag er å anbefale, da det også "lurer" kroppen til å ikke senke stoffkiftet slik at du forbrenner mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alle kalorier du putter i deg blir "tatt opp" heller, noe bare går rett igjennom.

En spisedag er å anbefale, da det også "lurer" kroppen til å ikke senke stoffkiftet slik at du forbrenner mindre.

Hva mener du med at det "lurer" kroppen til å ikke senke stoffskiftet slik at man forbrenner mindre? 

Skrevet

Dette er jo ikke mat? Dette er det jeg skal spise i tillegg til vanlig mat. Har allerede inntatt snickers-sjokoladen og nesten alle yoghurtnøttene…  Anonymous poster hash: 82991...656

Hvorfor så mye på en gang? Bedre å fordele det utover uken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske god telling på kalorier, og jeg har virkelig skeiet ut denne uken. Har nok gått i overskudd på rundt 5000 kalorier. Men det jeg synes er rart er at det ikke vises på vekten.

Så tror nok det bare er sunt å spise litt usunt av og til. Det vil jo ikke si at du plutselig går opp flere kg.

Anonymous poster hash: b8d38...455
Skrevet

Sukker binder væske, så du vil kunne gå opp litt av det.

Jeg vet ikke om dette er broscience, men: Har lest at det er begrenset hvor mye mat kroppen klarer å bearbeide på så kort tid slik at man ikke vil legge på seg 1 kg fett om man spiser 7000 kcal i overskudd på én dag. Fordeler man det utover uka, så vil man legge på seg.

Men er det så farlig om du legger på deg noen gram fett da?

Skrevet (endret)

Hva mener du med at det "lurer" kroppen til å ikke senke stoffskiftet slik at man forbrenner mindre? 

Enig at det jeg skrev ble veldig upresist, (lenge siden jeg leste artikkelen jeg hadde det i fra, selv om jeg har det i min praksis og det funker for meg.) :)

Her er en link som forklarer cheat days: http://dailyburn.com/life/health/pros-and-cons-cheat-day-diet/

Kanskje noen av de viktigste fordelene er:

- "Kontrollert binging". Du tar smellen på forskudd, mens du har kontroll.

- Gulroteffekten, du har noe å se fram til. 

- Du opprettholder "progresjonsmodus." Kjedelig å trene uten framgang.

Jeg har iallefall kjørt etter dette prinsippet, og det funker for meg. (Både under livstilsendring og for å ha holdt meg på lav fett% de siste 10 åra eller noe).

Endret av Lurium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...