Gå til innhold

Er blondinevitser rasistiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er to vitser.

Vet du hvordan man lettest mulig får til å drukne en blondine?

Svar: Man plasserer et speil i bunden av et badekar.

Dette er kåret til den beste blondinevitsen av top10beste.com. Det er vel ingen som reagerer særlig negativt på den. Uskyldig humor, ikke sant? Men hva hvis vi endrer litt på vitsen?

Vet du hvordan man lettest mulig får til å drukne en muslim?

Svar: Man plasserer en Koran i bunden av et badekar.

Da er den umiddelbart rasistisk og islamofob, ikke sant?

Hvorfor skal det være greit å tulle med alle andre grupper, men ikke muslimer? Jeg sier ikke at noen av disse vitsene er spesielt gode, men hvis islamvitser er rasistiske så må vel det samme gjelde blondinevitser?

Anonymous poster hash: 63e4f...2e4
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er lov å tulle så mye man vil med mennesker som oppfattes som priviligerte. Blond betyr jo hvit (og i mange samfunn også attraktiv) og da er man bare kjip eller vanskelig om man reagerer på sjikane.

Samme konseptet som at du kan ha det moro med hvite og ikke med svarte, rike men ikke fattige osv.

Minoriteter er selvsagt beskyttet i alle sammenhenger.

Anonymous poster hash: 8206e...e5b
AnonymBruker
Skrevet

Minoritet og minoritet. Det finnes flere muslimer enn blondiner i verden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det å være blond har jo mye mer med rase å gjøre enn det å være muslim. Å være muslim vil si å tro på en bestemt religion. Å være blond er noe medfødt. Sånn sett synes jeg blondinevitser er mer forkastelige. Å være blond er ikke noe man kan noe for. Å være muslim er ne man selv har valgt. Likevel er det muslimene som skal skånes og du er rasistisk hvis du vitser og kritiserer. 

Anonymous poster hash: a36bd...3bb
AnonymBruker
Skrevet

Minoritet og minoritet. Det finnes flere muslimer enn blondiner i verden. 

Minoritet i Norge da selvsagt...Det er det som er betydningen av ordet "minoritet". I samfunnet man befinner seg i. 

Anonymous poster hash: 8206e...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Så når muslimene blir mange så tror du det blir ok å tulle?

Gjest Hofmann
Skrevet

Så når muslimene blir mange så tror du det blir ok å tulle?

Haha! Tviler på det, gitt :)

AnonymBruker
Skrevet

Om folk som er dumsnille og lettlurte, så blir det sagt "haha, du er så &#%$&@ blåøyd!". Det går også på rase, men jeg synes vi bør være mer tykkhudede enn som så, og ikke skrike opp for filleting. Jeg anbefaler for øvrig denne, hvor John Cleese har opp temaet:

www.youtube.com/watch?v=qCj6YNIpqmA

Anonymous poster hash: cee1a...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Videoen kom ikke med, så jeg prøver igjen:

Anonymous poster hash: cee1a...9e8
AnonymBruker
Skrevet

Her er to vitser.

Dette er kåret til den beste blondinevitsen av top10beste.com. Det er vel ingen som reagerer særlig negativt på den. Uskyldig humor, ikke sant? Men hva hvis vi endrer litt på vitsen?

Hvorfor skal det være greit å tulle med alle andre grupper, men ikke muslimer? Jeg sier ikke at noen av disse vitsene er spesielt gode, men hvis islamvitser er rasistiske så må vel det samme gjelde blondinevitser?

Hva med jødevitser? Man blir stemplet som en jødehater og blir anmeldt.

Anonymous poster hash: b585e...477

Gjest Marsvinet
Skrevet

Kun 0.5% av jordas befolkning er blond og blåøyd. De er i skrikende mindretall, og ja, blondinevitser er rasistiske.

Skrevet

Her er to vitser.

Du kan tulle like mye med begge to. Ingen av dem er en egen rase og begge to er myter. ;-)

Skrevet

Du kan tydeligvis ikke tulle med jøder,svarte og muslimer uten at det blir kalt krenkende.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, etter dagens vage definisjon av rasisme, så er blondinevitser rasistiske. Vi har blitt indoktrinert via media til å ikke kritisere visse grupperinger. Hvis vi sier noe rasistisk om kinesere (gule i huden) eller lager vitser om skakke øyne i Asia, så er det heller ingen som reagerer. Muslimer og mørkhudede skal vernes for enhver pris. Dette må være hjernevask på høyt nivå, for det gir ikke mening at det skal være sånn. 

Anonymous poster hash: e1159...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...